Avatar billede torbenkoch Nybegynder
23. juni 2003 - 16:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sammensætning af serverkomponenter

Hej alle,

For at lette vores kontorstøj lidt vil vi have tynde klienter (af en eller anden form) og køre det hele remote på en server med følgende konfiguration:

Motherboard: Intel Server Board SE7505VB2 - mainboard - udvidet ATX - E7505

CPU: 2stk. Xeon 2.4 Ghz/533Mhz

RAM: 2stk. Kingston HyperX hukommelse - 512 MB x 1 - DIMM 184-PIN - DDR SDRAM

Diske: Seagate Cheetah 15K.3 - hard drive - 18.4 GB - SCSI Ultra320 - konfigureres som stripe - da hastighed er vigtigst.

RAID: Adaptec SCSI Card 29320-R - RAID styreenhed - SCSI Ultra320 - PCI-X / 133 MHz

Kabinet: Intel SC5250-E Server Chassis tower - 5 U - SSI EEB 3.0

Backupdisk: Segate SATA 160MB (der benyttes også tape-backup udover dette)

Derudover standard diskdrev og standard dvd-drev.

Er der nogle, der kan se nogle problemer i denne konfiguration?
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. juni 2003 - 16:24 #1
Hvor mange klienter skal der kobles på?
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
23. juni 2003 - 16:25 #2
I starten kun 2 - men op til 4-5 stk.
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
23. juni 2003 - 16:27 #3
Bør måske lige præcisere: Mit spørgsmål går på, om der er nogle problemer i selve hardware-konfigurationen (dvs. kører skidtet sammen) - ikke på, hvor mange klienter den evt. kan trække ;-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juni 2003 - 16:30 #4
Alt afh. af hvor mange klienter og hvor meget software der skal afvikles, så skal der måske mere RAM i maskinen. Dette er dog let at tilføje senere, så umiddelbart er det ikke et problem.

Har selv Intel SE7501HG2 boardet og er meget tilfreds.

7505 chipsettet er svjv også rettet mod kraftige desktop boards.

På Intels hjemmeside står der:
SE7505VB2: ... three independent PCI busses...
SE7501HG2: ... It also provides triple-peer PCI buses ...

Ved ikke om det er det samme, bare formuleret anderledes, men hvis det er en server der skal trække store datamængler (ex. database) så skal båndbredden på MB være i orden, ellers falder ydelsen.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juni 2003 - 16:31 #5
OK - din RAM skal være ECC - det kan jeg ikke se om den er.

Maskinen er rigeligt til at trække 4-5 klienter.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juni 2003 - 16:33 #6
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
23. juni 2003 - 16:45 #7
Ahhh - havde faktisk ikke set, at 7501HG2 havde integreret Adaptec RAId - det gør boardet prismæssigt meget interessant i forhold til mit forslag....

Godt set med RAM'en - det skal også være 2,5V - det var det heller ikke... :-( Faktisk står der helt præcist, at det skal være "Registered ECC DDR266 (PC-2100) SDRAM 72-bit, 184-pin gold-plated DIMMs" - så det må jeg lige finde.

HG2 har også en 133MHz PCI-X - endnu en forbedring. Har IDE-kontrolleren på HG2 nogle problemer med diske over de 130GB?
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juni 2003 - 16:50 #8
IDE ... server ... he-he... ingen idé (det var næsten en joke).

Men mon ikke de understøtter LBA48?

Normale IDE diske er meget uegnede til serverbrug. Var lige til seminar med Maxtor forleden, og vi fortalt lidt om forskellen på en SCSI disk og en IDE disk. Konklusionen var "I skal ikke skamme jer over prisen når I sælger SCSI diske til servere".

Vi spurgte konkret om, hvad sandsynligheden var for at en DiamondMax harddisk gik i stykker ved 24/7 brug sammenlignet med en Atlas V disk. Der er ca. faktor 50 til forskel :-)

Hvis du endelig vil bruge IDE diske, så gå efter Maxtors MaxLine Plus II serie. Det er IDE diske der er bygget til 24/7 brug. De er næsten ligeså sikre som en SCSI disk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. juni 2003 - 16:51 #9
Din konfiguration lyder helt fin, og bør nemt kunne trække så få klienter. Dog bør du sætte diskene i Mirror istedet for Stripe, da du ikke rigtigt kan udnytte hastighedsfordelen ved stripe alligevel. Såvidt jeg husker er hastigheden i pci bussen omkring 133 mb/sek, så den er langsommere end din raidcontroller og diskene.
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
23. juni 2003 - 16:51 #10
Hvis du læser mit oprindelige spørgsmål, vil du kunne se, at IDE-disken er til backup-brug og der i stedet bruges SCSI-diske til de rigtige opgaver - så ingen grund til jokes der.
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
23. juni 2003 - 16:56 #11
Tonney: Jeg kan sagtens udnytte hastigheden på diskene, da Adaptec RAID-controlleren sidder på PCI-X bussen, som jo er på 133MHZ - så det er ikke noget problem!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. juni 2003 - 17:07 #12
Ok, du skriver at hastigheden er den vigtigste parameter, men når først du en gang har måtte restore p.gr.a. at en stripet disk er stået af, tror jeg at du vil give mig ret i at du ville have ønsket at den var spejlet istedet.
Du er oppe i noget som er så hurtigt at det er marginaler du vil kunne hente ved at at køre stripet istedet for spejlet, så hvis det var mig, ville jeg vælge sikkerheden.
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juni 2003 - 11:15 #13
tonnybrandt> Helt enig! Aldrig, aldrig, aldrig køre uden disk sikkerhed, hvis oppetid er vigtig.

Husk at det tager måske 1 dag at reetablere serveren fra scratch. 4-5 personer skal så arbejde uden deres filer + de mister data tilbage til sidste backup...

En disk koster ca. kr. 2000,- er det det værd?

Læste godt dit indlæg, men backup disken skal jo også køre 24/7, med mindre du lukker serveren ned dagligt og skifter IDE disken med en anden...
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
24. juni 2003 - 19:23 #14
Hehe - nu er det jo heldigvis så smart, at backupdisken spinner ned når den ikke bliver brugt, og derfor ikke bliver slidt synderligt. Endvidere er den suppleret af en tapebackup.

Jeg er fuldstændigt enig i det med oppetiden og disksikkerhed, men vi kan sagtens tåle den nedetid, som der går til anskaffelse af en ny disk, hvorfor jeg prioriterer hastigheden højere.

Mht. til reetablering er Norton Ghost et fantastisk værktøj - kan forøvrigt scriptes til automatisk at Ghoste en gang i døgnet - f.eks. til backupdisken, og derefter til tape.