Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 21:23 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Digital Kamera Canon power shot g3 ?

Jeg har problemer  med softwaren til mit nye Canon G3 Digital kamera.
Jeg får indstalleret softwaren - tilslutter ameraet - der søges efter driver... men kan ikke finde dem ligemeget hvordan jeg vender og drejer mig.

Har så downloadet en opdatering fra Canon.dk - kører den men heller ikke denne driver kan den bruge.

Jeg har win 98SE

Nogen der har samme problem og i så fald, hvordan klarede i den ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 21:44 #1
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 21:45 #2
Forkert link!

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 21:45 #3
Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 22:06 #4
Hoejrup>> jeg har hentet den på canon.dk dvs dit første link... men er lige ved at hente den på dit andet ink for at se om den kunne hjælpe mig.

Jeg har nu også prøvet at indstallere på en anden computer.. men heller ikke den kan finde den kaldte driver.

Men som sagt forsøger jeg mig lige med dit andet link
Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 22:27 #5
Hej  igen Hoejrup

Desværre... heller ikke den virker... har du andre ideer ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 22:41 #6
Har du prøvet at opdatere driveren til dit USB kort?

/per
Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 22:49 #7
Jeg har intet USB kort
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 22:58 #8
Den driver du lige har downloaded kræver at du har et USB kort installeret.

/per
Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 23:00 #9
hmmm jamen jeg har jo USB porte
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 23:03 #10
Du kan også købe en USB kortlæser, da Canon PowerShot G3 anvender CompactFlash kort.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 23:05 #11
lee>Hvis du har USB porte, så skal du prøve at opdatere driveren til dit USB kort.
Du kan åbne din PC'er, og finde oplysninger om fabrikanten af dit USB kort. Derefter
kan du finde oplysningerne om driver softwaren.

/per
Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 23:06 #12
njaaa men den kortlæser koster temmmelig meget 270 tror jeg det var, og det vill jeg ikke bruge på den.

Men hvad hulen kan det så være der driller.. hvorfor kan softwaren ikke fionde cameraet ?
Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 23:13 #13
er forvirret nu... jeg har usb porte både på computeren og på skærmen... er disse sluttet til et usb kort eller hvad er det du siger...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juni 2003 - 23:28 #14
Ja, USB porten sidder faktisk på et USB kort.

/per
Avatar billede lee Nybegynder
21. juni 2003 - 23:34 #15
ahaaa... på mit intell bundkort er der 2 usb porte dirkte på bundkortet, og det skulle være up to date
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juni 2003 - 12:50 #16
Hvis dine USB porte virker til dit andet USB udstyr, så er der ingen
problemer med dine USB porte.

Det kan også være USB porten i dit kamera, der er ude af funktion.
Har du prøvet at overføre billederne via en anden computer med USB port?

Kortlæser er dyr? Nej, for Netto har lige haft en billig kortlæser for 14 dage siden.
Jeg tror at den kostede i nærheden at 150kr, og den kunne læse 6 forskellige korttyper.

/per
Avatar billede bredker Nybegynder
22. juni 2003 - 12:54 #17
dette er hvad jeg fik fra canon surport på et tidligere tidspunkt
måske kan det hjælpe dig

Vejl. i USB installation / afinstallation af Canon PowerShot kamera / Digital IXUS.

Driveren (Twain-driver) til kameraet skal installeres når Windows ved tilslutning af kameraet finder ny hardware. Hvis dette annulleres eller ignoreres, vil driveren ikke være installeret, og den efterfølgende installation af diverse software fra medfølgende cd-rom, løser ikke dette problem.

Følg følgende fremgangsmåde:

1.    Tilslut usb-kabel til pc ( det anbefales at benytte ekstern strømforsyning til kamera hvis muligt ).
2.    Windows kommer med et pop-up vindue der fortæller at der er fundet ny hardware. Læs meddelelsen, som typisk også vil indeholde navnet på enheden, og klik ”næste”.
3.    I næste vindue markeres ”Søg efter den bedste driver til din enhed” (Anbefales), og klik ”næste”.
4.    Sæt den medfølgende driver cd-rom i cd-romdrev og vent et øjeblik (hvis cd-rom installationen starter op, ”autostart”, lukkes denne ned igen, da den ikke skal benyttes ved denne installation.
5.    I næste vindue hvor man kan vælge hvor der skal søges efter driver, markeres ”angiv placering” og alle andre markeringer (flueben) fjernes. Tryk herefter på knappen ”gennemse”.
6.    I vinduet ”Angiv mappe” vælges cd-rom drev. Klik på ”+” til venstre for drevets bogstav (typisk ”D”, men dette kan variere). Find mappen ”USB_DRV” og tryk på + til venstre for denne. Med et enkelt klik markeres herunder mappen ”english” (eller andet sprog hvis ønskes), og klik ”OK”.
7.    Herefter vil Windows installationen typisk oprette en ”driverdatabase” og så vise et pop-up vindue der melder at Windows er klar til at installere den bedste driver den har fundet. Klik ”næste”.
8.    Kopieringen af filer fra cd-rom’en begynder, og når alle nødvendige filer er kopieret, vises der en meddelelse om at installationen er afsluttet. Læs denne og klik ”Udfør”.

Hvis man undervejs i kopieringen bliver bedt om at isætte Windows-installations-cd’en, skal denne isættes i stedet for kameraets driver cd-rom. Isæt denne og vent et øjeblik, klik så ”OK”, og følg vejledningen på skærmen. Hvis der vises en meddelelse om at filerne på cd-rom’en ikke kan findes, klikkes på ”gennemse” og her angives placeringen for mappen ”Win98” på cd-rom drevet.
Bliver man ved afsluttet installation bedt om at genstarte computeren, fjernes cd-rom’en fra cd-rom drevet, hvorefter computeren genstartes.

Hvis ikke Windows finder ny hardware når kameraet tilsluttes, har kameraet typisk været koblet på tidligere, og vil så ligge i ”enhedshåndtering” som man finder i ”kontrolpanel” på ikonet ”system”. Den vil være markeret som ”andre enheder” og have en gul markering. Er dette tilfældet, gøres følgende:

1.    Markér linien hvor der står ”PowerShot” eller ”Digital IXUS”, og klik på knappen ”egenskaber”.
2.    Vælg fanebladet ”driver”, og klik her på knappen ”opdatér driver”.
3.    Herefter går man til punkt 3 i ovenstående vejledning og fortsætter fra dette punkt.

I visse tilfælde er det nødvendigt at fjerne en tidligere installation af ”Twaindriveren” før en ny driver kan installeres, og dette gøres på følgende måde:

1.    Gå i ”kontrolpanel”, og dobbeltklik på ikonet ”system”. Vælg her fanebladet ”enhedshåndtering”.
2.    Her vil kameraet enten ligge i en menu der hedder ”billedenhed”, eller være registreret som ”andre enheder” med en gul markering. Markér linien der indeholder navnet på kameraet og klik på knappen ”fjern”. Sig ”OK” / ”Ja” til advarselen der kommer om fjernelse af enheden, og luk herefter ”egenskaber for system” og ”kontrolpanel”.
3.    Åben programmet Windows Stifinder, gå til Windows-mappen (WinNT i Windows 2000), og find her undermappen ”Twain_32”. Hvis denne indeholder en mappe med tilnærmelsesvis modelbetegnelsen på kameraet f.eks. ”Ps_g1_u” (hvor Ps = PowerShot, og g1 er modellen, u = usb), markeres denne og slettes.
4.    (Punkt 4 gælder ikke for Windows 2000) Gå herefter til mappen ”inf” (skjult mappe, som hvis ikke vises skal gøres synlig ved i menulinien at vælge ”vis”, ”mappeindstillinger” og fanebladet ”vis”. Her sættes markering i feltet ”vis alle filer” og der klikkes på ”anvend” og ”OK”. I Windows ME finder man ”mappeindstillinger” i menuen ”funktioner). I ”inf”-mappen markeres undermappen ”other”, og her slettes inf-filen med modelbetegnelsen på kameraet, som kan være f.eks. ”Canon.IncCANON_DC.INF” (hvor DC = Digital Camera), og kun denne.
5.    Til sidst lukkes programmet Windows Stifinder, og man genstarter pc’en som så ved genstart vil finde ”ny hardware”, og vejledningen øverst i dette dokument kan så følges.

Usb-kameraer understøttes ikke i Windows 95 (gælder alle Windows 95 udgaver), og Windows NT, da disse ikke er usb kompatible. Det skal nævnes at pc’en skal være født med usb-stik, da udbygning med indstikskort ikke supporteres.
Windows ME og Windows 2000 er nogenlunde identiske med Windows 98 installationen, men Windows 2000 vil typisk undervejs gøre opmærksom på at driveren ikke indeholder nogen digital signatur. Til dette svares blot ”Ja” og installationen fortsættes. Hvis man undervejs får en dialogboks med ”bekræft erstatning af fil”, klikkes ”nej til alle”.
På internetsiden www.canon.dk finder man desuden opdaterede drivere til alle Canons digital kameraer, og med en Windows ME installation kan her hentes de nyeste. De medfølgende drivere på driver cd-rom’en virker dog udmærket under denne version også, Windows ME var blot ikke frigivet ved lanceringen af en del af Canons digitalkameraer med usb tilslutning. Af samme grund er denne version af Windows ikke nævnt på cd-rom’en.
Avatar billede lee Nybegynder
22. juni 2003 - 15:13 #18
bredker>> Jeg stopper allerede ved punkt 6.

Jeg har ikke den mappe USB_DRV men en der hedder Cp_drv og ingen af de drivere herunder vil den godtage.

Heller ikke de drivere jeg henter fra canon har denne USB_DRV mappe...

Det er ellers en lang og flot forklaring... men den hjælper mig ikke.

Hojrup>> jeg har prøvet at installere det på en anden computer... men det kommer driverene jo ikke pludselig ned på min cd af ;O)

Jeg kan ike komme igang, da jeg ikke har de #¤!¤ drivere... og kan ikke finde dem nogen steder... sorry jeg er ved at være rigtig træt af problemet.
Jeg har oven i købet ladet en anden installere det på sin computer... men det er samme problem...
Avatar billede rasm Nybegynder
23. juni 2003 - 22:23 #19
jeg har haft det samme problem der kunne jeg ikke finde driveren der passede så jeg prøvede nogle andre hvis du har nogenlunde samme canon cd som mig skulle den du bruger som ikke virker ligge i denne mappe:  x:\SOFTWARE\TWAIN\PS_G3\ENGLISH er det korekt??
Avatar billede lee Nybegynder
27. juni 2003 - 17:29 #20
Jeg endte med en supporter fra canon i røret.

De har tilsyneladet en del problemer med deres usb drivere... og i stedet for at installere hele software cd'en på en gang, skull ejeg installere punkt for punkt.

Derudover skulle jeg inde i værktøjsmenuen indstille kommunikation til normal.

Og derefter virkede det....

Jeg takker for hjælpen.