Avatar billede stiegl Nybegynder
15. juni 2003 - 15:57 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Realtime? Hvad er det for noget?

Hej Eksperter.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad realtime er for noget? Jeg ved det ofte bliver brugt i forbindelse med videoredigering. F.eks. er der realtime effekter i Avid Xpress 3.5, men hvad fanden er det, og er det noget, man kan bruge til noget?
Altså jeg tænker IKKE på noget i forbindelse med Java eller lign, hvor jeg også ved, at det bliver brugt... Tror jeg nok...

vh.

Stiegl
Avatar billede fangel Nybegynder
15. juni 2003 - 16:02 #1
realtime betyder jo bare et de bliver lavet når der er brug for dem.

lad os tage en film fx.
realtime : framet bliver renderet lige når det frame skal vises (kræver et godt 3d kort)
ik'-realtime : en stor computer har renderet alle frames, taget et billede af dem, og lagt dem i forlængelse af hinanden, så skal computeren hvorpå filmen skal vises ikke beregne noget, blot vise billederne

i Java ved jeg ikke hvor meget realtime det er.

ang. realtime effekter, betyder dette så at effekten bliver "lagt på billedet", lige når billedet skal vises... computeren skal altså ikke så og beregne lidt på hver billede før det bliver vist (med det resultat at filmen ville hakke)

Morten
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. juni 2003 - 16:03 #2
Ja, det betyder at effekterne vises med det samme på skærmen. Tidligere
skulle billederne igennem en efterbehandlingsproces, før du kunne se effekten.
Realtime er almindeligt pga. de hurtige computere.

/per
Avatar billede norbert Nybegynder
15. juni 2003 - 16:05 #3
Yes, det kan vel oversætttes som "her og nu". :-)
Norbert.
Avatar billede henninga Novice
22. juni 2003 - 23:49 #4
Realtime betyder Real-tid (på dansk) og henviser til, at det du ser på skærmen er det der sker lige her og nu.
Når du afspiller en video på computeren sker det i real-tid med 25 billeder i sekundet og uden at billedet "hakker".
Hvis du redigerer video og vil tilføje en overgang mellem 2 sekvenser skal computeren, i overgangen, levere 50 billeder i sekundet og det kræver noget mere af din computer (harddisk), men det kræver også at programmet du anvender kan behandle 2 videoe-strømme samtidig.
Dette kan lade sig gøre v.hj.a. enten software eller hardware.

Du kan læse mere i ordlisten på  www.abmedia.dk/video

HenningA
Avatar billede norbert Nybegynder
26. juni 2003 - 17:28 #5
Lukketid?  :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. juli 2003 - 00:43 #6
Skal du ikke lukke spørgsmålet?

/per
Avatar billede stiegl Nybegynder
11. juli 2003 - 13:52 #7
Jo. Sorry. Havde helt glemt det. Mange tak for svarene.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. juli 2003 - 18:39 #8
Velbekomme!

/per