Avatar billede sektor Nybegynder
12. juni 2003 - 22:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

køler køler ikke nok?

jeg har lige købt mig en MIST Silent Twin fra BBEC.dk og den skulle gerne kunne køle min XP 1800+. Men der fulgte ingen kølepasta med.

Min gamle køler var en volcano 7, men den larmede desværre ekstremt meget og jeg blev derfor træt af den.

Min gamle køler, kølede processoren ned til ca. 65-70 grader uden kølepaste, og min comp. kørede stabilt der.

men nu her med den nye køler ligger temperaturen på 90-91 grader inden den automatisk slukker (uden kølepasta).

Jeg kan kun lige nå at gå ind i BIOS'en et kig før den slukker og kan derfor ikke starte windows :(

er der nogle der kan hjælpe mig mit problem?

og ja, jeg har sat køleren ordentlig på og vendt den rigtigt ^_^
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 23:10 #1
er den overclocket de temperaturer er voldsomme har kun set dem når blæser ikke kører rundt det er vel tilladt at være nysgerrig ?
Avatar billede sektor Nybegynder
12. juni 2003 - 23:10 #2
nu har jeg ladet den stå i 20 min slukket og har tændt den igen...og nu ligger temperaturen på 69-72 grader. Så nu kan den starte igen ligesom med den gamle... men stadig så havde jeg sat næsen op efter en lidt lavere temperatur, da jeg har læst nogle anmeldelser om den. Så lad mig omformulere mit spørgsmål til:

Hvor meget vil det hjælpe mig at skaffe noget kølepasta? kan det betale sig?
Avatar billede sektor Nybegynder
12. juni 2003 - 23:11 #3
nej jeg har overhovedet ikke overclocket mit system da det ikke har kunne klare temperaturene ^_^
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 23:14 #4
vores erfaring siger ca 5 grader men det er med en bestemt køler men en blæser
bag i kabinettet hvor man fjerner det blik med de mange huller eg sætter et gitter i sænker temp med 12-20 grader
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 23:16 #5
men det er også relativt et system som du har blev flyttet fra et calvin kabinet til et antec sænkede temp med 20 grader
Avatar billede sektor Nybegynder
12. juni 2003 - 23:19 #6
hmm okay...det er lidt for besværligt, til at jeg gider... jeg er heller ikke så interesseret i at overclocke min comp.
men jeg syntes bare at det er lidt irriterende at den ligger på 70 grader allerede ude i biosen hvor den ikke arbejder så meget.

jeg frygter bare den varme sommerdag under stor processorpres :P

men skaw dit svar på kølepasta er fint nok, så send et svar og du kan få dine points :)
Avatar billede sektor Nybegynder
12. juni 2003 - 23:20 #7
mit er et enormt stort (billigt) atx tower, uden ventilation...men nu her er kabinettet åbent og den er stadig 70 grader. køleren er en 400W antec.
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 23:21 #8
det er meget vigtig at man stripser kabler så der er mest mulig gennemgang
i kabinettet køleren bruger jo den luft der er i kabinettet så en anden køler
der bare bytter luften lidt hurtigere giver ikke noget effekt
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 23:23 #9
kan ikke huske hvor amd skifter til 13 my de giver mindre varme men der er sikkert en der har et svar på det
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 23:26 #10
takker for point vi bruger en køler der hedder silent ice den er rimelig støjsvag  temp 1800+ ca 54 grader
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 23:29 #11
Put noget kølepasta på. Det vil hjælpe en del.. vil sige en del mere end 5 grader. du kan evt også følge med her: http://www.eksperten.dk/spm/364085
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 23:33 #12
Kan sige så meget, at med min gamle tfugl 1.33ghz, lå temp omkring de 70 hvor jeg havde brugt for meget, og røg ned på ca 60 grader da jeg fandt den rigtige mængde.
Tjek evt også om du har monteret køler rigtigt. Nogle, ved ikke om mist kan, men nogle kan vendes forkert (180 grader forkert).
I mellemtiden kan du prøve vcool: http://vcool.occludo.net/ holder min gamle comp (den med tfugl) på 24 grader idle... og 40 grader full load. Og det med en billig silent coolermaster med aluminium heatsink.
Avatar billede sektor Nybegynder
12. juni 2003 - 23:45 #13
takker også for hjælpen hos jer andre...men det ser nu ud som om at de 2 kølere på min køler ( ^_^ ) er begyndt at køre 2x så hurtigt og temperaturen falder jo længere computeren er tændt (60 grader nu her). Så det var bare underligt at den var så varm i starten at computeren slukkede... måske var det bare lige forbindelsen mellem køleren og processoren der skulle smelte sammen ^^

men nu virker det som det skal :D
Avatar billede chalde Seniormester
13. juni 2003 - 00:02 #14
ville nu stadig smide noget kølepasta på...