Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 20:43 Der er 43 kommentarer og
2 løsninger

jeg har problemer med dos

jeg kan ikke genstarte fra start/luk computer / genstart i dos.Hvis jeg gør det fremkommer der ikke en curser. og jeg bliver tvunget til at resette pcen. Det kan lade sig gøre at genstarte i dos med startdiskette. Men typisk godkender dossen ikke kommandoer. Kan man manuelt installere dos fra win 98se cden? Har lidt svært ved at forklare det helt nøjagtigt så giv venligst et svar så jeg kan komme videre og få løst mit problem. På forhånd tak!
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 21:26 #1
slet ingen?
Avatar billede magictouch Nybegynder
11. juni 2003 - 21:34 #2
Når du skriver Curser, mener du så den der blinker nede i hjørnet.
Hvordan - ikke godkender kommandoer.
Du kan også geninstallere W98, det plejer at rette fejl, for det er ikke givet at det er dos der er noget galt med.
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 21:44 #3
ja den der plejer at blinke oppe i højre hjørne efter eks.A:
har formateret nok 15 gange efterhånden. Det har aldrig virket med min nye pc. Skriver f.eks scanreg/restore Dos skriver forkert kommando eller filnavn. Igår hjalp jeg min far med den kommando og på hans maskine virker det perfekt. Hvis du ikke kan hjælpe mig så skriv det lige på forhånd tak!
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 21:44 #4
venstre hjørne
Avatar billede magictouch Nybegynder
11. juni 2003 - 21:49 #5
til micbanand, sådan en melding du kommer med til sidst har da fjernet enhver lyst til at hjælpe
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 21:51 #6
undskyld det var bestemt ikke sådan ment bestemt ikke men tak for at du skriver det sorry
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juni 2003 - 21:57 #7
hvorfor ikke bare installere Windows oven i så går det nok i orden.
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 21:58 #8
fordi det har jeg prøvet. Har også prøvet med at formatere og geninstallere
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 22:02 #9
undskyld jeg spørger: men jeg forstår ikke hvad der har stødt (magictouch) hvad ??? synes jeg er en meget stille type siger sågar tak på forhånd Virkelig forvirret lige nu!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juni 2003 - 22:14 #10
det er nok denne sætning der har stødt ham

"Hvis du ikke kan hjælpe mig så skriv det lige på forhånd tak!"

Nå, men du har prøvet at installere oven i.
Så vidt jeg husker var de da kun i Win95 at man kunne gå ud i dos og genstarte.

Hvorfor vil du genstarte i dos?
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 22:23 #11
Da jeg så bliver overbevist om at dossen virker igen. Har haft meget bøvl med nye pc. men endelig efter 5mdr. virker alt undtaget dos. værste problemer har været atapi driver fra4in1 gamle som nye.Virker nu hvis jeg bruger den windows finder. crc fejl. bios update hjalp. Og det som jeg for tiden vil bruge dos til er at gendanne registreringdatabasen i windows ved at skrive kommandoen scanreg/restore  i stedet for at formatere ( er ved at være træt af at formatere hver 3uge. + mange andre ting som er rart at kunne gåøre fra dos osv.
Avatar billede magictouch Nybegynder
11. juni 2003 - 22:24 #12
Næh, jeg er ikke stødt. De 15 gange du har formatteret er det så nøjagtig samme fejl?
hvis du har lyst kan du prøve at hente en dos herfra:
www.undercoverdesign.com/dosghost/dos/dos_vers.asp#msdos
Avatar billede micbanand Nybegynder
11. juni 2003 - 22:40 #13
det prøver jeg tak skal du have. men skal i seng nu. Og efter format samme problem. Dos duer ikke som det skal.
Avatar billede fromsej Praktikant
11. juni 2003 - 23:10 #14
Hvilket styresystem prøver du at bruge DOS fra?
Jo, jeg kan godt hjælpe. ;o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. juni 2003 - 23:25 #15
Hmm.. jeg er også gammel i gårde, så måske jeg kan give en hånd også......
Nu virker dos i windows 98, sådan at alle kommandoer ligger i c:\windows\command og denne sti skal ligge i path'en i autoexec.bat. Ellers vil man få disse fejl. Kun de interne kommandoer i Command.com vil virke..cd ..copy osv...
men ikke xcopy, format, scanreg osv....
Så prøv endnu engang at genstarte computeren, tryk F8 og vælg kun kommandoprompt.
skriv path og tryk enter.
check at stien c:\windows\command er i din path. Hvis ikke så gå ind i autoexec.bat og tilføj den bagest i path linien, separeret af et
;
f.eks:
PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. juni 2003 - 23:26 #16
fromsej >> Det er windows 98. Sådan læser jeg spørgsmålet, og fordi han vil bruge scanreg /restore
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. juni 2003 - 23:28 #17
For at rette i autoexec.bat i dos skriver du:
c:\windows\command\edit c:\autoexec.bat
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 09:43 #18
kan ikke helt få det til at virke. men her er hvad der står i min autoexec  : @C:\PROGRA~1\GRISOFT\AVG6\bootup.exe
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 09:46 #19
p.s kan ikke skrine; i dos og jeg skal trykke den der pil+æ for at få :
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 10:35 #20
ret landekoden 850 til 865 så du kan skrive ; : med flere.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 11:09 #21
Du kan blot bruge notepad i windows så, hvis ikke du får : ; osv til at virke i dos. Linien der efter min mening mangler i din autoexec.bat er denne:

SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 12:16 #22
tonnybrandt jeg har kopieret SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND; ind i autoexec. Gjorde det ved at skrive sysedit i start kør. kan også se teksten når jeg genstarter. Men det virker ikke
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 12:17 #23
retaxes  begge steder eller hvilken?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 12:27 #24
ja, både i config.sys og autoecex.bat skal der stå 865
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 12:38 #25
ok men skal det være i begge linier

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 12:38 #26
Så prøv at genstarte, tryk F8 vælg "kun kommandoprompt".
Prøv at skrive
path
eller
set
og se om path'en er rigtig eller den er blevet ændret af noget andet.
Der er også settings i msdos.sys, men jeg mener klart at autoexec.bat'ens path kommando er den der udføres sidst og derfor bør den være gældende for din session.
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 12:44 #27
når jeg skal i dos er jeg nød til at gøre det med diskette eller win cd. taster Ctrl+F5. mener ikke det er kommando promt eller har det andre navne?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 12:54 #28
ja, alle steder hvor der står 850 skal du skrive 865, koden er forøvrigt beregnet til norsk, dansk og vist nok svensk brug.
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 12:57 #29
retaxes
det prøver jeg lige
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 13:07 #30
det med at skrive 865 ser ikke ud til at virke. men det virker hvis jeg taster ctrl+F5 (dos promt) vælger uden cdrom support. Men det som det drejer sig om er om jeg kan få det med kommandoerne til at virke og det virker ikke!
Skal jeg også sætte den der linie ind i sys?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 13:11 #31
hvis du med sys mener config.sys, så ja, der skal også stå 865.

Da du kun skal bruge få specielle tegn ville det være nemmere at lære hvor de sidder, keyboardet er nok indstillet til USA brug.
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 13:17 #32
ja ja men pyt med det. det det drejer sig om er at få dossen til at virke! den vil ikke acceptere kommandoer. Kan man manuelt sikre sig at dossen er installeret korrekt?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 13:51 #33
Jeg er slet ikek med på hvad du nu har gang i. Du skriver hvis jeg trykker CTRL+F5 og vælger uden cdromsupport ?????
Jamen booter du på en bootdisk ?

Næææ....det lyder som om det er den allerførste linie der driller. Prøv lige at skrive
rem
foran den aller første linie i autoexec.bat. Så den ser således ud:
rem @C:\PROGRA~1\GRISOFT\AVG6\bootup.exe

Jeg tror det er roden til dine problemer.
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 16:07 #34
du kan vil sige at jeg booter på en diskette. (start)For neden står der at man skal trykkeCrtl+F5 for at komme i dos promt. Har prøvet med at skrive rem ind forand første linie ingen virkning. p.s Hvis jeg genstarter til ms dos tilstand. fra start>luk computer. står pcen stille på helt sort skærm ingen curser. For at komme videre derfra er jeg tvunget til at resette.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 16:42 #35
Prøv nu at gøre det jeg bad dig om at gøre den 11/6 kl 23:25

Hvis du trykker ctrl+F5 omgår du jo autoexec.bat og config.sys og udfører ikke tingene der sker derinde. Det er nok derfor at du stadig ikke har dansk tastatur på trods af at retaxes har fortalt hvordan du ændrer codepage.

Så det du skal gøre er at udkommentere bootup.exe:
rem @C:\PROGRA~1\GRISOFT\AVG6\bootup.exe
og genstart normalt.
Når "starter windows 98" vises, trykker du F8 og får så en menu op. I denne vælger du "kun kommandoprompt". Den vil så gå config.sys og autoexec.bat igennem, og du skal så checke om f.eks. scanreg og scandisk virker. Disse kommandoer ligger i c:\windows\command og kan ikke udføres ved en ctrl+f5.
Og husk nu at vælge "kun kommandoprompt" og ikke "kommandoprompt til fejlsikret tilstand". Den sidste svarer til ctrl+f5.
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 16:53 #36
tror der er noget jeg har misforstået og snakket med en som muligvis mener at der slet ikke er en dos. Jeg kan ikke trykke F8. Prøvede at tage diskette ud inden jeg tastede Ctrl+F5 ( som står at det skulle være dos promt). Når jeg så taster skriver den
skriv navnet på kommando fortolkeren (f.eks c:\windows\command.com)
har 98se cden kan man installere dos derfra, er den overhovedet på cden. Kan jeg finde den i ovenstående osv.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 17:45 #37
Har du ikke windows 98 installeret ????

Ja, så tror jeg at alle der har svaret dig i dette spørgsmål, har misforstået dig. Installer en fuld windows 98, men vær ligeglad med om du får driverne installeret, og prøv så F8 tricket.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 17:48 #38
så vidt jeg har forstået var det meningen at man skulle kunne gendanne registry fra en kommandoprompt, som jeg foretrækker at kalde den.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 17:49 #39
Du kan herefter (fra dos) slette alt på computeren, bortset fra filerne i c:\windows\command folderen, samt de filer der ligger i roden af dit c:\drev.
I c:\msdos.sys kan man så sætte bootgui til 0 og den vil så altid starte i "dos".
bootgui=0

Men jeg må indrømme at jeg ikke fatter en lyd af hvad du vil opnå.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 17:50 #40
retaxes >> jeg havde samme forståelse.
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 18:17 #41
ok prøver helt fra bunden i løbet af weekenden. For nok også en til at hjælpe mig. retaxes giv et svar da jeg synes at du og tonnybrandt skal have noget for jeres store indsats.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 18:33 #42
micbanand> Det er noget af et projekt du er i gang med, håber det vil lykkes for dig.
Avatar billede micbanand Nybegynder
13. juni 2003 - 18:50 #43
ja med den tid jeg har brugt på dette. Håber jeg det sku også
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juni 2003 - 19:27 #44
takker for pointene..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juni 2003 - 19:31 #45
Takker for point :-)