Avatar billede faramir Nybegynder
11. juni 2003 - 17:36 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

PDA erfaring

Hej eksperter!

Kunne godt tænke mig at høre lidt fra alle jer pda-ejere om jeres generelle erfaringer ved brugen af pda'er. Hvad er begrænsningerne for dem i hverdagen i forhold til en almindelig computer? Hvordan er de som skrivemaskiner hvis man køber et tastatur til? Hvis e-mail ikke er en tungtvejende del af hverdagen har man så overhoved brug for en pda? Hvordan klarer de sig med film og musik? Hvis I har andre erfaringer til en komplet nybegynder så er I velkomne til at dele dem med mig...
På forhånd tak!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juni 2003 - 17:47 #1
Nu kommer det jo helt an på hvad man bruger sin PDA til.

Jeg har med tiden haft rigtig mange forskellige. Palmpilots, Ipaq's, Psions osv. Alle havde deres fordele og ulemper.

Men efterhånden fandt jeg ud af, at de var mere til besvær, end til egentlig nytte. Det jeg har behov for, er mine adresselister/telefonnumre, kalender, todo lists og noter (ikke at skrive - kun læse). Disse behov dækkes fuldt ud af de fleste moderne mobiltelefoner.

Multimediafunktioner i en PDA er efter min mening noget gejl. En vigtig faktor ved en PDA er bla. batterilevetid. Festlige farver og høj lyd er bestemt ikke fordrende for batterilevetiden.

Jeg havde det faktisk fint med at bruge både palmpilots og iPaq's som notesblokke. Når man har vænnet sig til det, går det ganske hurtigt at skrive direkte på skærmen, med den medfølgende pen. Jeg skrev hurtigere på disse, end på mine Psion PDA'er (Revo og 5MX), der ellers har qwerty tastatur. Havde PDA'erne haft fuldsize tastatur, havde det naturligvis været noget andet. Men i den lille størrelse, fandt jeg det ubrugeligt.
Avatar billede faramir Nybegynder
11. juni 2003 - 17:51 #2
Mente nu også de der udfoldelige tastaturer man kan få...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juni 2003 - 17:56 #3
Dem har jeg ingen erfaringer med.
Avatar billede cob Nybegynder
11. juni 2003 - 18:00 #4
Det er jo heldigvis et spørgsmål om smag - jeg er rimelig glad for min Palm Zire 71 - som jeg bruger til mail, kalender, til at læse nyheder på som jeg synkronisere via PC, MP3 afspiller, kamera. Den klare også de word dokumenter jeg vil have men - som jeg kan læse og redigere... og meget meget mere.....
Avatar billede faramir Nybegynder
11. juni 2003 - 18:06 #5
Vil den med fordel kunne fungere som en meget bærbar skrivemaskine til længere tekster vil man investerer i et tastatur?
Avatar billede faramir Nybegynder
11. juni 2003 - 18:07 #6
...tekster hvis man... skulle der stå
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
11. juni 2003 - 18:10 #7
Hvis jeg var dig ville jeg se på www.pdamed.dk og www.pocketfreak.dk for at få en idé om hvad sådan en lille fætter kan.
Avatar billede jensendk Nybegynder
12. juni 2003 - 09:57 #8
Jeg vil ikek undvære min PDA. mine PDA'er har oftest overlevet flere telefoner, og medden seneste har jeg slet ikke brug for telefonens telefonbog eller kalender, jeg kan jo bruge min ALM og med  Bluetooth så er telefonen for alvor overflødig til adresser og telefonnumre.

Min PDA indeholder også en del teknisk information, som jeg kan opdater mens jeg er i marken, så kan jeg hotsynce dem retur når jeg kommer hjem, og har  altid uptodate informationer med mig.

Jeg bruger Mobipocket en del, ligesom PDF readeren er fast på maskinen.

For mig er Palm'en uundværlig,  can't live without it..
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juni 2003 - 10:10 #9
Det jeg hurtigst blev træt af, var at skulle slæbe rundt på 2 enheder... både PDA'en og mobiltelefonen.

Jeg savner stadig en GOD sammensmeltning af de 2 enheder. Nokia forsøgte med deres Communicators og Sony/Ericsson med P800. Ingen af dem er efter min mening gode nok.
Avatar billede jensendk Nybegynder
12. juni 2003 - 10:14 #10
nanoq>Overvejet treo?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juni 2003 - 10:38 #11
ja... den er simpelt hen for uhandy...

Et skridt på vejen... men den mangler stadig en del.
Avatar billede faramir Nybegynder
12. juni 2003 - 10:55 #12
Ok, ikke for at virke bitter eller noget, er glad for alle de meninger I er kommet med. Men der er stadig ikke rigtig nogen der har besvaret min spørgsmål om hvorvidt den ville kunne fungere fornuftigt som en skrivemaskine når man ikke lige har sin stationære ved hånden...
Kan godt være at det lyder som et lidt dumt spørgsmål men er lidt i tvivl, kan man gå på nettet via sin mobiltelefon på pda'en hvis telefonen kun har GPRS og ikke noget modem? Altså kan GPRS erstatte modemmet? -sikkert et dumt spørgsmål.. ;-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juni 2003 - 11:04 #13
Du kan ikke sammenligne GPRS og modem. For at du kan gå på nettet med PDA'en via GPRS på mobilen, skal mobilen have GPRS og modem ;)

Men det HAR stort set alle GPRS telefoner - så dem kan du snildt bruge sammen med PDA'en.

Vedr. skrivemaskine... nu kommer det jo an på HVOR meget du skal skrive. Jeg brugte pennen på mine PDA'er til at skrive enddog ganske lange tekster (feks. i forbindelse med mødereferater).

Hvor hurtigt du skriver på de sammenklappelige tastaturer, kan vi naturligvis ikke svare på.
Avatar billede faramir Nybegynder
12. juni 2003 - 11:24 #14
Tænke bare på hvis man sad i skolen og gerne ville skrive lidt på sin opgave om man så kunne bruge pda'en og om det så var funktionelt?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juni 2003 - 11:50 #15
Du vil nok blive træt af den lille skærm. Den egner sig bedst på meget lille afstand. Skal den stå på et skrivebord, mens man skriver på tastaturet, er det ikke noget at råbe hurra for. Her ville jeg nok foretrække en bærbar pc, med en ordenlig skærm.
Avatar billede nion Nybegynder
12. juni 2003 - 12:41 #16
Nanoq : "..Jeg savner stadig en GOD sammensmeltning af de 2 enheder.."
- Det er egentlig også noget jeg har undret mig over.. hvad er problemet i at sætte et sim-kort i en PDA? Det må for fanden da snart være på vej..
Avatar billede alleykat Nybegynder
12. juni 2003 - 14:08 #17
CF-GSM-enheder til PDA findes allerede, jeg ved dog ikke om de sælges i Europa.
Orange's SPV (eller hvad den hedder) er en mobiltelefon med PocketPC styresystem.

Spb Full Screen Keyboard til PocketPC er netop kommet på dansk (de arbejder stadig på skindet men det kommer!). Programmet gør at man kan bruge hele PDA'ens skærm som tastatur og dermed spare et sammenklappeligt. Og da det kan finde ud af at gemme brugerens ordbog kan man hurtigt få bygget sig et skriv-hurtigt-koncept. Bare et tip! =)

Og for at være mere konkret: Der er Pocket Word i en PocketPC, så jo du kan sagtens skrive noter i timevis. Min ydmyge mening må være som flere andre: den er praktisk nok, men det er en meget lille skærm at skulle arbejde ved. Jeg ville nok ikke finde det praktisk hvis jeg skulle ta' mere end en 2-3 timers noter om dagen. Så er en bærbar nok mere praktisk.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. juni 2003 - 14:11 #18
SPV'en er også et skridt på vejen... men stadig ikke godt nok.
Avatar billede faramir Nybegynder
12. juni 2003 - 14:53 #19
Ihh hvor trist!... Havde ellers lige ønskedrømmen om Dell's nye pda og et eksternt tastatur til i stedet for en dyr, tung og stor bærbar... Det var komforten, prisen, vægten og størrelsen der tiltalte mig men hvis den ikke kan bruges til mine formål kan det jo være et fedt... Ærgeligt altså! ;-(
Avatar billede alleykat Nybegynder
15. juni 2003 - 15:30 #20
Jeg syn's ikke det er et spørgsmål om den KAN bruges - det kan den - mere om du foretrækker en stor eller en lille skærm. Som jeg har givet udtryk for - en bærbar er mere stabil at sidde med end en PDA. En bærbar kan IKKE starte på 3-4 sekunder og umiddelbart bruges til at ta' noter med - det kan en PDA.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
16. juni 2003 - 18:53 #21
Det værste ved et sammenklappeligt tastatur er nu at opdateringshastigheden på skærmen er for langsom. Det er pisseirriterende at skrive noget og så se bogstaverne komme op på skærmen et sekund efter... du kan godt skrive med rimelig høj hastighed på PDA+tastatur men overvej det alligevel: Det ER mindre og det er meget få sammenklappelige der er æ,ø,å på... igen en irriterende detalje. Hvis du bare skal tage notere i timerne er en pda fin nok... med træning går det lige så hurtigt hvis ikke hurtigere med pda. Men PDA'en er en fed investering. Du vil helt sikkert blive glad for den. Der er en masse lir med. Du slipper for at tage mp3-afspilleren med (medmindre din mp3afspiller er RIGTIG FED - som en Ipod :))
At have pda og mobil med sig er bare noget man må vænne sig til. Det er total latterligt at købe én af de nuværende sammensmeltninger. Sony E's P800 er efter min mening den fedeste... men funktionaliteten er pinlig sammenlignet med en PDA og en mobil.

Køb ikke PDA'en fordi du gerne vil have mails med dig og sådan noget... det er ikke det jeg har udnyttet mest. At skrive telefonnumrene ned på den virker lidt åndssvagt når man har brug for dem på telefonen. Adresser... jo ... tjah... jeg har ikke rigtig brug for nogle adresser. To do listen er til gengæld et must. Jeg har været et rodehoved i mine lange 16 år indtil jeg på 17 års fødselsdagen fik en Ipaq 3970.
Jeg har bare haft den med for noternes skyld, for diktafonens skyld, delvist for mp3afspillerens skyld, for underholdningens skyld (kanon fede spil) og den kan da også bruges til at overføre filer. Men altså. Det er ikke et perfekt instrument endnu. Men det er meget anvendeligt og man bliver let afhængig af den.
Mht. videoklip på pda... tjo.. du kan da godt overføre nogle små klip i mpeg,DivX format eller et eller andet til den og stene dem.. men altså det er en lille skærm som tidligere nævnt (det er dog stadig liret at vise et klip for vennerne med den). Du kan dog ikke regne med at se film eller lange optagelser på din pda. Det vil kræve at du lagrer klippet på et SD kort eller CF eller lignende. Problemet med at læse klippet fra et kort er at det hakker og bliver lortelangsomt... det kan man simpelthen ikke endnu. Køb en PDA fordi: Det er nyttigt mht noter, musik, opgaver, kalender, tidsfordriv muligvis også for internettets skyld (fx MSN i toget er meget liret) og det ER liret og giver streetrespekt ;)

Håber du har fået svar på nogle af dine utallige spørgsmål

Ses - Christian Togsverd
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
16. juni 2003 - 18:55 #22
"Jeg har været et rodehoved i mine lange 16 år indtil jeg på 17 års fødselsdagen fik en Ipaq 3970"... hmmm :)
Avatar billede alleykat Nybegynder
30. juni 2003 - 22:50 #23
lukketid?