Avatar billede realonetwo Nybegynder
27. maj 2003 - 16:55 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

WD-Raptor + dual channel problemer

Jeg har lige købet en WD Raptor, som jeg vil kører system på.
Jeg kan godt finde og bruge disken, men det er ikke muligt at installere XP-pro på den. Har forsøgt at tage de andre diske fra, men så fortæller den mig, at den ikke kan finde en disk.
Ang. Dual channel så skriver den i opstarten "Singlechannel" hvorfor skriver den ikke Dual channel, rammene er i slot 1 og 3, hår fosøgt i 2 og 4 men så fik jeg en sjov blå skærm :)
Mit system:
Asus p4g8x Deluxe
Samsung (pc2700) 512 ram X2
WD 120 gb
Seagate 80 gb
Connect3d 9700pro
Håber på lidt hjælp ;)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. maj 2003 - 18:25 #1
Har du husket at instalere SATA driveren inden du instalere winXP ???

prøv om du kan finde den her.
http://support.wdc.com/productspec.asp
jeg ved jo ikke lige hvilken model det er.

jumper settings..værd lige at checke.
http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp

Jeg ville starte me at installere en driver til hdén..el. firmware.
derefter lige checke min bios..hvis der var ny, kunne den jo hjælpe.
håber at første link er nok.. :O)
Avatar billede realonetwo Nybegynder
27. maj 2003 - 19:08 #2
Jeg har forsøgt, men den vil ikke reagere på F6, når jeg starter instalationen af XP??????
Avatar billede realonetwo Nybegynder
27. maj 2003 - 19:27 #3
Her er hvad Asus skriver:
1) Windows NT 4.0 and Windows 2000/XP Fresh Installation
------------------------------------------------------------------------------
Follow the instructions in this section if you are performing a new
installation of Windows NT 4.0 or Windows 2000/XP, and you wish to
boot from a device attached to the SiI 3112 controller.

1. Put your Windows NT/2000/XP CD into the CD-ROM/DVD drive, or the NT/2000
  boot diskette #1 in the floppy drive if your system cannot boot from the
  CD.

2. Press F6 for third party SCSI or driver installation at the beginning
  of text mode installation.  Press 's' when setup asks if you want to
  specify an additional device, and insert the diskette labeled
  'Silicon Image SiI 3112 SATALink Driver Installation Disk'.
  Press 'Enter' and select
  'Silicon Image SiI 3112 SATALink Serial ATA Controller'.

3. Press 'Enter' again when prompted to continue on with text mode setup.

4. Follow the setup instructions to select your choice for partition and
  file system.

5. After setup examines your disks, it will copy files from the CD to the
  hard drive selected above and restart the system.  After restart the
  setup process will resume to finish the installation.

6. Once the operating system installation has completed you can follow the
  instructions in section 4 to verify controller was installed correctly.
Avatar billede realonetwo Nybegynder
27. maj 2003 - 19:27 #4
Simpel nok nok, men hva gør jeg når den ikke vil reagere på F6????
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. maj 2003 - 19:32 #5
er du sikker på at du starter op på cdén?
prøv at stikke en win98 startdiskkette i, og boot fra den. !
Avatar billede realonetwo Nybegynder
27. maj 2003 - 19:35 #6
He he har ingen af delene ;) Men ja jeg er sikker på at jeg starter op på Win XP cd'en.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. maj 2003 - 23:44 #7
finder du ud af det ..?
Avatar billede realonetwo Nybegynder
28. maj 2003 - 00:04 #8
Nej, ingenting vil virke. Min SATA-driver er installeret. Men den vil stadig ikke finde Sata-disken, når jeg forsøger at installer XP(og den vil heller ikke reagere på F6)!!! Hvad gør jeg forkert???
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2003 - 00:19 #9
det der F6 trick..aner jeg intet om ..??
er din partition .."primær"..??
Avatar billede realonetwo Nybegynder
28. maj 2003 - 00:24 #10
Den står til "CABELSELECT" Hvilket man også er(så vidt jeg forstår) rådet til fra WD.
Det med F6 står beskrevet ovenfor :-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2003 - 00:26 #11
sæt den til "master", og som sagt en primær partition.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2003 - 00:32 #12
fandt lige dette ,,
Silicon Image Serial ATA driver version V1.0.0.22 and Utility V1.0.0.12 WINXP
har du den her driver.?
kig lige på det..
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4G8X%20Deluxe
Fortæl lige hvordan det går..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2003 - 00:35 #13
Og en bios update som siger.
..
Update onboard SATA Boot ROM
Improve AGP card margins
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4G8X%20Deluxe
Avatar billede realonetwo Nybegynder
28. maj 2003 - 00:54 #14
V1.0.0.22 den har jeg!!
Har lige flashed bios, med den nyeste bios(beta) hjælper heller ikke!!! Jumper hjælper heller ikke!!! http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp :jeg har fjernet jumperen!!!
Avatar billede realonetwo Nybegynder
28. maj 2003 - 00:56 #15
Hvordan kan jeg se om det er en primær partion????
Avatar billede realonetwo Nybegynder
28. maj 2003 - 00:58 #16
Den står som de andre diske i "diskhåndtering" "grundlæggende" online i orden og (aktiv)???
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2003 - 09:42 #17
feks..med partition magic...el med fdisk
Avatar billede realonetwo Nybegynder
28. maj 2003 - 10:26 #18
Du læner dig med op af 200 points (Som den eneste, det er lidt ærgeligt at kun en vil/kan svare) !!!!  Jeg forsøger iaften :-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. maj 2003 - 09:30 #19
Håber det virker..:O)
Avatar billede realonetwo Nybegynder
29. maj 2003 - 22:16 #20
bartfreak, er det ikke rigtig, at jeg skal sætte disken på "single" når det er den eneste disk på mit sys. Det har været en primær partition hele tiden:-( Der må være nogle andre ting jeg kan gøre?????????
er der ingen som kender til denne chip "Silicon Image Serial ATA"
Mit dual problem er løst!!(Kan fortælle at det blev løst på OC.dk/ flot "eksperter")
Nu mangler jeg bare Sata-problemet.(skal OC gentage succesen)
Avatar billede alleykat Nybegynder
30. maj 2003 - 18:52 #21
real >> jo, det er rigtigt. "Single", "Master Only", "Master (no slave)" er et par af de udtryk jeg er løbet ind i på harddiske.

I Windows diskhåndtering er den SATA synlig, siger du.... har du formatteret den (højreklik på den)?
Avatar billede realonetwo Nybegynder
31. maj 2003 - 00:28 #22
Ja alleykat den er formateret adskillige gange;-)
Avatar billede the_i Nybegynder
31. maj 2003 - 03:03 #23
Nu synes jeg i er ude på et vildspor, drivere og formatering og hvad der kan gøres fra windows må være underordnet, for at få en ordenlig installation skal det være på et rent drev. Derfor er det lidt at et problem du ikke kan trykke f6 så du kan få fat i de drivere, det er bare en tanke men kunne det være at du har et logitech-keybord og har glemt at trykke på 'f-lås'-knappen? - jeg ved jeg ville kunne finde på at lave den fejl... Så vidt jeg forstår finder windows jo disken fint nok, så det er altså intallationsprogrammet der mangler en driver. Så vidt jeg kan se kan det ikke løses med mindre du kan trykke F6 - har du prøvet at låne en andens winXP-cd?
Avatar billede anuseren Nybegynder
31. maj 2003 - 10:39 #24
Avatar billede realonetwo Nybegynder
05. juni 2003 - 16:04 #25
Spørgsmålet er løst, men det var på en anden streng. "the i" du kom nu også med svaret på det med serial ata, kom bare til at afvise dig, du får 60 points for den, og bartfreak du får 40 points, bare fordi du var den eneste der skrev af sig selv. og de sidste 100 points gik til Snowball.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 17:55 #26
okay tak smider et svar..:O)