Avatar billede capriole Nybegynder
20. maj 2003 - 11:41 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Lovligt at integrere 3. parts produkter?

Et lidt off-topic spgs, håber kategorien er passende.

Jeg har købt noget nyt software, Illuminatus, et pseudo-designværktøj som fremstiller en exe. og en hjælpefil til selvstændig kørsel på en pc. Det har et plugin der kan integrerers i hjælpefilen og åbner klientens default browser ind i en ramme, altså kun indholdsruden, og navigeres fra objekter i designet.

Jeg skal bruge det til at fremstille et værktøj som kan hente rå information hjem til brugerens disk fra indholdet på en lille portal.

Er det lovligt at lade kunder downloade et sådant produkt?

meget gerne et link til dokumentation.
har jeg formuleret mig forståeligt?
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 11:45 #1
hvis royalty free er nævnt i.f.m. beskrivelse af .exe filen må du distribuere denne frit ellers ikke.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. maj 2003 - 11:45 #2
Når der programeres i ex. Delphi er der forskellige versioner af det progrem.

Et til privat brug, hvor du kan brogremere alt til dig selv i det omfang du selv vil.

Et andet kan være den store pakke til 8 - 10.000 hvor du må programere og sælge de produkter du har lavet.

Så det kommer an på hvilken licensaftale du har med programmet...
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. maj 2003 - 11:47 #3
Ja roality er en aftale mellem dig og firmaet. Du må ex sælge og distribuere dit produkt, men hvor firmaet skal have enten en procent af overskudet, eller x kr pr solgt produkt.

Men hvad ricky nævner er ikke helt rigtigt. For der skulle meget gerne stå andet end royalty-free før du må gøre det lovligt...
Avatar billede capriole Nybegynder
20. maj 2003 - 12:01 #4
Tak, det skal jeg have undersøgt hos Digital Workshop som firmaet hedder. Jeg forstår ikke helt hvordan den royalty free skal være nævnt i exe-filen, skal den være synlig for brugeren?

Kan en sådan royalty aftale være inkluderet i købet af softwaren (koster 2000 kr.) og hvor ville de mest sansynlig skrive det?
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 12:04 #5
freekyzone>> jeg er bange for at det er dig der ikke er helt rigtig på den...

hvis der standard står at de .exe filer der bliver genereret er royalty free (som f.eks. i.f.m. MS Access Developer) - så må de distribueres - færdig slut!
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. maj 2003 - 12:05 #6
Tror jeg ikke. Roality-free, så har du købt et program til at lave filer/programmer til andre meget billigt. Derved midster firmaet jo potientielle kunder til deres produkt, da du lave det for andre med deres produkt.

Derfor tror jeg du har et produkt til dig selv.

Hvis det er royality-free skal det ikke nævnes nogen steder i dit produkt du laver, da det jo vil være en form for reklame for dem, og det har de så ikke krav på...
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 12:06 #7
capriole>> det skal stå klart og tydeligt i.f.m. dokumentationen af produktet - og vil i givet fald også stå i salgsbeskrivelser m.v. - da det er et salgsparameter. Det vil typisk ikke fremgå overfor dine slutbrugere.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. maj 2003 - 12:06 #8
ricky ->> Ja det er rigtig nok.

Tror jeg misforstod dig. Sorry - og rolig nu!!!
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 12:07 #9
capriole>> hvilken version er det præcist vi taler om ?
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 12:07 #10
:)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. maj 2003 - 12:08 #11
Når det drejer sig om distribution af produkter fremstillet med andres produkter vil sådanne ting stå klart og tydeligt. Det er et spørgsmål om salg og ophavsrettigheder.

Så hvis du må vidregive/sølge noget du laver med deres produkt vil det stå klart og tydeligt!!!
Avatar billede capriole Nybegynder
20. maj 2003 - 12:11 #12
Hov jeg tror I misforstår, jeg skal ikke bruge nogen andres software eller bidder af det. I princippet er det jo bare det samme som en I-frame på en webside - det er bare pakket ned i en exe og kan altså holde explorer kørende uden den egentlig er åben. Jeg forstår ikke helt rettighederne og hvem jeg skal betale til???
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 12:15 #13
jeg tror heller ikke at der er noget problem - men det var jo dig selv der spurgte :) - hvilken version er det præcist vi taler om ?
Avatar billede capriole Nybegynder
20. maj 2003 - 12:17 #14
Jeg bygger i Illuminatus 4.5 nu - jeg Skal oggradere til den nyere Opus, hvis det ellers viser sig at være relevant til formålet og ikke bliver en dyr fornøjelse i rettigheder til at anvende produktet.

Hvor er grænsen egentlig for hvornår Roaylties træder i kraft - så snart det kopieres udenfor min egen pc?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
20. maj 2003 - 12:20 #15
OKAY! Det tror jeg altså ikke er noget problem. Det ville jeg umidbart mene er lovligt nok. Jeg er faktisk 80 % sikker på det er helt ok...
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 12:25 #16
me2 - jeg er faktisk 99% sikker :)
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 12:26 #17
royalties går nok mere på produkter der ikke bruges i.f.m. browsere (der kan sagtens være undtagelser)...
Avatar billede capriole Nybegynder
20. maj 2003 - 12:36 #18
Men én ting er i forhold til firmaet som har lavet softwaren jeg anvender til at bygge mit eget.

Noget andet er jo hvad eksempelvis Microsoft siger til at den stump jeg har lavet og installeret på en persons computer faktisk anvender Explorer, uden at brugeren ved det, til at anvende internettet i begrænset omfang, d.v.s. til at åbne de sider jeg har defineret på forhånd.

Men igen, hvad skulle forskellen være på at lave det i en I-frame på en webside og i en programflade? Jeg må sige at jeg stadig er i tvivl, men det vil godt nok være fedt hvis det ikke er brud på nogen lovgivning fordi jeg umiddelbart kan få en demo til at fungere.
Avatar billede capriole Nybegynder
20. maj 2003 - 12:52 #19
Okay, jeg har fundet ud af at der ikke skal betales Royalties for Opus versionen, det tog mig lidt tid at finde på deres website. De skal altså ikke betales yderlige for at jeg har lavet mit produkt med deres produkt.

Tilbage er så om det er lovligt at anvende brugerens browser i en frame i mit lille program, hvilket jo også vil sige browserens sikkerhedsindstillinger o.s.v.
Avatar billede ricky Nybegynder
20. maj 2003 - 16:26 #20
hvorfor skulle det ikke være lovligt ???
Avatar billede capriole Nybegynder
20. maj 2003 - 21:45 #21
well, det håber jeg også det er, men det virker næsten for godt til at være sandt at man på et par timer kan bygge sin egen browser som derefter kan distrubieres frit - ved at "snylte" på den browser som brugeren har på sin egen maskine.

Jeg har ikke den tekniske viden til at forstå hvad Illuminatus gør, andet end jeg kan sammenligne med de I-frames jeg laver i html - men så er brugerens IE, eller Netscape, jo åben i forvejen. I dette tilfælde bruges Ie's faciliteter, uden at brugeren ved det - og jeg kunne frygte at få Microsoft på nakken.

På den anden side kan jeg heller ikke forestille mig at producenterne af Illuiminatus ikke har det på det rene, og når de selv angiver at deres software er royality-frit er det vel også i forhold til de komponenter fra 3. part som anvendes med deres software.

Ikke for at være kværgulantisk, men er der mon én af jer som kan argumentere for hvorfor det er lovligt?
Avatar billede capriole Nybegynder
22. maj 2003 - 12:50 #22
Jeg har nu fået et svar fra Digital Workshop's support og I har begge ret, beklager jeg ikke accepterede jeres svar med det samme og dvælede i min tvivl.
Produktet anvender nogle active-x komponenter men da de er part af brugerens styrestystem skal der ikke indhentes yderligere tilladelser. Sådan forstår jeg i hvert fald denne del af deres svar:

"Once you have purchased Illuminatus Opus, all publications that you create
will be 'Royalty free', in which you will not need to pay any royalty
charges.  As Illuminatus Opus uses certain activeX controls and some functions from the operating system, these will be a part of the users system and so you
will not need to obtain any permissions from Microsoft when using
Illuminatus Opus publications on the users system."

Tak for jeres deltagelse!