Avatar billede radion Nybegynder
20. maj 2003 - 10:33 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Slette en HDD til uigenkendelighed...

Hej Eksperter..

Jeg har et spørgsmål ang, om det er muligt at slette en HDD så man er sikker på at evt. oplysninger aldrig kan gendannes?

Jeg hørte på et tidspunkt om at man kunne Lowlevel formatere en Hdd, og hvis den stoppede midt i formateringen ville harddisken crashe, og alle data ville være uigenkaldeligt væk.(Harddisken ville også være ubrugelig, men hvad...)

Er der nogen der har noget ekspertviden på dette område?
Avatar billede chalde Seniormester
20. maj 2003 - 10:42 #1
en hammer er den eneste rigtige løsning..
evt kig her: http://www.eksperten.dk/spm/344015
Avatar billede lrd Nybegynder
20. maj 2003 - 10:45 #2
Har set mange indlæg rundt omkring på nette om dette emne og i ingen af dem ser det ud til det kan gøres. Så ja mit råd er oz at grave den ned i haven eller bruge den hammer *LOL*
Avatar billede hub Nybegynder
20. maj 2003 - 10:49 #3
http://www.ibas.dk/datasletning/index.htm  Ibas påstår at det kan gøres. Ibas er et seriøst firma. Denne løsning anvendes bla f firmaer der sender brugt udstyr til udviklingslande etc. Men det koster nok lidt kroner..
Avatar billede hub Nybegynder
20. maj 2003 - 10:51 #4
Desuden har man på Linuxplatformen lavet en utility der overskriver disken 33 gange, hvilket skulle gøre en recovery umulig, påstås det.
Avatar billede chalde Seniormester
20. maj 2003 - 10:55 #5
prøv med eraser:  http://download.com.com/redir?pid=8504942&merid=59261&mfgid=59261&ltype=dl_dlnow&lop=link&edId=3&siteId=4&oId=3120-2092-8504942&ontId=2092&destUrl=%2F3001-2092-8504942.html

du kan selv vælge det antal gange du vil overskrive f.eks den tomme plads på disk med... en 120 gange vil gøre det stort set umuligt og genskabe data.. selvom 7 nok vil gøre det...
Avatar billede chalde Seniormester
20. maj 2003 - 10:57 #6
da jeg, som der også stod i mit link, testede med 3 gange, kunne de fleste recovery programmer kun finde zero-length filer uden navn...
Avatar billede Celau Praktikant
20. maj 2003 - 10:57 #7
Hej...
prøv at tage et kig på 'Drive Cleanser fra Acronis (http:www.acronis.dk)
Avatar billede chalde Seniormester
20. maj 2003 - 10:59 #8
celau -> Kr. 623,75
eraser som jeg linkede til kan det vigtigste, overskrive tom plads samt brugt plads x antal gange, og dette er helt gratis..
Avatar billede chalde Seniormester
20. maj 2003 - 11:02 #9
men hvis du alligevel ville få harddisk til og crashe, hvorfor så ikke hammermetoden... skil harddisk ad, og slå løs på "pladerne".
Avatar billede fromsej Praktikant
20. maj 2003 - 15:36 #10
chalde>>Hvorfor skille den ad, den spidse ende af en lægtehammer, og problemet er løst.
På fynsk "Et gok er nok".*G*
Avatar billede chalde Seniormester
20. maj 2003 - 15:46 #11
For og være sikker :-)
Når jeg destruerer harddiske er det på den hårde måde.. Af med låget, ud med skiverne, frem med hammeren..
Oh hvis folk så vil forsøge at få data ud af harddisken derefter, så har de spist noget forkert...
Men din metode er lige så sikker. ingen med alle ting på plads i hovedet vil forsøge at få data ud af en harddisk med hul igennem :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
12. juli 2003 - 14:27 #12
Få nu givet feedback her eller luk tråden!!