Avatar billede monstermand Nybegynder
19. maj 2003 - 12:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Adgange fra OS X

Hej,

jeg har et spørgsmål som jeg simpelthen ikke selv kan greje. Jeg sidder med to klienter der kører OS X. De skal have adgang til en server med to mapper. Den ene mappe kan de godt tilgå - den anden kan de ikke. I OS 9.x er der ingen problemer. Jeg formoder at grunden til de kan tilgå den ene mappe er, at de er tilknyttet en "generel regel" for den ene mappe. Dette burde de også være for den anden (dog en anden regel), men det virker simpelt ikke. De kan godt connecte til mappen - men den er tom når den bliver vist. Hvad er løsningen på problemet??
Avatar billede monstermand Nybegynder
19. maj 2003 - 12:51 #1
vi kører netware 6.0
Avatar billede zooldk Nybegynder
02. juni 2003 - 00:02 #2
Jeg tror du er nødt til at komme med lidt mere information..

Kører du f.eks. Netware-klient på mac'erne, eller benytter du mac-fildeling på din NetWare6 server ?
Avatar billede monstermand Nybegynder
02. juni 2003 - 08:33 #3
Nej, jeg kører ikke netware klient på mac'eren. De logger på med IP-nr. Jeg skal ikke kunne sige om jeg benytter fildeling til mac på serveren - hvordan finder jeg ud af det? - det kan jo være det er der fejlen ligger(?)
Avatar billede zooldk Nybegynder
02. juni 2003 - 09:34 #4
Der er flere måder at dele filer fra en NW-server.
Når vi ser bort fra WebDAV og FTP, osv, findes principielt 4 måder:

NetWare's egen; klienter har NetWare klient installeret.

Herefter følger de tre måder, som er indført med Netware Native File Access:
CIFS (eller SMB, om man vil) NW-serveren "emulerer" en NT/2k server, og man bruger Microsoft klient på windows eller SAMBA klient på f.eks Linux. Aner ikke, om Mac kan dette.

NFS, NW-serveren "emulerer" en Unix/Linux server

Mac sharing (NW-serveren "emulerer" file-sharing som en Mac filserver).

Sidstnævnte ved jeg ikke meget om, men alle disse måder kan køre på TCP/IP; NetWare's egen samt CIFS desuden på IPX/SPX.

Du finder mere (manualsider) om Native File Access på:
http://www.novell.com/documentation/lg/nw6p/index.html?page=/documentation/lg/nw6p/native/data/hz8pck9v.html

NetWare client til Mac OS9/10 er 3.-partssoftware. Du bør selv have dokumentationen, hvis det er sådan noget, der er installeret på dine Macs.

God læselyst; når du ved, hvilken metode du bruger, er det jo selvsagt lidt lettere at troubleshoote det.

Allervenligst,

ZoolDK
Avatar billede monstermand Nybegynder
20. december 2003 - 21:25 #5
Det var AFP (Apple Filling Protocol tror jeg) der skulle opdateres (overskrives). Efter dette er gjort virker det.´

Tak for hjælpen!