Avatar billede cmh22 Nybegynder
12. maj 2003 - 18:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

2 styresystemer på samme pc

er det muligt at installere win xp på 2 harddiske på samme pc,således at jeg ved opstart kan vælge hvad for en harddisk jeg vil køre på, og kommer hver harddisk til at optræde som c drev? grunden er at 2 helt uafhængige brugere skal bruge samme pc
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
12. maj 2003 - 18:31 #1
Brug Hdd skuffer så!
Ellers vil du ikke kunne få begge drev til at fungere som c.

Men du kan jo godt installere 2 windows xp på samme drev - under opstarten får du så blot 2 valgmuligheder - det hedder godt nok det samme, så man må lige finde ud af hvilken (øverst eller nederst) der skal bruges af hvem - problemet er så bare, at i deler samme "programmer" bibliotek! (mener jeg da)

Men jeg vil stadig anbefale 2 harddiske i skuffe, så skifter man blot skufferne ud når den anden bruger skal bruge computeren!
Avatar billede cmh22 Nybegynder
12. maj 2003 - 18:39 #2
Ja ok problemet er at jeg har "vigtige data" på min pc og min datter vil gerne sidde og "lege" med spil osv på samme pc!
Avatar billede mickey777 Nybegynder
12. maj 2003 - 18:57 #3
Hvorfor opretter du så ikke brugerprofiler?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
12. maj 2003 - 18:58 #4
Som administrator "afskære" din datter fra at rode min dine og styresystemets vigtige filer :-)
Avatar billede vic256 Nybegynder
12. maj 2003 - 22:25 #5
Jeg havde samme problem, bare ikke med datter men med min kone ;-)

Jeg købte en TriOS II (Se evt. http://www.romtecusa.com/) hos studiedata.dk ... Det er en hardwareløsning der lader dig vælge HD (Op til 3) der skal bootes på .. Pt. har jeg min kones XP på een, min XP på anden og Linux på den tredie...

Løsningen indeholder 1 PCI kort, 4 IDE kabler og et eksternt panel...

Hvis andre ikke skal kunne vælge disk 2 eller 3, piller du bare panelet af PC'en (Løst panel til stik bag på PC'en)...

Joeg tror den kostede mig en 7-800,-
Avatar billede snowman Nybegynder
13. maj 2003 - 00:32 #6
Det kan du sagtens, jeg har XP på begge mine harddiske, bare vælg ved inst, at den skal installeres på eks. d drev, du får en bootmenu hvor du kan vælge hvilken XP du vil starte
Avatar billede b.b Nybegynder
13. maj 2003 - 09:56 #7
du skal oprette en ny primær partition, og installere stryresystem nr. 2 på den. Bootloaderen vil så i opstartsfasen komme op med en menu, hvor du kan vælge hvilket OS du vil starte op i.
Men som mickey777 siger, hvorfor ikke oprette brugerprofil for din datter, og så styre hvad hun har adgang til ved hjælp af en masse policies..
Avatar billede b.b Nybegynder
13. maj 2003 - 21:11 #8
hmmm...ved ikke lige hvor jeg har fra, at den 2. bruger er din datter....

;0)
Avatar billede vic256 Nybegynder
13. juni 2003 - 10:57 #9
Er det ikke snart lukketid ?
Avatar billede mickey777 Nybegynder
13. juni 2003 - 11:04 #10
:-)

Til b.b cmh22 nævner at den anden bruger er hans datter ved:

Kommentar: cmh22 12/05-2003 18:39:09    Ja ok problemet er at jeg har "vigtige data" på min pc og min datter vil gerne sidde og "lege" med spil osv på samme pc!
Avatar billede cmh22 Nybegynder
13. juni 2003 - 11:30 #11
som mickey777 foreslår er det ordnet af "administrativ vej"
Avatar billede mickey777 Nybegynder
13. juni 2003 - 11:30 #12
Takker for points