Avatar billede volli Nybegynder
09. maj 2003 - 22:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hdd til Notebook

Jeg vil gerne have en større Harddisk i min notebook.
Men jeg kan ikke finde nogen dokumentation nogen steder om hvor stor en hdd jeg kan sætte i.
Det handler sig om en:
Toshiba Satellite 1800-204
Avatar billede peet-49 Novice
09. maj 2003 - 23:12 #1
Du skal bruge en 2,5 tommer
Avatar billede geforce3 Praktikant
09. maj 2003 - 23:13 #2
Tror det er GB han mener... måske..
Avatar billede peet-49 Novice
09. maj 2003 - 23:20 #3
http://www.toshiba.com/cgi-bin/tais/su/su_askIris.jsp der kan du sikkert få det, at vide.
Avatar billede peet-49 Novice
09. maj 2003 - 23:21 #4
Der kan åbenbart ikke linkes direkte.
Avatar billede proc Nybegynder
10. maj 2003 - 00:31 #5
Nej, du har ret i at der ikke findes nogen dokumentation! Netop dokumentation er IKKE Toshibas stærke side...
Faktisk findes der ifølge Toshiba overhovedet ikke harddiske til din specifikke model. Den er født med 20Gb, og sådan er det! Går den i stykker, tjae, så må du jo købe en ny Toshiba notebook!
Men jeg har trevlet deres diskussionsforum igennem, og til alle de spørgsmål der er om harddisk-opgradering (i det mindste af nyere modeller) svarer Toshiba, at der ikke er nogen begrænsning i størrelsen, blot harddisken med jumpere kan konfigureres som master.
Mange spørger om deres notebook kan bruge 60Gb diske, og svaret er i alle tilfælde ja.
Så jeg ville helt klart gøre forsøget.
Jeg faldt i øvrigt over en "fælde", som du skal være opmærksom på:
Hvis du har beskyttet din harddisk med password, og din notebook dør, så er dine data væk! Det er ikke muligt at bruge en passwordbeskyttet harddisk i en anden notebook - heller ikke samme model, og heller ikke efter reperation ved udskiftning af bundkortet! Og Toshibas løsning: vær forsigtig med at passwordbeskytte harddisken, og tag hyppigt backup...! Det er i øvrigt altid en god idé, hvis man skal tro forumet: Rigtigt mange brugere oplever "døde" diske, fordi de simpelthen bliver "stegt" på grund af en konsekvent fejlkonstruktion/placering af disken. Den er på næsten alle modeller placeret i et for lille rum (som derfor bliver for varmt), og lige ovenover RAM-en - som også er (mal-)placeret i et for lille rum og derfor også bl.....

Men ellers god fornøjelse med opgraderingen...;)
Avatar billede harkes Nybegynder
10. maj 2003 - 14:38 #6
Jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne købe en hvilken som helst 2,5" disk og sætte denne i??? Jeg købte min ASUS med en 20GB og har selv sat en ny 40GB 5400rpm i.
Avatar billede harkes Nybegynder
10. maj 2003 - 14:39 #7
Lad mig forresten anbefale Hitachi's 5400rpm HD, den er 100% lydløs i min comp.
Avatar billede volli Nybegynder
12. maj 2003 - 17:33 #8
harkes<: Det kan jeg sandsynligvis jo også nok. Men der er nu virkelig ikke meget ved at købe et drev og bagefter finde ud af til bios ikke kan finde ud af den.
Men jeg må jo se om jeg kan prøve mig frem.

Proc<: Ja, du har ret Toshiba hylder sig i mørket hvad dokumentation angår.
Nu vil skæbnen til min model er leveret med kun 10Gb og det begynder sådan at trykke lidt hist og her efter hånden.
Det du skriver om pasword beskyttelse af harddisk er jeg vist ikke helt med på.
Der er i bios et sted men kan sætte et pasword som bliver adspurgt inden boot. Er det det du tænker på ?? For det har jeg så klart slået til, da jeg har "uhyret" meget med ude. Så hvis folk vil stjæle den må de da gerne, men de for ingen glæde ud af det.
Eller er der et andet sted man kan sætte et pasword direkte til Hdd ??
Avatar billede volli Nybegynder
12. maj 2003 - 17:36 #9
peet49<: Jeg har forresten prøvet at kigge på den link, syns som du selv bemærkede at den ikke funker.
Jeg har også ind til flere gange rettet en e-mail til Toshiba support, men der kommer heller intet svar.
I butikken hvor jeg købte den fik jeg at vide til man ikke kunne ændre på hardwaren af en notebook. Da sådan en ikke kunne skilles ad.
Det svar har jeg af gode grunde forkastet med det samme ;-)
Avatar billede volli Nybegynder
07. februar 2004 - 21:27 #10
det var vist det.