Avatar billede seby Nybegynder
09. maj 2003 - 09:25 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Beskyttelse af tabel (men ikke formularene) i en access database

Har en access database med tabeller og formularer.

Ville gerne kunne beskytte tabellerne så indtastninger og ændringer kun kan ske gennem formularene.

(Begrundelse: De personer der indtaster forsøger som oftest at gøre det gennem tabellerne og jeg er altid bange for at de utilsigtet kommer til at ændrer i andre data i tabellen; derfor ønsker om at spærre adgang til at taste i tabellerne).

Hvis spærring er mulig: Er det da muligt fortsat at kunne "sortere" i tabellen, eller vil enhver håndtering af tabellen være spærret?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Seby
09. maj 2003 - 09:30 #1
Der er flere muligheder:

Du kan lægge sikkerhed på tabellerne ved at oprette brugere og sætte restriktioner på tabellerne. Denne løsning er lidt omfattende og anbefales ikke med mindre man er lidt erfaren.

Du kan i stedet spærre for adgang til databasevinduet (og dermed adgang til tabellerne). Du fjerner databasevinduet via menuen Funktioner->Start->Vis databasevindue.

og ved at fjenre krydset i "Tillad specielle access-taster"
Avatar billede henrik13 Nybegynder
09. maj 2003 - 09:30 #2
Det kan ikke lade sig gøre. Men du kan sætte samtlige tabeller til skjult. I indstillinger må krydset ikke stå i vis skjulte filer.
Vh Henrik
Avatar billede seby Nybegynder
09. maj 2003 - 10:10 #3
Tak for hjælpen, og god weekend! Seby.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
09. maj 2003 - 10:16 #4
Lige en metode mere. I vba kan der ved database opstart oprettes adgang til tabeller. De må kunne fløttes til formularen, så det er den der åbner og ikke mindst lukker dem igen. Det krever du deler din database i en fronf-end med formularer, forespørgsler og makroer. 1 bak-end med kun tabeller.
Vh Henrik
Avatar billede seby Nybegynder
09. maj 2003 - 11:15 #5
Hej igen - forsøgte indledningsvis at spærre for adgang til databasevinduet som foreslået ... men nu er hele basen pist væk :O( dvs når jeg forsøger at åbne basen åbner programmet men det er helt tomt og detr er kun menuerne "Hjælp" og "Luk", som er aktive ... ? /seby
Avatar billede henrik13 Nybegynder
09. maj 2003 - 11:22 #6
Tak for poient.
Er det mit foreslag du forsøgte, så vil jeg godt prøve at rette det. jeg har ikke forstand på de brugerkonti. Du må også gerne sende den, min email adresse er:
oz1bua@wanadoo.dk
Vh Henrik