Avatar billede egeriis Nybegynder
04. maj 2003 - 01:49 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvor finder man gratis/billige fotos?

Jeg søger lidt efter nogle sider, hvor det er muligt at søge i arkiver efter fotos. Jeg leder efter noget der ligner www.tonystone.com, dog hvor det er nogle meget billigere billeder, eller enddog gratis om muligt.

Håber der er nogle som kender til sådanne sider.

Bemærk at de skal være til erhvervsmæssig brug.

- Ronni Egeriis
Avatar billede aovergaard Nybegynder
04. maj 2003 - 02:16 #1
http://www.google.com/search?q=picture+for+free&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr= Det jeg har ledt efter er alle de steder hvor der ligger gratis billeder. Håber at du kan finde noget her som du kan bruge.
Avatar billede Beach Mester
04. maj 2003 - 02:31 #2
Du kan finde 19.200 stk her:
http://gal.mvc.ru/
Og du må frit bruges som du ønsker:-)
-->This gallery was especially created to help all the fans of high quality photos. Every photo was selected individually by a moderator.
All photos are distributed for free and were taken from free USENET News.<--

//Beach
Avatar billede raffar Juniormester
04. maj 2003 - 03:30 #3
Prøve denne database http://www.sxc.hu/ Den er rigtig god.
Avatar billede raffar Juniormester
04. maj 2003 - 03:37 #4
beach > 'All photos are distributed for free and were taken from free USENET News.' Dette er ikke ensbetydende med at billederne må bruges som man har lyst - nærmere det modsatte. Alle kan poste på USNET - også dem der ikke ejer rettighederne til de enkelte images. Hvis man anvender de billeder man finder på http://gal.mvc.ru/ kan man ikke være sikker på hvem der besidder rettighederne og hvad de omfatter.
Avatar billede Beach Mester
04. maj 2003 - 04:59 #5
Ved godt han dd. skriver at de er suget fra usenet, men det betyder jo egentlig også at det er lovligt (ifgl. reglerne -> usenet). Tidligere har han skrevet at alle billederne var lagt op af frivillige fotografer som havde fraskrevet sig alle rettigheder. Hvorfor det er ændret ved jeg ikke, men kan ikke tro at der bliver nogle juridske problemer hvsi man bruger af dem. Man har handlet i god tro og den kan ingen bruge i mod nogle:-)

BTW så har jeg selv sor et års tid siden kommet til at ligge ca. 1.500 billeder online fra en koncert (mudderbad i nord-Jylland!) og der var der da også nogle stykker der brokkede sig over at jeg havde deres billeder liggendene på min server. Da strømmen af brokerier tog til finkæmmede jeg nettet for at se hvor jeg havede fundet dem, og hvilke billeder der var på usenet postet fra indehaver af billederne. Derefter var der ikke ret mange problemer da de billeder som jeg havde "bøffet" fra andres sites blev slettet.

Måske en forvirende forklaring men... Man kan roligt bruge løs af billederne på http://gal.mvc.ru/ så længe der ikke er nogle der brokker sig!

//Beach
Avatar billede casch Nybegynder
04. maj 2003 - 09:55 #6
der er også http://www.clipart.dk/ her er da nogle billeder. Det kommer jo lidt an på typen af billeder du leder efter
Avatar billede lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 11:15 #7
Avatar billede raffar Juniormester
04. maj 2003 - 12:10 #8
"Man har handlet i god tro og den kan ingen bruge i mod nogle...."
Jeg tror ikke man kommer under at have handlet i god tro. Alle images har som regel en ejer og det er ikke altid ham/hender der poster dem på USNET. Derfor er det vigtigt at man har sikret sig at man kan bruge billederne til f.eks. prof. brug før man går i gang. Nogle er ok at bruge mens andre kræver at man siger ejeren fra og atter andre kræver at man betaler et eller andet beløb til ejeren.
Nok om det:)
Avatar billede egeriis Nybegynder
04. maj 2003 - 13:16 #9
Må sige at jeg umiddelbart mest hælder til bam.dk og sxc.hu. Men bam.dk er jo ikke billigt, eller gratis, for den sags skyld.

Flere forslag? :)
Avatar billede raffar Juniormester
04. maj 2003 - 14:51 #10
Lyder godt for mig :)
Avatar billede lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 17:04 #11
Bam som jeg linker til er en fed side ja.
Avatar billede egeriis Nybegynder
04. maj 2003 - 17:29 #12
ja jeg ville jo gerne se en side som bam, som er "lidt" billigere...
Avatar billede lrd Nybegynder
04. maj 2003 - 19:59 #13
Tror jeg ikke du kan finde. Som sagt koster det at bruge det fleste billeder.

Held og lykke
Avatar billede raffar Juniormester
04. maj 2003 - 21:26 #14
Måske dette også kommer ind handy! http://www.digital-librarian.com/images.html
Avatar billede lrd Nybegynder
06. maj 2003 - 13:35 #15
Bliver her afsluttet eller givet feedback
Avatar billede raffar Juniormester
07. maj 2003 - 02:50 #16
Hvad med afslutning her!!!!!
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. juli 2003 - 16:36 #18
Lukketid?
Avatar billede Beach Mester
22. december 2003 - 00:47 #19
Takker fordi vi andre måtte få lov til at hjælpe dig:-(

//Beach