Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 19:35 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af 350 Mhz maskine

Jeg ønsker at opgradere min gamle P2 350 Mhz processor, men ved ikke hvilken en jeg kan bruge? Den skal være pc 133 og jeg kender desværre ikke bundkortet. Min nuværende processor hedder; Intel pentium 2 350 Mhz MMX technology. På den gamle processor står der; B80523P350512E  SL2WZ. Er det sidste tal socket navn ?
Jeg tror nok at jeg maks kan have 6-800 Mhz uden opgradering af bios. Er det ikke rigtigt ?
Ville helst købe en brugt processor, nogen som kender et sted ? Alle svar vil være til stor hjælp!! ;-)
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 19:40 #1
Det er ikke til at sige hvor meget du kan opgradere til, uden at vide hvilket bundkort du har og hvilken BIOS version det kører. Hvilket styresystem kører du?
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 19:42 #2
win98 ;-)
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 19:46 #3
Der står i bios; ROM PCI/ISA (<<P2B>>)
CMOS SETUP UTILITY
AWARD SOFTWARE, INC
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 19:46 #4
Prøv at download og kør SiSoft Sandra. Det burde kunne fortælle dig hvilket bundkort du har (desuden et det generelt et godt program at ha').

http://www.sisoftware.net/index.html?dir=&location=sware_dl&langx=en&a=
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 19:50 #5
BISO HEDDER; Award modular BIOS v4.51PG,
ASUS P2B ACPI BIOS Revision 1006
Er det nok ?
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 19:53 #6
Ok, P2B er et ASUS kort. Der findes godt nok en del forskellige versioner, men de er så vidt jeg ved alle SLOT 1 (dvs. in a box). Det kan godt være at det er nødvendigt for dig at flashe (opgradere) din BIOS for at nå 6-800 Mhz, og uanset hvad skader det vel aldrig.

Jeg har selv et P2B-L kort og det kan klare alle Pentium 2 CPU'er, hvilket vil sige til og med P2-450Mhz (de fåes ikke hurtigere). Jeg ser lige om jeg kan finde manualen...
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 19:59 #7
Dvs. at jeg selvom jeg opgraderer bios til en nyere version, kan jeg ikke opnå mere end 450 Mhz pga. bundkortet?  ;-)
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:01 #8
Jo, men jeg kan ikke lige huske hvordan og hvor meget uden manualen (som jeg ikke lige kan finde). Det vil sikkert kræve en BIOS update, men jeg er ret sikkert på at du kan komme op og køre en P3/Celeron 800Mhz, men det kommer vist også an på multiplier'ne på bundkortet, som så vidt jeg husker ikke går lige højt på alle P2B versioner. Jeg tror de fleste i hvert fald kan nå 600Mhz.
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:03 #9
Hvis du prøver at åbne kabinettet og kikke på bundkortet, så står det så vidt jeg husker med store bogstaver på selve kortet, præcist hvilket version det er. Altså P2B-*!?
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:05 #10
;-)
Har lige åbnet det. Men kan ikke se det nogen steder. Står det i nærheden af ram blokke, cpu el. hvor?
Cpu`en er samlet med en køler på siden , altså en in-a-pox?
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:07 #11
Det plejer at stå med hvide blok-bogstaver nede imellem pci/isa-portene.
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:09 #12
Jamen er det ikke et P2B, når den nu skriver det i opstarten ?
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:10 #13
OK
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:10 #14
Har den. Der står P2B. TAK
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:11 #15
Hvad gør jeg så ? ;-)
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:13 #16
Der står;  P2B
          Rev. 1.04
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:16 #17
Ok, jeg har selv den præcise version.

Ifølge manualen rækker dens multiplier til 1200Mhz, men så lang når du ikke uden en gang seriøs overclocking (hvilket P2B serien for øvrigt skulle være rimelig god til). Du kan som sagt ikke få P2'eren på mere end 450Mhz, men du kan bruge P3'ere og Celeron. Hvor højt sigter du efter?
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:19 #18
Så meget som muligt uden overclocking ;-)
Er det så ikke en P3 celeron 800 - 1000 MhZ
Kender du et sted hvor man kan købe en sådan ?
Bukker ydmygt mit hoved som tak for stor hjælp ind til videre ! ;-)
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:20 #19
Skal jeg køre en BIOS opgradering ?
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:24 #20
Nu må du endelig ikke spørge mig om præcist hvordan du skal stille jumperne på bundkortet ud over selve multiplierne (jeg tænker på Core Voltage etc.), men det er noget med at du godt kan køre en Socket 370 P3 700-1000Mhz (Coppermine hedder den vist) hvis du køber et Slot 1 til Socket 370 konverter kort. De koster en 150 kroner eller deromkring. Jeg kender desværre ikke lige nogle stedder hvor du kan købe bruge CPU'er ud over f.eks. www.qxl.dk .
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:27 #21
Her er en ok guide. Du kan bare følge den og så undlade at overclocke:
http://www.overclockers.com/tips296/
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:31 #22
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:35 #23
Jo det ser sådan ud, men køleren kan du lige så godt købe fra ny. Faktisk kan du vist stadig købe P3'ere nye, men de koster kassen (det er jo Intel :)).
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:41 #24
Den guide fortæller det hele ikk?
Det går jo ikke at jeg brænder hele maskinen af vel ? ;8)
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:46 #25
TAGET FRA LINKET;
"Officially according to Asus, only rev. 1.12 and later and some rev. 1.10 support the Coppermine CPU."
MIN REVISION ER JO 1.04. DEN ER ALTSÅ GAMMEL OG KAN IKKE KØRE P3 COPPERMINE ?
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:47 #26
Nej, den skal flashes men det er også hurtigt gjort (hvis du altså kan komme ind på www.asus.com).
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:49 #27
Hov nej, det er jo ikke BIOS versionen! Så kan det faktisk godt være du ikke kan alligevel (surt).
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:50 #28
Her er en lille oversigt over hvad der er muligt (eller i hvert fald hvad andre er sluppet afsted med):
http://www.ctechnet.com/hardware/Asus/P2BXX/asus_p2bxx_p3.htm
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:51 #29
serveren er "busy"
søger jeg så under downloads el. upgrade el. hvad ?  ;-)
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:52 #30
Du har simpelthen bare alle links !! ;-)
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 20:53 #31
Jeg ved ikke lige hvor du skal lede, jeg kan nemlig ikke komme derind selv (noget med en server fejl).
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 20:59 #32
jeg kører lige nu en ASUS update V5.06.01 for microsoft windoes platform
Er det ikke den?
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 21:01 #33
Det er en platform hvor jeg, i windows, opgraderer bios.
Jeg vælger at opdatere som programmet foreslår og opdater via internet.
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 21:02 #34
Her http://www.ctechnet.com/hardware/Asus/P2BXX/asus_p2bxx_p3.htm
Jeg mener du skal downloade flash-programmet og så BIOS version 1012.
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 21:04 #35
Sorry, forkert link. Moment...
Avatar billede abpdk Nybegynder
03. maj 2003 - 21:04 #36
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 21:05 #37
jeg tror jeg kører med klatten.
Den opgraderer .....vent.......lort.
Den skriver i opstart;
CMOS checksum error - Defaults loaded
Har den så ikke opgraderet ?
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 21:06 #38
Update ESCD succesful?
Så virker den nok alligevel ?
Sikke noget....puha...  ;-)
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 21:08 #39
Den har sq opgraderet.
Den kører nu i opstart;
ASUS revision 1012
Altså en opgradering fra 1.04 til 1.12.
Ikke dårligt gået!! ;-)
Avatar billede larsboje Nybegynder
03. maj 2003 - 21:10 #40
Så skal jeg bare gå ind og købe en 1.0 GhZ Coppermine Cpu og køler og installere og så er jeg flyvende igen !
*G*  ;))