Avatar billede rabus Nybegynder
20. november 2000 - 22:33 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Harddisk crash!! HJÆLP, Den skal reddes..

Jeg har en harddisk som jeg bruger som backup. Der på gemmer jeg alle mine vigtige filer...
Den er gået ned. Man kan godt se den som derv E:\\ men når jeg går ind på den, er der ingen filer, trods det at de 5 gigabytes ud af 6 er optaget.
DEN SKAL, OG JEG UNDERSTREGER; SKAL REDDES.
HJÆLP, Hvad gør jeg helt præcist.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. november 2000 - 22:35 #1
har du adgang til den hvis du booter fra en startdiskette?
Avatar billede denboj Nybegynder
20. november 2000 - 22:38 #2
jeg sidder og tænker på om du kan klare det med en startdiskette. Hvis du også for x-copy eller et eller andet andet program til at kopiere filer med på en disk - Så kan det tænkes at du kan hive de data du mangler over på en anden harddisk

(jeg ved ikke hvilket program der er bedst og hurtigst til sådan en operation)
Avatar billede cstern Nybegynder
20. november 2000 - 22:40 #3
Hvis du har Norton Disk Doctor er det muligt at finde ud af om disken er helt kaput eller om der er håb. NDD er en del af Norton Utilities (nope, det er ikke noget man kan downloade gratis).

Viser stifinder diskens kapacitet hvis du højre-klikker på drev-bogstavet (og kan du se den brugte del), eller står der 0 GB?
Avatar billede denboj Nybegynder
20. november 2000 - 22:42 #4
farvel og tak
Avatar billede codemon Nybegynder
20. november 2000 - 22:43 #5
fortæl hvilket styresystem du bruger og filsystem og om den evt. er \"dobbelspaced\".
Og prøv om du kan se filerne med et filundeleteprogram fx recover: http://winfiles.cnet.com/apps/98/disk-repair.html her er der en demoversion.
Avatar billede codemon Nybegynder
20. november 2000 - 22:47 #6
Efter at have set cstern\'s svar:
NDD er langt bedre end de små utillities, der er vist også stadig en funktion i NU som kan kopiere tracksene over som en fil (var der ihvertfald tidligere), god funktion til at eksperimentere med disken uden at være nervøs for at ødelægge den mere end den er.
Avatar billede schubert Nybegynder
20. november 2000 - 22:48 #7
Hvis det virkelig er noget du skal have ud af disken skal du ikke fortage dig noget som helst, Hvis det er noget du har tænkt dig at bruge penge på at få reddet.
Ibas og Vogon er 2 firmaer der ikke laver andet en disasterrecovery, men det koster penge, mange penge.

Jeg har lige haft en disk fra en bærbar, til recovery , pris : 19.500,00 gode danske kroner
Avatar billede rabus Nybegynder
20. november 2000 - 22:50 #8
Jeg har prøvet diverse recovery programmer, men de har virket ret uoverskuelige, og skal køres fra dos, desuden er de alle demoversioner med begrænsninger, jeg har været inde i et program hvor jeg kunne se nogle af mine filer, men kunne ikke komme vidre.
Avatar billede rabus Nybegynder
20. november 2000 - 22:52 #9
19.500 Er nu for mange penge til mig. Men jeg hårber meget på en anden udvej.
Avatar billede cstern Nybegynder
20. november 2000 - 22:57 #10
NDD kan også køre fra DOS (det er faktisk den bedste måde), endda direkte fra CD\'en. Der er ingen der har påstået at det skulle være let. Som schubert siger er der professionelle der kan redde dine data, men det koster. Norton Utilities kan vist fås for 4-500 kr, men bruges bedst i selskab med en der kender programmet. Man kan gå ned i sector niveau, men hvis disken ikke er regelmæssigt defragmenteret kan man få store problemer med at genskabe filerne, især hvis directories er beskadiget.
Kan du sige noget om det jeg spurgte om tidligere (hvad Windows siger om disken ved \"højreklik\" på drevbogstavet.

schubert: det er egl \"overraskende billigt\" da jeg har hørt om priser op mod 500 - 1000 kr pr MB. Men måske var din disk ikke fuldstændigt smadret.
Avatar billede rabus Nybegynder
20. november 2000 - 23:05 #11
Man kan godt se at der er 5 gigabyt optaget og ca 1 gigabyte fri, og det var det samme som før den gik ned.
Man kan også ligge nye filer over på disken.
Avatar billede codemon Nybegynder
20. november 2000 - 23:07 #12
Lægge nye filer over på disken?!?!?! ok hvis den viser 5 GB optaget plads er det nok gået godt. ellers lægger man ALDRIG nye filer på en crashed disk.
Avatar billede rabus Nybegynder
20. november 2000 - 23:10 #13
Der blev lagt en fil over på den i forbindelse med et af de der demo programmer jeg prøvede at redde den med
Avatar billede cstern Nybegynder
20. november 2000 - 23:14 #14
geez, du må absolut ikke skrive til disken - du kan ødelægge indholdet, selv om det kun er en 1-byte fil som codemon skriver.
OK, når den viser kapaciteten er der nok håb.

Som kimrosgaard og denboj foreslog allerede i starten kunne det være en ide at starte i DOS og se om du kunne tilgå disken. Fra dos prompten prøv at skrive DIR /AH d: (hvis disken hedder d:)
og DIR /AS d:
Avatar billede rabus Nybegynder
20. november 2000 - 23:16 #15
De 5 giga, er \"hurtigt\" blevet brugt. Jeg er musiker, og bruger den ekstra hardisk til backup til mine færdig producerede .waw filer, derfor er det jo også lidt ekstra surt at det er væk, men jeg kan nu ikke få råd til at få den repareret andre steder.
Avatar billede cstern Nybegynder
20. november 2000 - 23:17 #16
Sidste udvej kunne i øvrigt være Lost & Found fra PowerQuest. Du kan downloade en demo som kan vise om den kan redde disken (ps: analysen kan nemt tage 10-12 timer). Programmet er buy-ware.
http://www.powerquest.com/lostandfound/index.html
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. november 2000 - 23:32 #17
Hvis du går ned i start-kør og skriver stien til en af waw´erne, hvad siger den så?
Avatar billede rabus Nybegynder
20. november 2000 - 23:37 #18
Den skriver: Windows can not find the file bla bla bla
Avatar billede apollo69 Nybegynder
20. november 2000 - 23:40 #19
Surt show ik´.
Jeg tænkte om de bare var \"skjult\".
Avatar billede schubert Nybegynder
20. november 2000 - 23:53 #20
cstern /

Det er ikke første gang jeg har en harddisk afsted, dette var kun prisen for ca. 600 mb.

Hvis det er et RAID der skal reddes, så ligger priserne der hvor du mener.

Avatar billede wikings Nybegynder
21. november 2000 - 01:10 #21
Kunne man ikke bruge en gammel verson af norton. Eks. v.4.0.
Den fylder kun 1 disk eller 2 og den er ligeglad med om filerne er skjult eller lign. Den viser en opdeling af 2 skuffer samtidig og du kan både kopiere, læse og redigere. Hvis der er nogle filer tilbage skal den nok se dem. Problemet er bare at hvis filnavnene er på mere en 8 bogstaver kan den ikke vise det fulde navn.
Norton er helt tilbage fra 93, jeg kan sende den til dig på en mail!!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. november 2000 - 13:18 #22
EasyRecovery (tidligere Tiramisu) 5 - OnTrack.com.... det er en gud i denne sammenhæng :o)
(Kan dog i trial udgave kun redde 5 filer af gangen)
Avatar billede burningice Nybegynder
21. november 2000 - 15:48 #23
du har fuldstændig ret, tigerdyr... og jeg vil mene at hvis det her VIRKELIG er vigtige filer, jamen så må man sgu bide i det sure æble, betale hvad det koster og lære af sine fejl... jeg ved ikke hvor mange gange det er gået galt for mig, og den invistering jeg da jeg købte det program har forlængst tjent sig selv ind igen.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. november 2000 - 20:56 #24
>>cyber, vi kan vist kun være enige om det :o))
Fik dog en arbejdsgiver til at betale for mig *hehe*
>> rabus, det var ikke noget du kunne bruge eller hvad ?
Avatar billede burningice Nybegynder
21. november 2000 - 21:14 #25
det er skod sådan noget... ;)
Avatar billede lost Nybegynder
22. november 2000 - 02:29 #26
Hvis du vil ha´Lost & Found så har jeg det. Smid en mail og jeg sender det til dig.
Avatar billede burningice Nybegynder
22. november 2000 - 14:00 #27
hov hov... pas du på med det der, lost... det skulle jo nødig ende som et warezudveklsingsforum.
Avatar billede cstern Nybegynder
22. november 2000 - 14:10 #28
hvad så rabus - har du fået nogen oplysninger du har kunnet bruge?
Avatar billede cstern Nybegynder
22. november 2000 - 14:12 #29
cyberfessor: helt enig!
Avatar billede lost Nybegynder
22. november 2000 - 17:06 #30
Oki-doki, så lad være at smide en mail.
Avatar billede wikings Nybegynder
22. november 2000 - 17:55 #31
Ville det hjælpe hvis man skrev fra dos: FDISK /mbr
Det kunne jo være at det var bootsektoren der var gået hensidan!!
Avatar billede rabus Nybegynder
24. november 2000 - 00:35 #32
Åhhh, Kære venner!!
Jeg har nu siddet her bag ved skærmen, og prøvet og prøvet. Jeg anskaffede Norton, det skulle ko også være så godt til alt muligt andet, og så rodede jeg ellers bare helt vildt rundt. Det var det der program NDD, som i har snakket om. Den slettede en masse ting, så nu er der \"4 giga\" i brug. Den fandt da også nogle filer, men det var kun det der var ubrugeligt. Nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal gøre, men jeg tror måske nok jeg har opgivet lidt. Jeg er også ved at give min kæreste og datter grå hår i hovedet, med alle mine bekymringer.
Jeg snakkede dog med en gut, som sagde at man altid kan finde mistet data, ligemeget om det er slettet, eller hvad det er, og det skulle være en ret nem proces, hvis man altså har det rigtige software, og det har de folk der laver harddisk recovery, og det koster jo kassen. Jeg må nok indse det, og bare leve med, at så mange gode ting er gået tabt..... Tak for hjælpen, og jeg er da stadig parat til at høre nyt, hvis der sidder en med \"LØSNINGEN\"
Hilsen Rabus@get2net.dk
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
27. november 2000 - 12:24 #33
EASYRECOVERY - www.ontrack.com
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
27. november 2000 - 12:25 #34
Det eneste det kræver er at data ikke må være overskrevet af nye data, da der så kræves professionelt udstyr til gendannelsen og så koster det!
Avatar billede chris Nybegynder
27. november 2000 - 12:30 #35
Der er en gut fra indien der har lavet et boot disk, som gør at du kan få adgang til alle date på en HD.....ALLE.!

desværre kan jeg ikke huske hvad han eller programmet hedder... men det er blot for at understrege at det godt kan lade sig gøre. Hvis nogle kender til programmet, så smid lige en noté her. Jeg kunne også godt tænke mig at få fat i programmet igen.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
27. november 2000 - 12:41 #36
adgang til alle data på en hd fra en bootdisk??? det lyder som noget af en revolution inden for data-recovery, hvis det er sandt!
Avatar billede cstern Nybegynder
27. november 2000 - 12:47 #37
NU kan jo tilgå disken i raw mode hvis der ellers er tracks tilbage på disken. Man kan boote fra CD\'en og benytte værktøjet herfra. (Norton Disk Editor). Man skal så vidt jeg husker benytte \"Physical Disk\" som disk mode (har ikke lige program/manual ved hånden)
Avatar billede chris Nybegynder
27. november 2000 - 16:37 #38
kimrosgaard: det er sandt...... faktisk kunne den bootup disk læse 9 forskellige formater.

Jeg ser en lille sikkerhedsbrist ved at folk kunne rende rundt med den disk ;-) da man hart ubegrænset adgang til filer på en HD
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
27. november 2000 - 21:23 #39
Lyder som en ganske interessant ting... nogen der kan komme med en titel på den software ?