Avatar billede or.han Nybegynder
21. april 2003 - 16:21 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP - til at købe et nyt kamera.

HEJ!
Jeg er blevet træt af mit gamle kamera og derfor vil jeg gerne købe et nyt. Med det gamle kamera kunne man ikke særlig mange ting og derfor skriver jeg de ting det nye kamera skal kunne yde:

Zoom - det skal være sådan at man selv bestemmer zoom'en. Det skal ikke være sådan at man kan zoome 2 gange. Man skal kunne "køre" frem og tilbage på zoom knappen.

Flash osv. - Man skal kunne vælge om der skal være flash eller ej. Den skal også kunne gøre det automatisk. En plus-ting vil være at når man tager billedet, så fjerner den røde-øjne.

Autospooling - Filmen skal selv spole tilbage når den er færdig.

Display - Den skal have et nemt og forståeligt display i toppen, som viser hvor mange billeder der er tilbage, batteri-niveau, om der er flash eller ej osv.

Billedstørrelse - Det vil også være en plus hvis man kunne vælge om det skulle være et bredt billede eller normalt eller noget helt tredje.

Kamera-størrelsen - Kameraet skal ikke være lille i størrelsen. Den skal passe i hånden. Den skal altså bare være i normal-størrelse.

Billedtype - Det vil også være en bonus hvis man kunne vælge med en knap hvordan billedet skal tages. Hvis nu det er noget der kører og bevæger sig skal man kunne vælge så den tager billedet så det passer til de osv.

Pris - Prisen skal ikke være for høj og heller ikke for lav. Jeg vil ikke sige en max. pris da jeg ikke har så meget forstand på kamera priser.

Kamera-type - Det skal ikke være et digital-kamera.
Avatar billede freakazoid18 Nybegynder
21. april 2003 - 16:24 #1
mini eu :D
Avatar billede or.han Nybegynder
21. april 2003 - 16:27 #2
MINI EU?? er det et kamera eller hvad?
Avatar billede freakazoid18 Nybegynder
21. april 2003 - 16:41 #3
JA... men er ikk sikker på den kan det med blitZ...... hvorfor ikke købe et digital camera ?
Avatar billede or.han Nybegynder
21. april 2003 - 16:44 #4
Mine forældre skal også bruge det og de er ikke så gode til sådan noget med teknologi. Og jeg synes at det er nemmere at gå over til en forhandler og give en film og få det fremkaldt.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 16:47 #5
Du lægger op til at ville have kontrol over billedet og det får du med et spejlreflekskamera. Nikon og Canon har nogle gode produktserier, hvor du burde kunne få deres billigste kamera med optik for max. 3000,-

ang. dine krav:

Zoom: De fleste optikker til SLR (spejlrefleks) har trinløst zoomområde. Du kan endda skifte optik så du får endnu større forstørrelse.

Flash: På de billige SLR-modeller er der indbygget flash, men der kan også sættes en ekstern på. Du kan kun fjerne røde øjne ved at flytte flashen længere væk fra linsen - altså får du brug for en ekstern flash. Det kan ikke lade sig gøre med point-and-shoot.

Autospooling: Det har alle vist.

Display: Gå ned i en butik og vurder hvad der passer dig bedst, men igen er et SLR som udgangspunkt veludrustet på dette punkt.

Billedstørrelse: Du tænker vel på APS-film her. Der kan også fås APS-SLR. Personligt synes jeg APS er noget opreklameret skidt. Negativets størrelse er nemlig den samme (24x24mm) uanset hvordan du har sat indstillingerne (negativstørrelsen på alm. film er 24x26mm).

Størrelse: Billige SLR er mindre end profesionnelle, men de er ikke så små at de bliver uhåndterlige.

Billedtype: En given optik har en mindste lukkertid ved håndholdt betjening og det er som regel aldrig et problem med bevægelse i billedet.

Uanset hvad må du selv lave noget research for at få et kamera du bliver glad for.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 16:48 #6
De fleste SLR har desuden programmer, sådan at alt bestemmes af kameraet og det eneste du skal, er at trykke på knappen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 16:52 #7
esbenrt => kan du anbefale nogle spejlreflekskameraer?
jeg står også for at skulle have en alm kamera *jeg har allerede digitalt Canon IXUS 330*
jeg bruger også ISO *50-400* og lukke tid instillingerne, så det vil være dejligt at kunen få et kamera hvor dette også kan indstilles *uden at skifte film (ISO)*

or.han => undskyld spammen :)
Avatar billede or.han Nybegynder
21. april 2003 - 16:55 #8
Et spejlrefleks-kamera siger du?? Ej nej det skal det ikke være. Det skal være et kompakt-kamera.

rkhdk >> Det gør ik noget c",)
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 17:01 #9
hvis det er dine eneste kriterier, tror jeg du kan vil være tilfreds med et hvilket som helst SLR.

Jeg tror at Nikons N55 (deres billigste) har filmområde fra 25-3600 ISO. Hvis du regner med at bruge kameraet mere intensivt, så anskaf dig N80'eren - den har spot lysmåling. Hvis du godt kan lide at rode med blænde og lukkertid så køb et FM3a, eller et brugt manuelt kamera. (Lad være med at købe Nikons FE10 eller FM10)
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 17:02 #10
et SLR er måske også at skyde gråspurve med kanoner, men du kommer altså ikke af med de røde øjne
Avatar billede or.han Nybegynder
21. april 2003 - 17:03 #11
det med de røde øjne er også lige meget. det ville bare være en PLUS
Avatar billede or.han Nybegynder
21. april 2003 - 17:05 #12
esbenrt > det skal være et kompakt kamera... ikke slr
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 17:08 #13
undskyld, jeg glemte vist at rette kommentaren fra kl. 17.01.10 til rkhdk
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 18:39 #14
esbenrt => jeg har læst lidt om F80 og F55
På nogle modeller står der QD på, og de er dyere.. hvad er det QD for noget
eks:
uden QD
http://www.photoshop.dk/product.asp?pid=30100306

Med QD
http://www.photoshop.dk/product.asp?pid=30100307

hvad er forskellen?

or.han => du skal bare sige til hvis jeg skal stoppe denne SPAM af dit spm :)
Avatar billede or.han Nybegynder
21. april 2003 - 19:17 #15
rkhdk > bare spørg videre...

esbenrt > jeg vil blive glad hvis du kunne anbefale et kompakt kamera ud for de ting den skal kunne...
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 21:29 #16
ups. 35mm film har negativer på 24x36mm.

rkhdk > QD står for Quartz Date, det ser unødvendigt ud.

se iøvrigt http://www.nikon-image.com/eng/sitemap/index.htm
og http://www.photo.net for information. Især det sidste er godt.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 21:31 #17
http://www.ny-photo.com er forresten et rigtig godt sted at handle. De er tyske og jeg har sparet flere tusind ved at købe hos dem.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 21:32 #18
undskyld der skulle have stået http://www.ny-camera.com
sorry
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 21:34 #19
jeg ved desværre ikke så meget om kompakt-kameraer så jeg må skuffe dig. Men se på photo.net og de store kamerafirmaers hjemmesider.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 21:37 #20
men som udgangspunkt kan jeg da give dig flg. råd:

1. Undgå APS. Selvom det virker smart er filmen dårligere og dyrere.
2. Se på linsen. Der skal være angivet blændetal. De ser typisk ud som 1:2.8 eller 1:4, og for zoomlinser 1:4-5.6. Jo mindre tallene efter 1: er jo bedre
3. Du får hvad du betaler for.

Held og lykke
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 21:42 #21
jeg har kigget på www.ny-camera.com på F55 og F80, men der er ikke den helt store prisforskel på dem og photoshop.dk *dette er kun for huset*

Jeg har ingen ide om hvilken linse der er god eller noget der *jeg har leget meget med IXUS 330, og vil så gerne videre til et alm kamera, og der er jo kun den ene linse på, så jeg føler mig lidt lost med de linser til alm kamera'er*
Avatar billede esbenrt Nybegynder
21. april 2003 - 21:49 #22
det er også noget af jungle, men se dig omkring. Som sagt er der rigtig mange gode råd på photo.net