Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 00:02 Der er 42 kommentarer

Skærmsignal fejler - højst underligt problem...

Hej eksperter!
Jeg har et virkeligt mærkeligt hardware-problem.
Jeg har sat et 'nyt' Slot 1-bundkort i min maskine, da det gamle gik i stykker.
Imidlertid har jeg oplevet en meget underlig 'opførsel' fra bundkortet. Først (efter nogle strabadser) virkede alt fint. Derpå slukkede jeg computeren og satte mit gamle SoundBlaster-kort i. Computeren startede normalt op, men pludselig var der ikke noget signal til skærmen. Jeg tog lydkortet ud igen og startede op på ny, men der var stadig intet signal til skærmen fra VooDoo3-kortet.
Jeg har prøvet en del ting:
Først skiftede jeg VooDoo3-kortet ud med et S3 Virge. Intet signal.
Jeg satte herefter en anden skærm til maskinen, og bingo, så var der signal igen.
Så prøvede jeg at sætte den oprindelige skærm til, og nu fungerede den også fint. Meget mærkeligt.
Så skiftede jeg Virge-kortet ud med VooDoo3-kortet og prøvede igen. Intet problem.
Herefter satte jeg et andet lydkort i, og det første problem vendte tilbage: Intet signal til skærmen. Hvad i alverden kan der være galt? Jeg har forsøgt at nulstille bundkortet i mellemtiden, hvorefter jeg har gentaget ovenstående procedure, men uden held.
Jeg er atter på bar bund, og river snart håret af mig selv... Den eneste umiddelbare mistanke jeg har er til ISA-portene. Begge lydkort kører på ISA. S3 Virge-kortet er PCI og VooDoo3-kortet AGP.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. april 2003 - 00:04 #1
Umiddelbart vil jeg tro at du ikke har fået trykket AGP kortet HELT i bund, men det er kun et gæt.*S*
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 00:06 #2
I så fald ville det kun være VooDoo3-kortet, der fejlede, men Virge-kortet fejler også.
Avatar billede fromsej Praktikant
21. april 2003 - 00:08 #3
Sorry.*S*
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 00:42 #4
Jeg tror, at det er et IRQ problem. Har du sat BIOS til plug&play operativsystem? Har du prøvet at bruge funktionen update ESCD i BIOS?
Har du resat kortet med en jumper?
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 00:48 #5
hub:
Jeg nulstillede kortet både med jumper og ved at pille batteriet ud af det.

Hvad de andre ting angår, har jeg ikke pillet ved dem. Men jeg kan ikke gøre alverden ved dem, når jeg ikke kan få vist BIOS-menuen på skærmen :)
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 00:52 #6
Nope, det er rigtigt-troede du måske ku få liv i et "nøgent" board.. Prøv at tage strømmen fra det og vent et stykke tid-hvis strømforsyningen er gammel eller lige i underkanten så kan den måske ikke starte kortet..
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 01:00 #7
hub: Det er et gammelt kort og en gammel strømforsyning, men den kan nemt starte kortet. Jeg har forsøgt at tage strømmen fra uden held.
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 03:55 #8
Nu er det lykkedes mig at få signal til skærmen igen. Kun VooDoo3-kortet er tilsluttet. Jeg prøver at tilslutte én enhed ad gangen og ser hvad der sker. *krydser fingre*
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 11:05 #9
Jeg har fornylig rodet med et par gamle slot 1 boards (Abit BH6 og et Compaq Athlon) På begge gjode anvendelsen af PS/2 keyboard maskinerne ude af stand til at starte (ja, jeg prøvede flere forskellige keyboards). Med USB keyboard startede de begge uden problemer..
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 15:43 #10
hub: Det lyder rigtig mystisk, men ikke usandsynligt! Jeg har nemlig fået startet maskinen op nu. Jeg startede med at sætte VooDoo3-kortet i, og startede op uden problemer. Derefter satte jeg mit netkort i, og det fungerede også fint. Nu er der imidlertid opstået et nyt problem, som muligvis har noget at gøre med det du snakker om: Computeren genstarter på ret tilfældige tidspunkter, ved tryk på en taste på PS/2-keyboardet. Jeg prøver lige at skifte tastaturet og vender så tilbage.
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 15:58 #11
Har lige prøvet at udskifte PS/2-keyboardet med et USB-keyboard. Den genstarter stadig.
Jeg mistænker også RAM'ene, da jeg har lagt mærke til at den tæller RAM'ene igennem flere gange under opstart..?
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 17:03 #12
At den tæller rammene op flere gange hænger sammen med at den ikke er sat til quick power on selftest i BIOS. Hvad gør den hvis du starter den uden keyboard?
Kan den så køre uafbrudt?
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 18:32 #13
hub: Selv uden keyboard kan den ikke køre. Enten genstarter den allerede ved opstart, eller efter et stykke tid.
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 19:37 #14
Hmm, kunne måske godt være ram. Du er sikker på at cpu settings er i orden mht. FSB og køling..
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 20:21 #15
hub: Forholdsvis sikker. Køleren sidder fastmonteret på CPU'en (in-a-box?), så kølingen skulle der ikke være noget i vejen med. Hvad FSB angår har jeg virkelig ingen idé. Nogen forslag?
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 20:25 #16
Hvis der er tale om en Intel CPU (P2) skal FSB være 66 Mhz. En Athlon skal køre 100 Mhz. Prøv at tjekke om du kan finde nogle jumpers eller dipswitches på bundkortet. Hvilket bundkort er det? Og hvilken CPU?
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 20:36 #17
Bundkortet er et Micro Star MS6119 Ver. 1.1 BX2 og processoren er en Intel Pentium II
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 20:42 #18
Okie, der er en del switches der skal sættes på dette board.Hent manualen her:
http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_detail.php?UID=105&NAME=MS-6119
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 20:44 #19
Din processor har en FSB på 66 Mhz. Alt efter hvor hurtig den er, skal dette tal ganges med en multiplierfaktor fx 266 Mhx=4 gange 66 så'n cirka. Dette skal indstilles med disse dip-switches..
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 21:33 #20
Når det så er en 350MHz skal jeg op på 5-6 stykker? Prøver lige at finde dokumentatioenen til bundkortet og kigger efter dip-switches.
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 21:56 #21
hub: Host clock står til 100MHz. Kan jeg ændre det?
Iflg. dokumentationen skal mine DIP-switches stå således, når det er en 350MHz-processor der kører ved 100MHz: _ - - _, men de stod således: - _ _ -, hvilket åbenbart svarer til en 233MHz processor og en 66MHz host clock. Ved ikke om jeg har forstået det hele korrekt, men jeg ændrede indstillingere til at passe til en 350MHz-processor ved 100MHz. Desværre genstarter den stadig. Jeg har på fornemmelsen at hvis host clocken kan ændres er problemet løst. Man har vel lov til at håbe :)
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 22:08 #22
hub: Overså faktisk dit link :D Det gør dog ikke så meget nu ;)
Nu siger du at min processor har en FSB på 66MHz. Hvordan ved du det? Fordi det er en Pentium II?
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 22:13 #23
Ja, P2 i slot 1 kører altid med FSB på 66.
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 22:20 #24
hub: Her står der altså "Host clock 100MHz", og jeg kan ikke se nogen steder i BIOS hvor jeg kan ændre det...
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 22:23 #25
Hmm, måske tager jeg fejl, men jeg mener ikke at slot 1 kørte mere end 66 mhz.
Der skal være et afsnit i BIOS der hedder special features setup iflg. manualen.. Her skulle du så kunne sætte multiplierfaktoren, i dit tilfælde x3.5
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 22:30 #26
Der er ingen "special features". Måske man skulle opdatere BIOS'en?
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 22:34 #27
Note: a. The CPU Bus Frequency is set at 66MHz or 100MHz by CPU
default.
b. If the mainboard support CPU Plug & Play, disregard this table
and go directly to BIOS Special Features Setup to set the CPU
speed.
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget yderligere information om dette i dokumentationen hellere...
What is a man to do?
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 22:36 #28
Nu har jeg lige kigget på manualen igen. Så vidt jeg kan se, skal man sætte CPU speed manuelt HVIS ikke boardet er en plug&play version. Der kan ikke ske noget ved at sætte hastigheden manuelt-det ville jeg forsøge:
v 100 mhz processor: -_-_  hvor første streg er ON..

Mht biosupdate, er det ikke lidt risikabelt når boardet er så ustabilt?
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 22:41 #29
Jo, det ville jeg også mene.

Nu har jeg forsøgt at stille DIP-switchene som du foreskrev.
Men ang. host clock, kan den så "nedclockes" til 66MHz?
Ved bootup står der "Pentium II-MMX 350MHz, host clock 100MHz" og derefter noget om Award PnP _extension_... Jeg kan ikke lige hitte rundt i det.
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 22:46 #30
Okay, min fejl-jeg har sat dip efter 450 Mhz, sorry
Sålunde skal den stå: -_ _-  og ellers sker der ikke noget ved at experimentere. Du kan ikke brænde hverken board eller processor af så længe der ikke er strøm på boardet når du stiller switches..
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 22:50 #31
Nu har jeg prøvet flere forskellige indstillinger uden held. Hvad kan der ellers være galt? Og kan man indstille host clock til 66MHz i stedet for 100? =)
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 22:54 #32
Den kan stilles til 333 Mhz: - -_ _

Hvis vi ser bort fra at boardet kan være defekt, så kan der være tale om en ramfejl. Hvis du har flere ramklodser, så prøv dem een af gangen, Husk at bruge DIMM 1 på boardet--det er som regel den der er tættest på CPU'en
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 22:59 #33
Jeg forstår ikke helt... Hvad skulle det hjælpe at stille den på 333MHz, og hvorfor kan man ikke evt. stille den højere - altså lave en slags "sikker grænse"?
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 23:00 #34
333 virkede heller ikke :|
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 23:01 #35
333 Mhz er det højeste den kan køre med via 66 MHz FSB (iflg. manualen) Jeg nævnte det fordi du efterlyste en mulighed for at nedklokke processoren..
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 23:05 #36
Dvs. ved at indstille de 4 DIP-switches til 333MHz, så skulle den selv clocke ned til 66MHz?
Avatar billede hub Nybegynder
21. april 2003 - 23:07 #37
ja.
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 23:15 #38
Det ser det desværre ikke ud til at den gør. Der står stadig 100MHz.
Avatar billede ion Nybegynder
21. april 2003 - 23:44 #39
Nu kan jeg i hvert fald se at den BIOS-version, der er vist i dokumentationen ikke er den samme som min. Min er 2A69KM4A, og den i dokumentationen viste version, er 2A69HM4D.
Måske en BIOS-opdatering ville hjælpe trods alt?
Avatar billede ion Nybegynder
22. april 2003 - 00:53 #40
Okay, så har den fandme fået hele armen:
1. Jeg har flashet BIOSen til nyeste version.
2. Jeg har sat FSB ned til 66MHz og derved clocket den ned til 233MHz.
3. Jeg udskifter RAM-blokken.
Hvis det ikke virker, så er der dømt PC-kast.
Avatar billede ion Nybegynder
13. maj 2003 - 00:29 #41
Puha. Jeg har i dag forsøgt mig med at skifte RAM'ene ud. 128MB-blokken røg ud, og i røg en 64MB. Problemet løst!
...og dog.

Historien starter forfra. Jeg har nu fået et nyt bundkort og en 500MHz-processor. Det skulle selvfølgelig prøves, nu jeg havde fået det andet til at virke. But guess what... Nu er der igen intet skærmsignal. Jeg tager lige hele proceduren om igen...
Skal man evt. oprette et nyt spørgsmål til denne? :/
Avatar billede fromsej Praktikant
13. maj 2003 - 11:28 #42
Nej, du behøver ikke at lave et nyt spørgsmål.