Avatar billede green1 Nybegynder
08. april 2003 - 09:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DVD Image af Windows XP ?

Hej !
Jeg har lige købt et DVD-RW og har nu lige et spørgsmål !:

Jeg er træt af at bruge 4 timer på at geninstallere når det er nødvendigt, derfor vil jeg gerne lave et image af den næste nye installation jeg laver !

Jeg havde tænkt mig at installere WIN XP + OFFICE XP + Alle drivere til mit hardware + alle de vigtige programmer (feks. WINRAR, Acrobar reader m.m).......

Som i nok har regnet ud kommer det til at fylde nogle GB, derfor vil jeg gerne lave mit image på DVD.

Spørgsmålet er :

Hvilket program er let at bruge og understøtter en DVD-RW til at brænde image på ??

Hvis der evt. findes en prøveversion vil det være fint!  :o)

Jeg håber at nogen ved om det jeg gerne vil kan lade sig gøre.

Mvh
GREEN
Avatar billede kenp Novice
08. april 2003 - 09:50 #1
Du kan jo bruge GHOST til at lave det image, også ville du også kunne lave en bootdisk til det samtidig med. men ghost understøtter ikke NTFS drev, kun fat 32 drev.

(du kunne jo være heldig at den kunne være på en alm. cd-rom)
Avatar billede green1 Nybegynder
08. april 2003 - 09:54 #2
den kan IKKE være på alm. CDrom, fylder ca. 3-4 gb  :o)
.....jeg skal bruge NTFS fil-support !

Ellers thx !  :o)
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. april 2003 - 09:56 #3
Passer ikke. Ghost har længe understøttet NTFS, og er du tilfreds med en sektor for sektor kopi er alt understøttet.

Ghost kan også opdele kopien i mindre filer så de eksempelvis kan brændes ned på CD - det gør jeg i øjeblikket selv, både med FAT32, NTFS og Linux EXT3. EXT3 kræver dog endnu et lille trick for at få den til at boote efter restore.

Men det er dog korrekt: Ghost kan gøre det og DriveImage kan også.
Avatar billede kenp Novice
08. april 2003 - 10:06 #4
så er det bare min gamle udgave af GHOST som ikke kan gøre det :o)
Avatar billede green1 Nybegynder
08. april 2003 - 10:06 #5
kan ingen af dem bruge DVD drev ?
er de nemme at bruge ?
har leget lidt med NORTON GHOST engang, men kunne ikke få det til at virke, der opstod fejl !
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. april 2003 - 10:20 #6
I realiteten kan Ghost brænde direkte på en CD og nok også på DVD, det har jeg dog aldrig brugt. Jeg gider ikke skifte medier om natten mens backup'en kører, og jeg ønsker ikke ved selvsyn at erfare om den er begavet nok til at komme videre hvis eksempelvis et medie er defekt.

Ghost Personal Edition understøtter flere afarter af peer-to-peer, så du kan gemme dit image på en anden maskine (netværk/USB/parport og måske flere). Desuden kan den naturligvis også gemme på enhver anden partition end den, den laver kopi af.

Når image't er genereret kan du i ro og mag brænde filerne ned på din DVD med dit normale brændeprogram.
Avatar billede green1 Nybegynder
08. april 2003 - 10:34 #7
Torleifj ligger du lige et svar så du kan få points ?
jeg fandt ud af at NORTON GHOST 2003 understøtter DVD drev !
...men du fortjener points for din hjælp !
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. april 2003 - 10:44 #8
Tak, men jeg samler ikke point, jeg hygger mig bare :o)

Det glæder mig at du kom videre.
Avatar billede green1 Nybegynder
08. april 2003 - 10:47 #9
ok, thx !  :o)
oops..forresten ved du om et image lavet på en 10GB ATA 33 harddisk godt kan oprettes på en 80GB ATA 100 harddisk uden problemer ??
bliver der problemer med swapfilen m.m ??
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. april 2003 - 11:08 #10
Ja, det virker fint. Ghost spørger selv hvor megen plads du vil bruge til den nye partition når den opdager at den nye disk ikke har samme størrelse som den gamle. Jeg har aldrig set problemer med det og det er måden jeg har opgraderet diske på i årevis. Selv Linux EXT3 kan den lave tricket på. Desuden kan du genskabe enkeltfiler, hvis du har brug for det. Alt dette dog under forudsætning af at du ikke tvinger den til at lave sector-to-sector kopi, så har den nemlig ingen mening om indholdet.

Jeg har faktisk kun haft det ene problem at GhostPE 6.5 ikke virker på ASUS TX-97 bundkort. Aner ikke hvorfor.
Avatar billede green1 Nybegynder
08. april 2003 - 11:10 #11
ok, 1000 tak for dine svar !  :o)

Green
Avatar billede green1 Nybegynder
08. april 2003 - 11:10 #12
....jeg lukker og slukker...  :o)