Avatar billede ostehamster Nybegynder
03. april 2003 - 00:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Permission på /usr/local/www/, kan ikke uploade?

Hejsa

Jeg har et script der skal uploade nogle billeder, og jeg får denne fejl:
Unable to create '/usr/local/www/jagt/billed/arkiv/7.jpg': Permission denied

Jeg ved godt det er fordi, apache ikke må skrive, men hvordan får jeg lavet så den må?

Det skal være, så apahce må skriver i /usr/local/www/, og alle dens under mapper.

Apache køre med www, både som user og som gruppe?

mvh
Christoffer
Avatar billede azzodiac Nybegynder
03. april 2003 - 00:38 #1
jeg er med på en lytter :-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. april 2003 - 08:00 #2
prøv med
chown www:www  /usr/local/www/jagt/billed/arkiv/
chmod 777 /usr/local/www/jagt/billed/arkiv/
Avatar billede ostehamster Nybegynder
03. april 2003 - 09:37 #3
Jeps, det har jeg også gjort.

Men det er lidt skidt at skulle gøre det hele tiden. Altså hvergang man opretter en ny mappe.

Er det sundt, at ens ftp også køre med www:www ?
Avatar billede skau Nybegynder
03. april 2003 - 22:12 #4
Sæt umask på din ftpbruger til 000
Avatar billede ostehamster Nybegynder
03. april 2003 - 22:23 #5
er det bare umask ftp 000 ?

og hvad gør det?
Avatar billede skau Nybegynder
03. april 2003 - 22:26 #6
ftp@yourbox $ umask 000
Umask bestemmer hvilke permissions der sættes når brugere opretter nye filer (eller biblioteker (som jo også bare er filer)).
Du sætter det for det meste i .profile (jeg kan ikke huske om den "kikker ind" når du benytter ftp) check evt man umask
Avatar billede ostehamster Nybegynder
03. april 2003 - 22:34 #7
ok, er det også det jeg skal gøre når min ftp køre via mysql?

altså proftp med mysql support, så er brugeren vel hele tiden proftps bruger, eller?

jeg er ikke så meget inde i det her, men ville det ikke være smart, at apache og proftp bruger samme bruger, gruppe, så har de samme rettigheder?
Avatar billede skau Nybegynder
03. april 2003 - 23:05 #8
Det gør det hele en del nemmere - og så får du slet ikke de her problemer.
Avatar billede ostehamster Nybegynder
03. april 2003 - 23:20 #9
Ok, lige en sidste ting

Hvis jeg har to bruger:

/usr/local/www/bruger1
/usr/local/www/bruger2

Kan bruger1, så f.eks. i php skrive:
require("/usr/local/www/bruger2/en_eller_anden_fil.php");
eller hvordan med det?
Avatar billede skau Nybegynder
03. april 2003 - 23:23 #10
jeg mener at stien du skal angive i php er relativ i forhold til document root (jeg er ikke helt sikker) - Hvis det er en relativ sti og document root er /usr/local/www/brugerX så kan han ikke - ellers kan han
Avatar billede ostehamster Nybegynder
03. april 2003 - 23:38 #11
Øv, det kan man godt, har lige testet :(

hmmmm
Avatar billede skau Nybegynder
03. april 2003 - 23:42 #12
Men er det et problem ? - man kan jo altid "require" en side der er tilgængelig et sted pånettet bare ved at angive en hhtp:// URL, og det kan du jo ikke så godt forhindre ?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
03. april 2003 - 23:44 #13
nope, men så er det jo kun outputtet man får

hvis man nu f.eks. kan få fat i en anden kundes fil, som giver adgang til hans mysql db, så er det skidt