Avatar billede finmand Nybegynder
27. marts 2003 - 08:50 Der er 8 kommentarer

Transparency i illu 10

Hej
Jeg har brugt en transparency på ca 60% ovenpå en hvid baggrund samt i mindre firkanter, men har hørt at transparency helst skal undgås på store flader i illu 10, da det ikke virker korrekt ved udprintning.
Gode erfaringer samt råd søges.
Venligst
Finmand
Avatar billede finmand Nybegynder
27. marts 2003 - 08:51 #1
Sorry for at den er opført i PhotoShop men jeg kunne ikke få lov til at bruge kategorien Billedbehandling : Illustrator
Finmand
Avatar billede tre Nybegynder
27. marts 2003 - 08:54 #2
Har ikke selv haft problemer med transperency. Det kører bare perfekt.

Derimod skygge effekter m.m. på tekst og figurer ovenpå hinanden kan give meget underlige resultater.

F.eks. havde jeg lavet skygge effekt på en tekst og placeret den ovenpå en figur. I trykken, blev figuren fejlfarvet der hvor mit tekstfelt var placeret, men rigtig nok udenfor.

Du kan evt. også få problemer ved at placere en figur med transperens eller effekt ovenpå et importeret billede!
Avatar billede miss-g Seniormester
29. marts 2003 - 16:33 #3
Jamen er det ikke bare at lave en test - udskrive det? Jeg har ikke hørt om problemet - har lige været på kursus i programmet.

miss-g
;-)
Avatar billede bitbyte Nybegynder
01. april 2003 - 23:46 #4
Du har helt ret finman....
ofte giver Transperency problemer i udprint på postscript printere...
Et tip er at "kun" bruge cmyk farver og at bruge udjævn gennemsigtighed i palettenpbjekter...
der er faktisk en fin vejledning i illustrators hjælp (f1) under gennemsigtighed, med forskellige instillings muligheder

Vil du bare printe ud på din egen husprinter går det fint hvis du ikke får den lille gule trekant i udskrifsmenuen...
Avatar billede chang Nybegynder
04. august 2003 - 15:48 #5
Hej!
For at undgå at transperency giver problemer, skal man huske at lave "flatten transperency" i menuen "Object".

1. Vælg hele dit art-work med ctrl+A / æble+A og gå til menu'en "OBJECT".
2. Vælg "FLATTEN TRANSPARENCY"
3. Vælg preview fra (Det tager for lang tid at previewe  på store filer
4. Vælg ca. 75% i "Raster-Vector"-slideren og check alle flueben til.
5. OK

Dette bør kun gøres når illustrationen er helt færdig, da det kan være nødvenfigt at "skære" et Raster-billede i flere stykker ved transparency.

Håber det kan hjælpe!
Avatar billede chang Nybegynder
04. august 2003 - 15:48 #6
Husk at embed'e alle billeder i illustrator-dokumentet!!!
Avatar billede leumas Nybegynder
29. november 2003 - 12:19 #7
Jeg sidder med samme problem.

Når jeg gemmer min illustartor fil i .pdf format (til at sende til tryk) er transperensen nærmest væk.
Vil prøve at rode med de foreslag her fra siden.
Avatar billede bitbyte Nybegynder
23. december 2003 - 00:33 #8
Jeg vil klart anbefale dig ikke at gemme din illustrator fil som pdf, da gennemsigtigheden i pdf kan se rigtigt ud på skærmen og printe ok på din lille husprinter.  MEN til tryk går det galt ca 76 % af gangene..

Skal du aflevere en pdf til trykkeriet er du nød til at bruge udskriv til: Hvor du vælger Acrobat driveren.. (du har den hvis du har installeret acrobat distiller).

Under effekter skal du også lige huske at fortælle illustrator i hvilken opløsning den skal generere dine effekter (dokumentets instillinger for rastereffekter, du skal sætte den til 300 dpi hvis du skal bruge den til tryk)