Avatar billede sprenger Nybegynder
18. marts 2003 - 20:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Backup Exec 8.6, problem med bacup af SQL2K model systemdatabasen

NT4 servermiljø, SQL2K installeret. Problemet opstår når jeg skal tage backup med Backup Exec ver. 8.6 (jeg har SQL agent til 2K). Ved backup af systemdatabasen MODEL på SQL serveren meldes om fejl på PRIMARY.
Den anden systemdatabse MSDB er der ingen problemer med.
De øvrige databaser er der ingen problemer med.
Avatar billede mcp Nybegynder
02. maj 2003 - 18:41 #1
Har du fået løst dit SQL backup problem?

..eller kan jeg da sikkert godt lige give dig en hånd ;-)det kræver bare lige lidt yderligere information f.eks
1- Du prøver vel ikke at tage backup af en Primary "FileGroup" du ikke har?
2- Har du installer SQL Client Connectivity på BE srv, hvilken version ?
3- Hvilken fejl meddelse får du ?

mvh. MCP
VERITAS Certified Data Protector
Avatar billede sprenger Nybegynder
03. maj 2003 - 09:12 #2
Tak for din interesse!
Jeg har endnu ikke løst problemet.
Jeg har fået fortalt at jeg ikke behøver at tage backup af SQL systemdatabaserne, da de kommer automatisk ved installation af SQL programmet. Jeg har så bedt web-masteren om at tage backup indenfra SQL af systemdatabaserne MODEL og MSDB, ja sådan kører jeg iøjeblikket.
Du kan have ret i pkt. 1, der er nemlig kun en tabel i MODEL databasen.
Jeg har SQL agent til BackupExec8.6 installeret.
Fejlmeddelelsen så vidt jeg husker er at FileGroup ikke kan åbnes.
Med venlig hilsen
Poul-Erik
Avatar billede mcp Nybegynder
05. maj 2003 - 19:10 #3
Hej Poul-Erik

Grunden til at jeg nævner * "FileGroup" som nr. 1 er fordi du i Backup Exec 8.6 kan komme til at vælge disse selvom at de ikke findes på din SQL server. Denne fejl er meget almindelig og er af samme oversag blevet ændret i Version 9.0. da dette fejl vælgning af ikke eksisterende resurser giver fejlede backup jobs.

Derfor bør du tjekke om der er sat flueben i nogle Filegroups og fjerne disse med mindre at du ved de oprettet på serveren , hvilket er yderst sjælendt på små databaser. yderligere vil jeg meget gerne pointere at restore af databaser på SQL som regel kræver en restore af din Master DB som af samme oversag bør/skal være med i din backup strategi.

Ingen backup Ingen Restore ;-)

mvh. MCP
Avatar billede sprenger Nybegynder
05. maj 2003 - 20:23 #4
Jeg skal lige prøve det. Jeg prøver at fjerne fluebenet i filegroups, men bibeholder det i databasen, model.
Som før nævnt tager både jeg og webmasteren backup af MSDB med tilhørende FileGroups, det er kun MODEL databasen der var fejlbehæftet, men ellers tak for det velmente råd. (Master DB må jo være MSDB).
Er model databasen ikke en slags skabelon til nye databaser?
Hvis det er sådan behøver jeg jo kun MSDB med tilhørende Filegroups til en komplet restore af min SQL server? , og kan glemme MODEL databasen der jo kommer med den nye installation, for derefter at bliver opdateret med min backup (jeg ved at der er noget med at serveren SKAL hedde det samme som tidligere p.g.a. sikkerheden, ikke sandt?

mvh. Poul-Erik
Avatar billede mcp Nybegynder
05. maj 2003 - 23:27 #5
Hej Poul-Erik

Her er lige et Link som på VERITAS sprog forklare det samme som jeg mente din fejl bestod af: http://seer.support.veritas.com/docs/246091.htm

Yderligere vil gerne lige sikre mig at du forstår at MSDB databasen ikke er den samme som Master databasen. Så du får lige et kort resume af de default SQL 2000 System-Databaser.

Master: Denne DB indeholder alt System-level information omkring din specifikke SQL 2000 installation. Dvs. information omkring placering og konfiguration af alle User-Databaser (DB´er oprettet af dig!) plus hele SQLén konfiguration samt Login accounts m.m. = Meget vigtig !

Tempdb: Denne DB. kan samlignes med pagefile i Windows. Dvs. at den bruge af SQL srv. til at gemmes/cache bruger kald til DBér m.m. = Ikke vigtig !

Model: Denne DB. er en template til at lave nye databaser ud fra = Kun vigtig hvis man har special konfigureret den meget om !

MSDB: Denne DB. er en slags intern Historie log der bruges af SQL Agent serveren til schedulere Job (Maintance m.m.) og sende Alerts. = Lidt Vigtig !

Så jeg håder du ud fra dette kan se at der kun er en Meget Vigtig DB. nemlig Master. Unden denne eller en totalt rekonfiguret ny version af denne kan du ikke restore dine User-databaser ;-(

mvh. MCP m.m.
Avatar billede sprenger Nybegynder
06. maj 2003 - 09:48 #6
Tak til mcp for den store indsats.

M.v.h. Poul-Erik