Avatar billede foxwell Nybegynder
17. marts 2003 - 20:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

råd til re-install

Hej Xperter,

jeg skal lige til at lægge mit system ned og geninstallere XP. Jeg har 2 harddiske, en 60GB og en 100GB, en brænder og et DVD drev.

Jeg har tænkt mig at gøre 60GB'en til primær HD (til styresystemet), og bruge 100GB'en til filer, musik osv.

Jeg har tænkt på at bytte om på IDE-kablerne, da begge HD'er sidder på det ene kabel og de to drev på det andet, hvilket gør at jeg ikke kan kopiere on-the-fly. Er der noget galt i det? Er der noget om at Harddiske helst skal sidde som master? Så jeg får en HD som master på begge kabler, og et drev på hver som sekundær?

Ellers nogen kommentarer/forslag?

på forhånd tak =)

//foxwell
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 20:53 #1
Partitioner dine diske , det bliver mere overskueligt på den måde.
På Primary skal HD være Master helst , om det betyder noget på secondary ved jeg ikke.
Avatar billede pr0nking Nybegynder
17. marts 2003 - 20:55 #2
Det er absolut at foretrække, at harddiskene sidder på hver sit kabel. du vil opleve en langt større hastighed. Desuden kan du sagtens have din Cd-eom og lign til at sidde på kablerne som slaver. de kan jo i forvejen langt fra udnytte den båndbredde der kan løde i ATA kablerne.
Avatar billede foxwell Nybegynder
17. marts 2003 - 21:15 #3
er det ikke lige meget at partitionere når jeg kører NTSF?
synes det er alt for besværligt...
Avatar billede tumben Novice
17. marts 2003 - 23:46 #4
partionering er da at foretrække..dine diske er da alt for store..og det bliver da meget mere overskueligt, når de er delt op. i f.eks programdrev/musikdrev/videodrev osv....hvori ligger det besværlige...du kan jo gøre dele hele fra xpcdrommen..skulle jeg mene
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 09:56 #5
Jeg ville i hvertfald sørge for at datadisk og brænder sad på hver sin bus.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
18. marts 2003 - 10:03 #6
Opsætning af drev og harddisk.

Primære Master: 60Gb harddisk
Primære Slave:  DVD rev
Sækundær master: CD-ron brænder
Sækundær slave: 100Gb harddisk

Den måde du partionere dine drev har ikke noget at sige, det kan du gøre som det passer dig. men skal du have mest udaf dine maskine skal du gøre det sådan.

Håber at du får det til at virke. sådan ville jeg hvertfal sætte min computer op da det er det smarteste.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 10:16 #7
Det er nu ikke særlig smart at sætte den disk han sandsynligvis brænder fra nemlig 100 gb`en ,på samme BUS som brænderen.Det gir unødigt meget trafik på samme BUS, selv om der er BURNPROOF understøttelse.Når man nu har muligheden ville jeg ihvertfald sørge for at holde dem på hver sin BUS.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
18. marts 2003 - 10:22 #8
Ja men problemet er at mange brænder programmer ikke kan brænde til brændere som ikke sidder som master.... men ellers er det rigtigt nok.

så byt om på DVD drev og CD-rom brænder på den vejledning som jeg skrev før. så det ser sådan ud

Primære Master: 60Gb harddisk
Primære Slave:  CD-rom brænder
Sækundær master: DVD drev
Sækundær slave: 100Gb harddisk
Avatar billede foxwell Nybegynder
18. marts 2003 - 11:27 #9
tak for hjælpen gutter,

selvfølgelig var mine IDE kabler for korte, så der blev ikke flyttet så meget rundt i denne omgang... men net-base' løsning prøver jeg når jeg får fingrene i nogle længere kabler =)

tak!

//foxwell
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 11:42 #10
??????
Avatar billede foxwell Nybegynder
18. marts 2003 - 13:20 #11
hvad?