Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 12:12 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål i forbindelse med køb af nyt bundkort og cpu

Jeg står og overvejer at købe ny cpu og derfor også nyt bundkort, og har i den forbindelse nogle spørgsmål.

1) Stikkene på et ATX sidder de altid sammen sted ? Jeg ville være ked af at skulle lave ekstra huller i kabinettet for at kunne få stikkene ud.

2) Kunne godt bruge en side, hvor der er en specifikation over de forskellige bundkort. Altså noget lignede http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-32.html#comparison_table, men bare om bundkort og hvor der står deres tekniske specifikationer, f.eks. om de understøtter bluetooth og andet.

3) Kunne endelig godt tænke mig at høre jeres forslag til hvilke bundkort, cpu samt ram jeg skal købe. Jeres forslag må meget gerne være understøttet af tests og sammenligninger. Det skal siges at jeg ikke er interesseret i det absolutte bedste, men måske det lige under, som jo mange gange også er væsentligt billigere.

Point vil blive fordelt ligelidt mellem de 3 spørgsmål, og vil blive uddelt efter min egen diktatoriske meninger, så er det sagt ;-)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 12:18 #1
Glemte at sige at jeg har både et godt lydkort samt grafikkort, hvilket betyder at disse ting ikke behøver at være integreret, på bundkortet.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 12:32 #2
lsskaarup > Har du nogle bestemte krav til bundkortet ? Og vil du helst have Pentium 4 eller Athlon XP ?
Hvad skal du bruge computeren til ?

Mvh
Kunze
Avatar billede arnvig Nybegynder
17. marts 2003 - 12:34 #3
1. Form faktor ATX har altid stikkene placeret samlet
Hvis kabinet og bundkort er ATX, vil de passe sammen.
2. På www.edbpriser.dk er der en god beskrivelse af udstyret på de forskellige kort
3. Personlig foretrækker jeg Asus bundkort f.eks A7v333 med AMD CPU f.eks XP2100 TB. RAM'en bør være Samsung, den klarer sig næsten altid bedst i test.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 12:46 #4
Jeg vil gerne have lov til at fraråde ASUS. :-O
Hehe.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 12:47 #5
Som arnvig siger bør du gå efter Samsung ram!
Køb et bundkort til DDR333/400 ram og til Pentium 4.

Mvh
Kunze
Avatar billede arnvig Nybegynder
17. marts 2003 - 13:18 #6
Kunze kan ikke lide Asus, men så vælg et MSI eller Sol-Tek
Avatar billede mufoxe Nybegynder
17. marts 2003 - 13:22 #7
Jeg står selv over for at købe nyt og jeg har valgt Gigabyte GA-SINXP1394 og en P4 3,066HT CPU. Egentlig ville jeg gerne vente en lille måned, da Intel har nye modeller på trapperne, som får de gamle til at falde i pris. Desværre er mit udstyr brændt af, hvorfor jeg er tvunget til opgradering og så kan man jo ligeså godt få det bedste :)
Generelt:
AMD system: Nforce2 og så med de fatures, som passer til dine behov.
Intel: E7205 eller SIS655 bundkort og samme som ovenfor.

Jeg foretrækker P4, fordi jeg føler, at Intel har fat i noget af det rigtige med deres hyperthreading teknologi, som inddeler CPU'en i to logiske enheder, som kan eksekvere en proces hver, dvs. to processer i CPU'en på samme tid. Dette er optimalt i en verden, hvor Windows har ret mange services kørende i baggrunden og brugeren selv har flere programmer åbne. CPU'er uden HT er opbygget på en måde, så de kun er i stand til at eksekvere en proces af gangen.
I fremtiden og til dels allerede nu er det CPU'en evne til at skifte processer ind og ud af eksekveringstilstand, som er kritisk for systemet ydelse.

Eller sagt med andre ord: Du kan have en CPU på 3 GHz, som løber fra en CPU på langt flere GHz, fordi den første CPU er i stand til at få flere processer igennem systemet. Min pointe er at taktfrekvensen på CPU'en ikke længere er så vigtig for brugerens opfattelse af, hvor godt en computer kører.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 13:30 #8
mufoxe > Det er vigtigt at bemærke at HT også kan gøre maskinen langsommere. Toms Hardware har kørt en række tests med og uden HT, og det viste sig at nogle ting kører bedst med HT slået fra.

arnvig > Jeg har faktisk selv at ASUS board i en af mine maskiner. Men jeg har på det sidste ser for mange problemer med ASUS kort, specielt A7V333.

Mvh
Kunze
Avatar billede arnvig Nybegynder
17. marts 2003 - 13:59 #9
Kunze: Hvilke problemer ?
Jeg har et A7V333 kørende uden problemer, dog med tendens til ustabilitet hvis kabinettemperaturen kommer over 40 grader.
Til gengæld er det nemt at OC.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 14:40 #10
På nuværende tidspunkt har jeg en Ahtlon 1 GHz, men har ikke ingen præferencer overfor hverken Intel eller AMD. Dog kan jeg sige at jeg ikke føler mig helt sikker på den nye tendens fra AMD, hvor man siger 3000+ til en 2400 cpu. Måske køre den som en 3000'er, men stadigvæk har jeg lidt lysten til at råbe "falsk markedsføring". Men i bund og grund er jeg ligeglad om det er AMD eller Intel, bare det virker, til lidt af det hele (spil, programmering, billedbehandling, osv.)

edbpriser er ikke lige det jeg søger. Jeg vil gerne undgår alle disse klik frem og tilbage for at se på de forskellige bundkort. Det skal være lige lige som når Alt Om Data f.eks. tester bundkort, så har de altid til sidst en oversigt over de tekniske specifikationer.

Jeg har selv kigget lidt på HT, men er det ikke kun Intels 3 GHz, som kan køre med det ?

Jeg kan se I er flere som anbefaler Samsung RAM, er de generelt bedre end andre mærker, har f.eks. altid troet at Kingston var noget af det bedste ?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 14:41 #11
Overcloke er jeg ikke interesseret i, så det er ikke nødvendigt at dette er muligt.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 14:47 #12
H<r nu fundet edbpriser' bundkort-guide, her er der en oversigt over de forskellige chipsæt. De første point er derfor arnvig, for svaret på spørgsmål 2.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 14:49 #13
samt spørgsmål 1 som arnvig, også svarede på.
Avatar billede fragz Nybegynder
17. marts 2003 - 14:54 #14
Hold dig til intel 845 chipset...prøv at checke den her boardfabrikant ud

www.epox.com
Avatar billede arnvig Nybegynder
17. marts 2003 - 15:16 #15
Jeg troede også i lang tid at Kingston var toppen, men så fik jeg læst nogen sammenlignende tests og der var Samsung bare bedst.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 15:37 #16
arnvig > Med A7V333 har jeg haft følgende problemer:
Det bliver ekstremt ustabilt når det benyttes med et ASUS grafikkort
Asus "Anti-Burn"-teknologi virker ikke optimalt
Det viser ikke blæserhastighed korrekt
Dog er det godt til overclocking.

lsskaarup > Kingston har altid været kendt for kvalitet, og det er de stadig. Det er ekstremt små forskelle der er på Samsung og Kingston i diverse tests.
Hvis du vælger Intel skal du gå efter "Intel 850E" som chipset. Ellers "Nvidia Nforce 2"

Mvh
Kunze
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 17:27 #17
Jeg kunne godt tænke mig hyperthreading teknologien, men er det endnu ikke kun intels 3.06 GHz, som understøtter det. Jeg synes den endnu er lidt for pebret. Jeg tror godt jeg kunne nøjes med 2,5 eller 2,6.

Det slog mig, for at kunne undnytte hyperthreading, kræver det selvfølgelig at bundkort, bios og programmel understøtter det, men gøre Win XP egentlig det.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. marts 2003 - 17:49 #18
Jeg hælder nok mest pt til disse bundkort. Og imellem disse mest til dem med IDE133 (GA-8GE667, SL-85MR3-R, MS-655 MAX-FISR, GA-SINXP1394, GA-8SQ800), ved dog ikke om der er så stor hastighedsforskel på IDE100 og IDE133. Det vil også sige at AMD et ude af racet, kunne godt tænke mig at få hyperthreading, men læste at det pt. kun er 3,06 GHz, som understøtter dette, og den er sku' dyr. Findes der ellers bundkort, bios og systemsystemer som understøtter dette, for så vil jeg måske vente lidt til 3,06'eren kommer længere ned i pris ?

Intel 845GE
Gigabyte: GA-8GE667 ATX      Socket 478 / i845GE / 5PCI-1AGP / IDE133 / Audio / USB2.0
Soltek:  SL-85MR3-R ATX      Socket 478 / i845GE / 6PCI-1AGP / IDE133 / Audio / USB2.0

Intel 850E
Intel: Maryville2 D850EMV2 Retail      Socket 478 / i850E / 5PCI-1AGP / IDE100
Intel: Maryville2 D850EMV2L Retail      Socket 478 / i850E / 5PCI-1AGP / IDE100 / USB2.0 /Audio

SIS655
MSI:      MS-655 MAX-FISR (MS-6730)      Socket 478 / SIS655 / 6PCI-1AGP / IDE133
Gigabyte: GA-SINXP1394 ATX Retail      Socket 478 / SiS655 / 5PCI-1AGP / IDE133 / LAN / SATA /Audio
Gigabyte: GA-8SQ800 ATX Ultra      Socket 478 / SiS655 / 5PCI-1AGP / IDE133 / LAN / SATA /Audio

Jeg ved heller ikke om SATA er være at investere i på lang sigt.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2003 - 17:58 #19
Gigabyte har jeg aldrig haft problemer med.
Soltek har jeg selv. :-)

Mvh
Kunze
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 09:52 #20
Windows XP er der enester OS der understøtter Hyperthreading.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 11:48 #21
De fleste nyere bundkort understøtter Hyperthreading..

Man kan også godt få proccesorer fra 2,4 der kan køre HPT
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. marts 2003 - 13:27 #22
okay, her du et link, for jeg synes ikke lige umiddelbart at kunne finde nogle.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 14:49 #23
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 14:51 #24
Her er der et link som kan fortælle dig hvilke boards der understøtter HPT.

http://appzone.intel.com/boards/index.asp
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 14:54 #25
Jeg bruger der her board:

http://appzone.intel.com/boards/details.asp?MotherboardID=1686

Det kører sikkert og stabilt, genial software og god support side.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. marts 2003 - 15:09 #26
Jeg syntes nok, man skulle have en 3 GHz cpu, men jeg har også læst et sted på nettet, at der nu florere rygter om at man måske kan få ned 2,4 GHz cpu'er til at understøtter HT, ved at ændre noget i bios vist nok, men så længere det ikke er komfimeret, tror jeg ikke på det.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. marts 2003 - 15:15 #27
Jeg har sådan mere eller mindre bestemt mig for disse ting:

bundkort
MSI:      MS-655 MAX-FISR (MS-6730)      Socket 478 / SIS655 / 6PCI-1AGP / IDE133

ram
Samsung:  2 x 256 MB 1.parts

cpu
Intel P4 Northwood2 2,5 GHz eller 2,6 GHz

Så mangler jeg bare en god men også lydløs køler der til. Hvis du mener det er en dårlig sammensætning, må du endelig sige til.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 16:22 #28
Jeg syntes nu stadig du skal holde dig til et intel chipset, nemlig 845PE.

Je ghar prøvet både VIA og SIS, men intet kunne måle sig med Intel`s eget.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 16:24 #29
Hvad køler angår plejer de kølere der følger med en Intel CPU ikke at sige noget som helst.
ellers er der jo silent viking.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. marts 2003 - 16:55 #30
Jeg kan nu bedre lide MSIs bundkort da det understøtter IDE133 og DUAL DDR-ram. Hvis jeg bare skal have Intels køler med, er det så In-a-Box, jeg skal købe eller er det den "udenfor en box" ?
Avatar billede fragz Nybegynder
19. marts 2003 - 08:53 #31
In a box..:)
Avatar billede fragz Nybegynder
19. marts 2003 - 08:54 #32
Men Held og lykke med den nye PC...:=)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. marts 2003 - 12:30 #33
Jo tak, og tak for hjælpen. Pointene for de 2 første spørgsmål, går altså så til arnvig, og fordi du hang på så længere forhøjere jeg pointene til dig, fragz