Avatar billede balthazar Nybegynder
17. marts 2003 - 10:07 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Ustabilt system

Hej Eksperter,

jeg har et problem med en splinter ny computer. Jeg har installeret Win2k på maskinen og det går tilsyneladende ok maskinen virker også fint, men windows bliver langsomt ustabilt. Genstarter umotiveret vil ikke starte i første forsøg og til sidst vil den slet ikke starte. Her fik jeg i første omgang beskeden at windows ikke kunne finde filen WINNT\system32\config\system, eller at den er corrupt. Den fejl udvedrede jeg og maskinen fungerede igen en dags tid, samme fejl opstår igen. Det sjove er så at jeg nu også får ubehagelige beskeder når jeg forsøger en Repair af Windows: Setup has determined thatdrive C: is corrupted and cannot be repaired. Setup cannot continue. Så genstartet maskinen og giver følgende besked: Windows 2000 could not find the file WINNT\system32\config\system, ot it is corrupted. Ny linie
WINNT\system32\DRIVERS\isapnp.sys

Det skal siges at DVD-drevet er under mistanke for at være mærkligt, da det for eksempel ikke villle læse den cd der fulgte med motherboardet. Jeg har erstattet drevet med et gammelt cd-drev der ikke skulle være problemer med, men grundinstallationen af windows er stadig fra DVD-Drevet.

Som jeg ser det er det enten DVD-drevet der er skyld i problemerne eller harddisken? Tager jeg fejl? Herunder en liste med hardwaren:

ASUS A7V333-X - Mainboard - ATX - KT333
Processor - 1 x AMD Athlon XP 2000+
Hukommelse - 512 MB x 1 DIMM 184-PIN - DDR SDRAM - 266 MHz
ASUS AGP-V 8170Magic/T - Grafikkort
Sony DDU 1621 - Drev - DVD-ROM - 40x (CD) / 16x (DVD) (læs)
Maxtor DiamondMax Plus 8 - Hard drive - 40 GB
Codegen MidiTower ATX-6066-C9 (300W)
Creative Sound Blaster Audigy 2

Nogen bud?
Avatar billede the_legend Nybegynder
17. marts 2003 - 10:10 #1
jeg vil nok sige det er din harddisk (men er ike sikker da jeg laste det meget hurtigt). Men kunne du ikke formatere og starte forefra
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
17. marts 2003 - 10:47 #2
lyder lidt mere som om cpuen er ustabil, prøv evt. at sætte en anden cpu i, hvis du har en extra
Avatar billede balthazar Nybegynder
17. marts 2003 - 11:32 #3
hvad er det der peger på en ustabil CPU?
Avatar billede isojumper Nybegynder
17. marts 2003 - 13:51 #4
Har du "fodret" den med den rette udma133 IDE-controller under installationen?
Både din harddisk og dit bundkort understøtter udma133, men ihvertfald Win XP Pro kender ikke controlleren på forhånd.
Avatar billede balthazar Nybegynder
17. marts 2003 - 13:57 #5
isojumper det lyder interessant! Jeg aner nemlig ikke hvad du snakker om :-) Hvilket jo nok betyder at jeg ikke har fodret den med en udma133 IDE-controller. Skal måske lige understrege at jeg har Win2K ik XP? Og hvor ville jeg skulle skaffe en sådan controller? Den følger måske med motherboardet?
Avatar billede isojumper Nybegynder
17. marts 2003 - 14:04 #6
Jeg lavede en diskette udfra Motherboard-cd'en. Under XP-installationen i starten skal man så taste F6 for at tilføje den.
Avatar billede isojumper Nybegynder
17. marts 2003 - 14:06 #7
Controlleren har du. Du mangler kun softwaren for at få den til at fungere.
Avatar billede isojumper Nybegynder
17. marts 2003 - 14:17 #8
Den eneste Windows jeg ikke har prøvet at installere er Win2000. Jeg ved ikke, hvornår du skal give den driveren, men efter installationen er det for sent.
Jeg har det samme bundkort, og min diskette virker også til Win2000. Jeg kunne sende dig indeholdet af disketten, så må du selv finde ud af timingen?
Avatar billede isojumper Nybegynder
17. marts 2003 - 14:25 #9
På samme måde er det med en udma66 harddisk under XP. Dog skal det siges i dit tilfælde, at den ustabilitet du oplever, nok ikke udelukkende skyldes, at din disk opfattes som en udma100 i stedet for en udma133. Men får du liv i systemet igen, kan du lige så godt få det fulde udbytte af dine nyerhvervelser.
Avatar billede fragz Nybegynder
17. marts 2003 - 15:04 #10
Jeg har godt nok aldrig hørt om diske der fejler osv pga af de kører UDMA 100 i stedet for 133...???

Prøv at åbne en command promt og skriv chkdsk /f,  genstart din Pc og se hvad der så sker.
Avatar billede balthazar Nybegynder
25. marts 2003 - 09:56 #11
the legend<< Er prøvet

Cyber freak<< Jo klart alle ha da lige en ekstra cpu liggende.

fraqz<< hvad i alverden skulle den kommando hjælpe? Den løser jo ikke mit problem.