Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SATA harddisks

Jeg har et ASUS A7N8X motherboard.

for leden brændte min 120 GB HD af og jeg skal nu til at købe en ny.

jeg tænkte om der ikke var kommet noget hurtigere end min gamle ATA133 5200 rpm 120 gb harddisk. Der faldt jeg over SATA harddisks og mit nykøbte motherboard supportede det :)

men fungerer sådan en SATA disk ligesom en IDE mht. installation af OS og partitions i FDISK?
Vil der ikke blive problemer med sådan en HD i fx linux?

http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=29671
jeg har fundet denne harddisk og det er den hurtigste jeg overhovedet kan finde på markedet i danmark til under 2000 kr. og jeg må sige at jeg er lidt skuffet...

kan i anbefale noget der måske er bedre? eller er SATA noget lort så jeg skal holde mig til ATA133?

undskyld de mange spørgsmål, men håber i kan besvare dem :P
Avatar billede chalde Seniormester
12. marts 2003 - 10:38 #1
hva med raid? så får du fart der sparker røv..... men det kræver 2 harddiske... men 2 ata133 harddiske i raid, vil gi pænt meget fart...
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:46 #2
du kan også køre raid med SATA så det besvarer ikke nogle af mine spørgsmål. men ellers tak for svaret :)
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:52 #3
så kan i nu hoppe ind i mit næste spørgsmål og besvare det¨også :D

http://www.eksperten.dk/spm/327719
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:54 #4
ups glem det :)
Avatar billede trille Nybegynder
12. marts 2003 - 12:08 #5
Vil ikke lige umiddelbart anbefale dig at køre RAID-0 da din risiko for fejl stiger ret markant (fejl på een HD, vil bringe hele systemet ned) og RAID 1 er der ingen performance-gain ved. En mulig RAID løsning til virkeligt at sætte skub under dit system er RAID 10 eller 0+1 som den også kaldes - men der kræves mindst 4 diske, og du får mest ud af det på et SCSI-interface. Med en magisk grænse på 2.000,- har jeg lidt svært ved at se det ført ud i livet, men mindre du skal til at stjæle hardwaren.

Men om du bruger ATA133 eller S-ATA er hip som hap. Det er selve I/O på disken som sætter begrænsningen her. Og med ATA133/100 er du sikker på at din Linux stadig vil. Desuden vil du kunne mærke noget at et riv, når du opgraderer din gamle 5400 RPM fætter til en 7200 RPM... Og hvis du samtidigt vælger een med 8 MB cache, sparker det altså røv. De bedste kandidater i øjeblikket er Western Digital og Maxtor, selv har jeg en WD, men ville nok købe en Maxtor, hvis jeg stod og skulle købe den nu. Grunden er at Maxtors Fluid Bearing drev larmer markant mindre.

Venligst,
Claus
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 13:05 #6
wow det var nogle nyttige oplysninger :P

men nu er S-ATA har en hastighedsoverførsel på 150 mb/s og ATA 133 har kun 133 mb/s  og ellers er resten ens

men giver de ekstra mb/s ikke lidt ekstra? eller er det ikke værd at satse hvis man vil kunne køre linux?
Avatar billede trille Nybegynder
12. marts 2003 - 14:24 #7
Taget i betragtning at din interne overførsel ligger og topper ved omkring 500 Mbits/s - ca. 60 MB/s vil du ikke kunne føle nogen forskel mellem de to interfaces.

Men S-ATA har da nogle andre fordele, så som et smalt kabel (den er jo seriel) og i fremtiden vil interfacet kunne gå længere op - der er allerede specifikationer på S-ATA 300 interfaces. Men det vil du ikke kunne bruge nu og her.

Umiddelbart vil Linux ikke have problemer med S-ATA diske, da enhedsdriveren er identisk med UATA og det er en hardware-enhed som konverterer den parallelle bitstrøm, til den serielle som bussen bruger.

Så med mindre der er meget lille forskel i prisen kan du roligt holde dig til UATA i nogle år endnu.

/Claus

Venligst,
Claus
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 15:02 #8
jeg kan få en [Seagate Barracuda ATA V - hard drive - 120 GB - SATA-150] til samme pris som en ATA133 HD og min 120 gb HD før var en maxtor og mange af mine venners maxtor hd's er også brændt af, så vi har ikke en så god erfaring med det mærke...
Men efter hvad jeg har forstået så syntes du jeg skal vælge en SATA hvis jeg kan få den billigt ik'?
Avatar billede trille Nybegynder
12. marts 2003 - 15:08 #9
jo helt afgjort!

Og held & lykke med den... har seagaten 8 MB cache?! - Hvis ikke - så drop den og find een med 8 MB... det giver rigtig godt!

/claus
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 15:14 #10
den har 8 mb :)

tak for hjælpen :D
Avatar billede trille Nybegynder
12. marts 2003 - 15:15 #11
Var så lidt da...

;o)