Avatar billede dat11 Nybegynder
11. marts 2003 - 00:51 Der er 11 kommentarer

hjælp til hacking problem

Jeg har brug for nogen løsningsforslag til en computer der er tilkoblet et netværk med internet, computeren ringer op til internettet via seperat ISDN modem-forbindelse da der er behov for dette. Problemet er nu at jeg har fået at vide at dette resulterer i der kan trænges ulovligt ind på computeren vha ringe op til modemet. De foreløbige forslag jeg har fået indtil videre til at forhindre dette er en såkaldt secure ID card der genererer koder hvert minut, eller man kan sætte en firewall mellem computeren om modemet. Jeg har brug for flere løsningsforslag.
Avatar billede dat11 Nybegynder
11. marts 2003 - 00:53 #1
Der må gerne være detaljerede svar. tak
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 00:56 #2
Nu er der jo ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner.
Installer en personlig firewall, og en anti-virus scanner.
Og sørg for at have browser og anti-virus opdateret.

Et ID-card giver ingen sikring overfor hacking, kun for om computeren der ringer op er den den siger. Hvis man overtager computeren kan man stadig komme ind på netværket i den anden ende.

Alternativt få fat i en VPN-router der kun giver computeren adgang til netværket i den anden ende, og IKKE til internettet.
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 00:57 #3
Glem den sidste. Du mener vist at den har adgang til et netværk via VPN, samt en ISDN forbindelse til internettet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2003 - 01:07 #4
dat11> Det er noget vrøvl du har fået at vide. Du kan kun ringe op til et modem, hvis computeren er sat op som RAS server, så det er en and. Du kan jo teste selv ved at ringe op til modemmet og høre om den svarer. Hvis den gør, så har du konfigureret computeren forkert, hvis ikke er det ikke et problem.

Du kan derimod kommunikere med modemmet, når brugeren er på Internettet. Da modemmet får et vilkårligt IP nummer tildelt hver gang, skal man være rimelig hurtig på tangenterne for at hacke Jeres maskine vha. IP nummeret, men hvis brugeren er lang tid på ad gangen, så stiger risikoen naturligvis.

Dit løsning bør således kun omfatte denne risiko. Hvis du ikke kører nogen services på maskinen (kan testes med ShieldsUp på www.grc.com) er der slet ingen risici, men det er en helt anden problemstilling end det der blev spurgt om.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2003 - 01:09 #5
BTW: Et secure ID card er en løsning fra RSA, der bruges til at validere brugere på dial-in servere (RAS servere).

JP
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 01:19 #6
Der findes efterhånden en hel del forskellige "løsninger" der kalder sig "Secure ID card".

Og fx SecurID kan også bruges til validering i andre situationer end RAS.

Men de giver ingen sikring mod hacking.
(enhver gratis firewall ville kunne gøre det bedre)
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2003 - 01:25 #7
mortrr> OK - jeg troede at det var et (tm) for et RSA produkt, men google viser tydeligvis noget andet.

100% enig i, at den ikke giver nogen beskyttelse mod netværks hacking og at en firewall på modemmet kan være en god idé, hvis man ikke har styr på hvad der kører på maskinen, eller bare vil være ekstra sikret.

JP
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 08:52 #8
jp > Det var sådan set bare en uddybning af det du skrev. Jeg var i tvivl om hvorvidt dat11 egentligt vidste om en Secure ID gav nogen beskyttelse. (hvad den ikke gør. Overfor hacking)
Avatar billede dat11 Nybegynder
11. marts 2003 - 12:21 #9
jpvj > mit spørgsmål var mindre godt formuleret, det jeg mente var det du skrev at man kan kommunikere med modemet når det er online, som der skal beskyttes imod. Man kan benytte en firewall som jeg er klar over, spørgsmålet går på om der er ander løsningsmuligheder til problemet.
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 12:32 #10
dat11 > blander mig også lige:
Nej - en firewall er løsningen.

Endnu bedre ville være et ekstra netkort, en firewall og fx en isdn-router til internet forbindelsen. Men det er egentligt kun for at sætte et ekstra led ind, som en hacker skal igennem.

Det eneste der så ville "kunne komme igennem" er fx hvis du selv får startet en "trojansk hest" - virus som selv kontakter hackeren.
Det er her antivirus programmet kommer ind, sammen med god fornuft - aldrig starte er program man ikke ved hvad er - og at man sørger for at holde sin computer opdateret. Specielt browseren.
De fleste "personlige firewalls" vil også gøre dig opmærksom på at der er et program som forsøger at komme ud.
Avatar billede fragz Nybegynder
12. marts 2003 - 12:59 #11
Man skal bare passe på at modemet ikke står til autosvar, så skal det nok gå..:=)