Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 18:46 Der er 23 kommentarer

Æ, Ø og Å

I forbindelse med udtræk fra access via asp til website vises Æ, Ø og Å ikke korrekt. Ville være forrygende med et svar..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
08. november 2000 - 18:48 #1
Hvordan vises de da ?
Avatar billede stig3 Mester
08. november 2000 - 18:50 #2
To mulige forklaringer:

Kan det tænkes at de ikke står rigtigt i databasen.
Kan det være browseren der driller (kan du se andre æøå\'er)

ellers må der lidt kode på bordet
Avatar billede netsrac Praktikant
08. november 2000 - 18:53 #3
Hm...Det må da kunne klares med.

tmp = rs(\"felt\")
tmp = replace(tmp, \"å\", \"å\")
tmp = replace(tmp, \"æ\", \"æ\")
tmp = replace(tmp, \"ø\", \"ø\")
tmp = replace(tmp, \"Å\", \"Å\")
tmp = replace(tmp, \"Æ\", \"Æ\")
tmp = replace(tmp, \"Ø\", \"Ø\")

response.write tmp

Eller du kan bruge

server.htmlencode(rs(\"felt\"))
Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 19:40 #4
Hej gutter i er sørme flinke til at svare..
jeg kan referere til http://www.phood.dk/madmesteren, hvor jeg f.eks. i lexika afsnittet og i spiseguide har dem listet forkert.
Avatar billede netsrac Praktikant
08. november 2000 - 19:46 #5
Kan se du IKKE bruger server.htmlencode(rs(\"felt\"))

Brug den også er du overe det problem.

Du har en engelsk browser ikke ? :)
Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 19:49 #6
Hvor ser jeg lige om jeg har engelsk browser eller dansk browser...det har måske ikke noget at gøre med access, hvis jeg sortere alfabetisk giver den også et output, med Å først....
Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 19:50 #7
Det der med point....når nu nogen er flinke og bruger deres tid...know to do that..
Avatar billede netsrac Praktikant
08. november 2000 - 19:53 #8
Det har ikke noget med acces at gøre, det har noget med din asp at gøre. Kan du ikke bare bruge server.htmlencode(rs(\"felt\")) ??

Avatar billede stig3 Mester
08. november 2000 - 20:51 #9
Det er vel access, der sorterer.......

Hvis det er lokalt du kører, så prøv at gå ind i kontrolpanelet og tryk på globussen.

Her kan du sætte diverse ting og jeg mener også at sorteringsrækkefølgen kan sættes her. Måske er der også noget sprog-halløj.
Avatar billede netsrac Praktikant
08. november 2000 - 20:57 #10
Ja det er acces der sorterer hvordan output skal komme, men spørgsmålet lød på hvordan han fik æ ø og å vist korrekt...
Avatar billede stig3 Mester
08. november 2000 - 20:58 #11
I øvrigt er siden meget bred. Man skal hele tiden bruge scroll baren for at se hvad der står.

I hvert fald i netscape.
Avatar billede stig3 Mester
08. november 2000 - 21:01 #12
hos mig ser æøå ud som æøå

Jeg kan i hvert fald ikke finde stedet, hvor det kikser.

Det må næsten være din browser. Prøv at kig i dine instillinger i browseren.
Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 21:01 #13
ikke bygget til netscape og siden er under opbygning og forventes ej færdig før 1/3 2001..der er masser af fejl og vi retter henad vejen..samt grafik kommer først senere..det funktionelle er 1\'ste prioritet..
Avatar billede stig3 Mester
08. november 2000 - 21:07 #14
undskyld, men jeg kan ikke lade være :-)

ikke skrevet til netscape ?

Hvis html\'en er skrevet korrekt er det skrevet til alle browsere.

Men jeg forstår da godt at i vil fokusere på funktionaliteten først.
Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 21:08 #15
Kig i spiseguide under byer og se at Århus kommer før b\'erne....kig i lexika og slå op under f.eks. (A) og så lister den alt om Æbler..
Avatar billede stig3 Mester
08. november 2000 - 21:12 #16
Ligger det på en IIS, som du har kontrol over ??

For så skal du konfigurere det under globussen(international mener jeg den hedder).

Her kan du sætte sorteringsrækkefølgen.

prøv den ...... som de siger
Avatar billede stig3 Mester
08. november 2000 - 21:13 #17
i kontrolpanelet altså....
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
08. november 2000 - 21:33 #18
Hvad er det, du mener med \"ikke vises korrekt\"?
bliver de til vrøvl eller bliver de blot sorteret i \"forkert\" rækkefølge?

Hvis tegnene bliver til vrøvl skyldes det måske at din server bruger en ikke-europæisk codepage?

du kan evt prøve med Session.CodePage = 1252
Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 21:49 #19
se http://www.phood.dk/madmesteren, under lexika - tryk på a og se at æbler bliver listet...
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
08. november 2000 - 23:28 #20
16 indlæg før nogen fatter hvad det handler om?

Jeg lytter, har der samme problem på MS SQL ...
Avatar billede namasa Nybegynder
08. november 2000 - 23:56 #21
Så er vi 2 der venter spændt på løsningen..
Avatar billede tokelil Nybegynder
09. november 2000 - 00:20 #22
Du bruge en Access database ik\' sandt??

Jeg ved kun hvordan man kan gøre det vis man laver en ny database. Du kan evt. bare importere din data.
Åben din access og gå ind i funktioner --> Indstillinger... Under fanen Generelt er der et punkt der hedder noget med Sorteringsrækkefølge for nye databaser. Den skal stå på Dansk/Norsk.

Det hjalp mig...
Avatar billede stig3 Mester
09. november 2000 - 08:13 #23
På MS SQL server 6.5 har jeg lige haft samme problem. Der var det desværre nødvendigt at geninstallere, da man ikke kunne skifte sorteringsrækkefølgen på andre måder !!!!!!

Det virker helt oldnordisk på mig, men sånt er livet.