Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
03. marts 2003 - 13:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Mandrake 9.0 og NTFS??

Jeg vil lave en dual boot mellem winxp pro, og mandrake 9.0.

Jeg har en 80 gb fat32 som er delt op i 2, winxp på den ene, og forhåbentligt mandrake på den anden del. Del nr. 2 er ikke tom, der ligger diverse ting som jeg helts ikke vil undvære, hvad gør jeg??

Jeg har også en 120 gb, som er NTFS, kan jeg benytte den disk i mandrake?? eller skal det være fat32???
Avatar billede the_collector Novice
03. marts 2003 - 13:30 #1
Der findes en eksperimental driver til NTFS i linux. Risikoen ved at bruge denne til skrivning er at du risikere at du kan miste alle dine data på NTFS partitionen. Så jeg vil anbefale at du i stedet bruger FAT32.
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
03. marts 2003 - 13:32 #2
kan jeg ændre mit NTFS drev, uden af midste mine data?? Evt. Partition magic??
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
03. marts 2003 - 13:33 #3
Hvordan smider jeg mandrake på den anden disk der er fat32, uden at midste mine data der?? Der er 30 gb ledigft, så det er ikke noget problem.
Avatar billede herlock Nybegynder
03. marts 2003 - 13:34 #4
mkdir /mnt/windows

mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/windows
(såfremt disken er på ide controller 1)
Se evt denne forklaring:

http://www.linuxplanet.dk/article/view/82

De nævner desuden fuld ntfs skrive/læse i overskrifterne til den kommende 9.1 så mon ikke diverse risici er væk :)
Avatar billede herlock Nybegynder
03. marts 2003 - 13:36 #5
Så skal du skabe noget fri plads til Mandrake.

Mandrake sætter selv andre partitioner ind i boot manageren under installationen således at du efterfølgende selv kan vælge hvor du vil boote til
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
03. marts 2003 - 13:38 #6
så det eneste problem jeg har er min NTFS, men kan jeg ikke lave den om ved hjælp af partition magic, uden at miste mine data??
Avatar billede herlock Nybegynder
03. marts 2003 - 13:45 #7
Ved version 5.0 og op mener jeg
Avatar billede the_collector Novice
03. marts 2003 - 13:48 #8
Sammen med Mandrake, skulle der gerne følge et program, som kan downsize en partition. Du skal blot være opmærksom på at data kan gå tabt ved denne procedure. Sammen med dette program følge en beskrivelse af hvordan man laver denne resize.
Men har du PartionMagic, så er det bedst at bruge denne, da risikoen for datatab er mindre ved PartionMagic.
Avatar billede the_collector Novice
03. marts 2003 - 13:51 #9
Læs her om PartionMagic og konvertering af NTFS til FAT32: http://www.buildorbuy.org/ntfstofat32.html
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
03. marts 2003 - 13:57 #10
takker mange gange for hjælpen.....