Avatar billede coolzone Nybegynder
02. marts 2003 - 00:47 Der er 17 kommentarer

Skifte til FreeBSD

Hej Alle

Jeg arbejder i en mindre it virksomhed hvor jeg administrere nogle maskiner der kører Linux Debian. Jeg har i flere år arbejdet med Linux, i starten RedHat, senere med Debian som er min favorit blandt linux distributioner.
Et par gutter har anbefalet FreeBSD, og jeg har været inde og se på lidt benchmark mv., ligeledes har jeg set at stort set alle kendte og store virksomheder kører FreeBSD på deres servere, både i DK og i udlandet (selvf. er der undtagelser).

Jeg har rodet en del med BSD - men mere på privat niveau.

Som jeg ser det er linux ved at overhale BSD mht. stabilitet og udvikling, og på de grene hvor BSD har ligget i front ser man linux udviklere sætte ind sådan at resultatet i mange benchmarks bliver et rimeligt tæt løb.

Mit spørgsmål går til dem der har erfaring i begge systemer: hvad er fordelen (erfaringsmæssigt) ved FreeBSD fremfor Linux (nu tager jeg selv udgangspunkt i debian)? Jeg har desværre svært ved at se fordelen idag, alligevel kører alle store virksomheder BSD - hvorfor?

Grunden til jeg spørger er ikke at skabe en "vs" debat, men blot det at jeg søger erfaringsmæssig viden, der kan ligge til grund for et evt. OS skift på vores servere.

På forhåndt Tak! :-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. marts 2003 - 01:32 #1
en af fordelene som jeg ser ved freebsd er at det giver dig muligheden for at rebuild hele din base med make buildworld/installworld fra den seneste stable source .. og selvfølgelig også kernel så du altid er uptodate

nu har jeg ikke rodet med linux så meget .. har kørt lidt debian/redhat men jeg er ikke stødt på den feature .. selvfølgelig kan man blive ved med at instalere det seneste version af et program men det er jo ikke det samme.

en af de features ved freebsd hvor jeg mener at freebsd er feks debian overlegent er ports systemt som jeg mener giver dig langt flere muligheder end pkg-add ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. marts 2003 - 01:36 #2
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. marts 2003 - 01:41 #3
en ting jeg også kan lide ved freebsd vs især redhat .. er at strukturen som programmer instaleres altid overholdes .. jeg kan altid regne med at finde configs/start scripts etc de samme steder .. i redhat med en rpm smider den jo filer alle mulige mærklige steder (måske er det bare mig der ikke har sat mig ind i det ;) )..
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. marts 2003 - 01:42 #4
og skulle du stå og bruge et program der kun er portet til linux kan du jo instalere linux_base og køre dem på freebsd aligevel.
Avatar billede coolzone Nybegynder
02. marts 2003 - 02:30 #5
Den samme funktion som du peger på eksistere med apt-get dist-upgrade i debian, med den kommando opdatere man også hele systemet inkl. kernel mv. på dette punkt minder FreeBSD og Debian om hinanden. APT som følger med Debian som standart er det der gør det overlegent bl.a. i forhold til andre linux distr. efter min mening.

Linket som du peger på er ikke up-to-date (kender det :-) ).

Men er FreeBSD så meget mere stabilt som der tales om?
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. marts 2003 - 02:35 #6
freebsd har altid været 100% stabilt her .. men det har redhat,suse & debian nu også været ;)
Avatar billede coolzone Nybegynder
02. marts 2003 - 05:46 #7
I forbindelse med brugen af pkg_add har jeg lagt mærke til at det ikke altid er den seneste version der bliver installeret, og under installation kommer der en besked der måske lyder lidt af "prg_navn skal bruge programx-1.3.0 men programx-1.1.0 er allerede installeret", hvad gør man ved det? Og er der et sted der minder om source.list som apt-get fra debian bruger? Hvorfra ved "pkg_add -r" hvor den skal downloade fra? Og kan man ændre det?
Avatar billede skwat Praktikant
03. marts 2003 - 15:23 #8
Ext2 er et async filsystem, såvel som ext3. Det har resulteret i at jeg alt for mange gange har skulle have fat i fsck, dette er aldrig sket på mine FreeBSD installationer.
Avatar billede coolzone Nybegynder
04. marts 2003 - 01:39 #9
Andre der har et par gode kommentare?
Avatar billede coolzone Nybegynder
04. marts 2003 - 02:45 #10
Og ja, endnu et spørgsmål:

I linux (div. distributioner) når man vil starte en service kan dette gøres ved /etc/init.d/proftpd start
Hvad er det tilsvarende på FreeBSD?
På forhånd tak!
Avatar billede skwat Praktikant
04. marts 2003 - 10:34 #11
/usr/local/etc/rc.d/apache.sh start eks. men alle disse startes automatisk under boot.

/etc/inetd.conf er også et sted.
Avatar billede skwat Praktikant
04. marts 2003 - 10:36 #12
En anden god ting er at eks apache bliver udviklet på freebsd, og derfor altid nyeste version(ikke specielt godt argument, men et argument)

Og så er der sikkerheden, jeg vil ikke påstå at *BSD'erne er specielt sikre, men en ting er sikkert. Der er mange flere mennesker der ved hvordan man rooter en linux frem for en *BSD.
Avatar billede coolzone Nybegynder
04. marts 2003 - 17:49 #13
Tak for de forskellige kommentare, den der kan fortælle mig hvor informationerne som pkg_add bruger til at finde ftp sitet som den henter fra får pointene.
Jeg kan simpelthed ikke finde noget brugbart om det.

I debian er der en sourceliste til APT, source.conf, den kan man redigere i sådan at man kan bestemme hvorfra pakkerne skal downloades samt om det skal være fra stable, testing eller unstable - findes det ikke til pkg_add?

Og hvis det har noget med PKG_PATH at gøre - hvor gemmes de informationer man indtaster her? (svar kun på det, hvis det er det eneste man kan)

På forhåndt tak!
Avatar billede skwat Praktikant
16. marts 2003 - 21:36 #14
Det er udemærket beskrevet i man pkg_add
Avatar billede blueprint Nybegynder
08. maj 2003 - 20:07 #15
-> coolzone

Jeg er nødt til at smide mine holdninger/meninger omkring omtalte emne:
"Som jeg ser det er linux ved at overhale BSD mht. stabilitet og udvikling"

- Linux er da på ingen måder ved at overhale FreeBSD mht. stabilitet? Spørg enhver som har erfaret ved brug af begge! Måske ligger Linux generelt i front med henblik på udvikling, men det er jo blot et spørgsmål om kendskab til det eventuelle OS(bredt sagt, Linux, i dette tilfælde)? :)

/bluePrint

OBS: Skift til FreeBSD! :D
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. august 2003 - 08:10 #16
ok har du truffet en beslutning ..
for det er vist på tide at få lukket spm.
Avatar billede emballage Nybegynder
30. oktober 2003 - 00:46 #17