Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
01. marts 2003 - 23:32 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Dataingeniør vs. datalog vs. datanom vs. datamatiker etc...

Jeg er iøjeblikket igang med at undersøge, hvilken uddannelse jeg kunne tænke mig. Godt nok starter jeg først på HTX her efter sommerferien, men det er altid godt lige at være "lidt" foran. :)
Jeg har læst rimelig meget om det og er kommet frem til dette:

1: Dataingeniør - 5½ årig, som efter sigende skulle være en af de bedste, på højde med datalog, men bare mest teknisk og ikke så meget software; under den kendte civilingeniør-uddannelse, så jeg går ud fra at det er en meget "kraftig" uddannelse.

2: Datalog - 5 årig, som jeg synes virker mest kendt; også i form af kandidat niveau, som dataingeniør.

3: Datanom - Nærmest en kursus-pakke, hvor man tager de kurser man har brug for; til opbygning af éns viden.

4: Datamatiker - Mest software og vel også det man kan kalde for en "programmør"-uddannelsen; ikke så lang, så derfor nok ikke så fremtidssikret.

5: IT-ingeniør - 3½ årig, i form af diplomingeniør-uddannelse. Mest software og ikke så meget hardware.

Er bestemt ikke 100% sikker på at det er rigtigt, så er der nogen der kan fortælle en god del om dataingeniør-uddannelsen, meget gerne set i betragtning af datalog-uddannelsen.
Modtager gerne beskrivelser af de andre 3 og meget gerne af andre IT-uddannelser.

Hælder dog mest til dataingeniør-uddannelsen, så denne giver jeg gerne mange points for gode beskrivelser af.

På forhånd tak,
Avatar billede overgaard1605 Nybegynder
02. marts 2003 - 01:02 #1
Jeg kan kun tale godt for IT-Ingeniør uddanelsen, eller nærmere betegnelse IKT-Ingeniør (Information og Kommunikations Teknologi). Så vidt jeg ved er den kun at tage på Ingeniør højskolen i Aarhus indtil videre.. Jeg er selv gået i gang med den for snart et år siden. Det er en blanding af både Software og Hardware.. Det er kun en Diplom udd. men man kan jo så udbyg den med en civil, hvis det er det man ønsker... De ligger meget vægt på at programmere styringer til diverse elektronisk udstyr, derfor lærer man også meget om HW... men den er også beskrevet meget godt på www.iha.dk
Avatar billede sago Nybegynder
02. marts 2003 - 02:24 #2
Datamatiker-uddannelsen er bestemt ikke bare en "programmør"-uddannelse, man lærer meget andet end "bare" at programmere. Systemudvikling, virksomheds-organisation/logistik, projektledelse, systemarkitektur osv.

Det kan vel diskuteres om den ikke er så "fremtidssikret" pga. den korte tid. På den ene side har man måske mere up to date viden, på den anden side har man måske en smallere teoretisk viden.

Jeg kender ikke så meget til de andre, så dem må jeg hellere lade være med at kommentere :)
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
02. marts 2003 - 10:34 #3
overgaard1605 -> IT-ingeniør uddannelsen kan også tages på Odense Teknikum. :)

sago -> Ja, dér fik jeg vist lige skrevet det for enkelt; det er selvfølgelig ikke kun programmering, men jeg vil da gå ud fra, at man ikke lærer at udvikle hardware; i så fald er det vel ikke på så højt niveau som ingeniør-uddannelserne...

Har imidlertid vist nok fundet ud af, at man i dataingeniør-uddannelsen (her Odense) også kommer på universitetet, hvor man læser datalogi og mener også man kan læse datalogi på gymnasiet - selvfølgelig ikke på samme niveau som under selve datalog uddannelsen, men det får mig til at tro at datalogi bare er noget man "læser", for at opbygge sin viden, hvor en dataingeniør lærer det mere teknisk (eller hvordan det skal forklares).
Selve ordet "ingeniør" fortæller vel at det er noget af det højeste man kan komme - det er jo altid "ingeniørerne" man høre dem sige i fjernsynet, som er det dem der laver det "store" arbejde.
Avatar billede overgaard1605 Nybegynder
02. marts 2003 - 12:33 #4
Det er rigtig det du siger med forskellen mellem Ingeniør og dataloger.. datalogi er faktisk kun teori, der er en masse forlæsning og ekstra meget læsning derhjemme. Os på ingeniør skole får også prøvet det teoritiske af i praksis.. næsten halvdelen af vores studie er projekt arbejde hvor vi får stillet et problem som så skal løses... både praktisk og teoritisk
Avatar billede sago Nybegynder
02. marts 2003 - 13:35 #5
startlinket.dk -> Det har du ret i. :)
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
02. marts 2003 - 13:46 #6
Dejligt lige at få bekræftet disse ting :)
I kan jo eventuelt begge komme med et svar, så I er sikret nogle point når spørgsmålet lukkes.

Hermed håber jeg så bare at der er nogen der kan fortælle lidt om dataingeniør-uddannelsen og hvad man som dataingeniør kan komme i arbejde som.
Avatar billede overgaard1605 Nybegynder
02. marts 2003 - 15:23 #7
ok
Avatar billede sago Nybegynder
02. marts 2003 - 15:25 #8
Ok. :)
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
13. marts 2003 - 16:44 #9
Nå, det lader det ikke til at der var nogen der kunne fortælle om... :/
Så jeg tager de 100 point selv og så får I hver 50 point.