Avatar billede tarkun Nybegynder
28. februar 2003 - 16:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan åbner jeg porte???

Ok, jeg har TDC ADSL og skal have åbnet port 20 og 21 så jeg kan bruge smartFPS. Jeg fik at vide man skulle ringe til teleDK og få dem til at åbne dem, men der fik jeg at vide, at det skulle jeg selv gøre "ved at stille på routeren". Jo tak, men hvordan fan*** gør man det??? Det kunne de ikke svare på! Så nu sørger jeg jer:

Hvordan åbner jeg port 20 og 21 på min ADSL forbindelse???
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:04 #1
hvilken router og abonoment hos tdc har du ...

hvis du har pro@ccess kan du godt opgive at gøre det selv da du ikke må ..

og hvis du skal have åbnet en eller flere porte koster det +900kr pr gang ..

det er altså hvis du har tdc pro@ccess!
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:05 #2
men hvis det drejer sig om port 20+21 så er de åbnet i forvejen med pro@ccess .. du skal bare sørge for at maskinen har ip 192.168.1.4
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:06 #3
når du sætter en fast ip på en maskine med proaccess skal du huske at angive gateway .. som er 192.168.1.1 og dine dns servere som du har fået med på et papir fra tdc.
Avatar billede tarkun Nybegynder
28. februar 2003 - 17:06 #4
jeg har basic setup, tror jeg det hedder. Port 20 og 21 er lukkede.
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:08 #5
er jeg helt galt på den og du slet ikke har pro@ccess og selv har adgang til din router er fremgangs måden lidt den samme ..

gateway er din routers ip .. som sikkert stadig er 192.168.1.1 .. og du kan muligvis administere den med http://192.168.1.1
dns serveren skal stadig stå på et papir fra tdc og så skal du forwarde port 20 og 21 tcp til den ip som du giver din maskine der skal køre din service der kræver de porte.
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:09 #6
men du burde starte med at kigge på alt hvad du har fået af papirer fra tdc da der helt sikkert vil stå hvad du kan og ikke kan og skal gøre.
Avatar billede tarkun Nybegynder
28. februar 2003 - 17:12 #7
øhm, meget godt, jeg kom ind på router config.
Hvordan åbner jeg så portene? Jeg er TOTALT grøn på dette område, så er du advaret :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:13 #8
hvad er det for en router.
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. februar 2003 - 17:17 #9
Jeg har samme problem, jeg kan hevise dig til (Mange gode svar, jeg kunne bare ikke selv bruge dem - men måske kan du):

http://exp.dk/spm/322238
http://www.eksperten.dk/spm/322652
http://www.eksperten.dk/spm/318029

Jeg ved at med en Speedstream router kan du gøre det loadet skrev, altså indtaste routerens ip i browseren (Som dog er 192.168.1.99 og ikke 01)
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:19 #10
hvis det er en speedstream 2601 kan du kigge på
http://www.dsl-faq.dk/

det er massere af netexpress faq om hvordan du feks sætter ftp server op m.m
Avatar billede tarkun Nybegynder
28. februar 2003 - 17:22 #11
Jeg kommer fint ind på config som loadet skriver (med .01 ip BTW), men hvordan åbner jeg portene??? jeg kan slet ikke finde rundt i noget derinde. Kan en eller anden ikke fortælle mig så enkelt som muligt, hvordan jeg åbner port 20 og 21, pleaaase? :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 17:29 #12
jeg ved det ikke .. er desværre ikke synsk og kan se hvilken router du har ;)

men du må have fået papirer med til den .. der skulle det gerne stå hvordan man gør .. ellers kig i manualen på producentens hjemmeside.
Avatar billede tarkun Nybegynder
28. februar 2003 - 18:25 #13
ok, jeg prøver kig frem. tak begge to
Avatar billede simonvalter Praktikant
28. februar 2003 - 18:28 #14
np
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. februar 2003 - 20:12 #15
gå ind på www.tele..dk/adsl  Her læste jeg en Faq om routeren... men desværre var det ikke min model men DIN! Her får du svar på alt (Det kan godt være svært at finde, tdc har ikke lavet det så brugervenligt)