Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:11 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

CD rom drev

I mappen cdrom skulle der (efter navn) ligge mine cdrom drev, men mappen er tom.. hvordan installere jeg mine drev
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 20:12 #1
mount /cdrom
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 20:13 #2
husk at du ikke skal mounte audio cd'er
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:15 #3
takker :)
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:16 #4
kan man høre musik på FreeBSD... hvordan?
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 20:23 #5
ja .. du skal bare instalere et program til det .. nu kører jeg ikke selv med gui så jeg har ikke selv prøvet .. men der findes massere af programmer til det .. og de læser cd'en uden at den er mounted.
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:28 #6
æv.. køre heller ikke her med gui, bruger den som http server. tror heller ikke den kan klare det(50MHz 128MBram) :)
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
27. februar 2003 - 20:32 #7
Hvis du skriver:
whereis xmms
Så vil du se at der er et program som minder meget om Winamp..bare Til Freebsd og linux....
gå ind i :
/usr/ports/multimedia/xmms

skriv: make install && make clean
Derefter kan du starte xmms ved at skrive xmmx i en prompt
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:51 #8
kan ikke få cden ud igen.. hvordan spytter den ud igen?
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:52 #9
skriver cd9660: /dev/acd0: Divice busy
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 20:52 #10
umount /cdrom
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:53 #11
okey takker igen :)... nu genstartede jeg bare :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 20:53 #12
hvis du ikke kan umount er det måske fordi du står inde i cd'en cd /
og så prøv igen ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 20:54 #13
hehe .. du skal/behøver faktisk aldrig at restarte fbsd .. lige meget hvad du foretager dig ... udover at skifte kernel eller..
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 20:58 #14
okey... hved godt hvad kernel er (ca) men her kommer det dumme så... hvad er det :)
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 21:03 #15
altså i kernel32.dll i windows står der jo en masse fejlbeskeder... men hvad er det mere, end fejl?
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 21:06 #16
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 21:13 #17
oh.. er det så kernel man ska bruge for at tilføje et nyt program til at starte nå FreeBSD starter?

eksempel som :/server/apache/bin/apachectl start
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 21:20 #18
nej .. du har en kernel .. og den kan du blive ved med at bruge .. og jeg vil anbefale dig at gøre det som ny bruger da det hurtigt kan gå galt hvis du roder med kernel ..

men nye kernel'er kan feks indeholde bug fixes til dit system ... eller de kan indeholde nye funktioner .. feks understøttelse at en ny tb harddisk .. m.m.

men når du er mere rutineret kan du kigge på
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/kernelconfig-building.html

og
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/makeworld.html

men det skal så lige siges ... at du hurtigt han fucke hele din box op så den ikke altid kan reddes .. det kan ske for selv de bedste hvis man feks ikke kører stable .. og så er det bare at begynde forefra ..
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2003 - 21:21 #19
men det kan være at du bliver nødt til at lave kernel hvis du feks vil enable ipfw <-- firewall support i din kernel.
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 21:53 #20
okey.... :) mangetak, glæder mig til jeg kan sådan noget :) :)

har du tid til et per fire spørgsmål eller skal jeg lave nogen points?
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 21:54 #21
per fire = par frie
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
27. februar 2003 - 22:10 #22
kan ikke bruge CC="gcc" den skriver Command not found.. og når jeg skriver
man CC kommer den med dokumentation
så jeg skriver CC gcc configure, men den vil stadig ikke, hvad gør jeg galt?