Avatar billede radion Nybegynder
23. februar 2003 - 22:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Canon Ixus v3 fokuserfaring??

Hej Eksperter.

Er der nogen af jer der har erfaring med Canon Ixus v3 cameraet, mht. fokus. De reviews jeg har læst har været lidt kritiske overfor 9 punkts fokuseringen, men har ikke nævnt noget om den almindelige fokus.

Hvordan er det til at fokusere?
Og, er kameraet et godt køb i det hele taget.

mvh. Radion
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. februar 2003 - 23:00 #1
Hej

Jeg har et Ixus v3. Det er mit føste digitale kamera så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med andet end hvad jeg har læst og set rundt omkring.

Det tager en gang imellem billeder som er uskarpe, men om det er tit eller ej er svært at sige. Det har typsik været når der har været dårlig belysning at de er uskarpe.

Fordele:
- Det fylder jo nærmest ingenting så der er med overalt
- Det virker ganske hurtigt mellem billeder og er hurtig til at bladre i billederne
- Det kan opdate 30 sekunder video i 640x480

Ulemper
- Jeg syntes det har en dårlig "red-eye-reduction", selv i dagslys kan folk få tit røde øjne. Det kan dog laves om i et tegne program med lidt øvelse :)
- Har "kun" 2xOptisk zoom. Det er naturligvis pga af størrelsen på kameraet

Jeg stod og valgte mellem S40/45 eller IXUS v3:
Jeg valgte IXUS fordi jeg ikke fatter en meter af ISO, blænde, og hvad det nu ellers hedder. IXUS er et automatisk kamera som stadig giver mulighed for at vælge mange functioner. Hvor S40/45 giver mulighed for at ændre på alle functioner og det betaler man også for, S45 har 4 Mpixel hvor IXUS har 3.1 Mpixel. Jeg mener 3Mpixel er nok til at man kan få printet sine billeder ud i fornuftig størrelse. Jeg valgte IXUS da jeg ved jeg aldig kommer til at pille ved de mange muligheder der er i S45, jeg skal bare havde et "point-and-shot" kamera.
En andne vigtig parameter var at IXUS v3 var så lille som den var.
Når man står med det i hånden virker det solidt og holdbart kamera.

Jeg syntes det et godt køb, og jeg har ikke fortrut det. Om det er et godt købt for dig er må du afgøre.

1. Størrelse
2. Kunne ændre foto parameter (ISO, blænde, mm)
3. Optisk Zoom
4. Mulighed for at påmonter ekstraudstyr (linser/blits)

Man vil naturligvis gerne havde dem alle, men det er jo umuligt.
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. februar 2003 - 23:02 #2
hov.. før listen med 1,2,3 skulle der stå:

Du kan måske lave en liste over de ting du gerne vil havde og så prioter dem så det du helt vil havde er først..
Avatar billede radion Nybegynder
23. februar 2003 - 23:06 #3
takker og bukker :) jeg tager det med i mine overvejelser. god idé med listen.

hvis der er andre på banen der har tilføjelser skal jeg nok dele flere point ud :)
Avatar billede tre Nybegynder
24. februar 2003 - 08:35 #4
Jeg har også dette lækre kamera.

Af negative erfaringer kan nævnes følgende:

* Blitzen overbelyser ting der er tættere på end små 2 meter
* Ingen mulighed for at tage billeder uden JPG-komprimering. Det kan selvfølgelig ses - også på mindste komprimeringsindstilling
* Advarslen når batteriet er ved at være tomt kommer for sent. man når normalt kun at tage 5 (højest 10) billeder indne kameraet går helt dødt. Så det er en god idé med ekstra batteri

Af positive ting

* Er ALTID i lommen pga størrelsen
* God lang batterilevetid (jeg tager ca. 200 billeder og lidt video pr. opladning)
* Fokuseringen er faktisk overraskende god af et Point-and-shot kamera. Uskarpe billeder kan forekomme (især ved dårlig belysning som tidligere nævnt). Gør det alt i alt godt, hvis man sørger for at tjekke de grønne fokuspunkter inden man skyder af.

Mht. Zoom er 2x rigeligt til mig. Hvis man vil zoome meget med sit kamera, skal man kun gøre det udenfor, da blitzen ikke rækker vildt langt. Så skal man hellere købe et rigtigt spejlreflekskamera og en ordentlig zoom-linse (efter min mening).

Alt i alt et lækkert kamera der kan anbefales. Har virkelig mange lækre funktioner og så fylder det ingenting!
Avatar billede radion Nybegynder
24. februar 2003 - 08:47 #5
nogen der har eksempler på uredigerede billeder i høj, mellem og lav opløsning/komprimering?
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. februar 2003 - 17:33 #6
Jeg har ikke noget på min PC men her er en side:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S230/S23PICS.HTM

Scroll ned til: Resolution Series:
Der er et test billed taget i forskellige opløsning og fine/normal, dog ikke alle kompinationer.

Det kommer fra dette review af kameraet:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S230/S23A.HTM