Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. februar 2003 - 19:18 Der er 34 kommentarer

Staten bryder loven

Bare lige til jeres oplysning, og evt. for at starte en debat om emnet, om det nu er helt lovligt det, regeringen gør:

Et uddrag fra loven om ligestilling mellem mænd og kvinder:

§ 2. Enhver arbejdsgiver, myndighed eller organisation skal behandle kvinder og mænd lige inden for offentlig forvaltning og erhvervsmæssig og almen virksomhed. Personer, hvis rettigheder efter 1. pkt. krænkes, kan tilkendes en godtgørelse.

Ergo må mænd også få lov til at fravælge værnepligt OG samfundstjeneste! Staten begår faktisk en forbrydelse! Hvis kvinder har lov til at slippe, har mænd også i henhold til § 2.

Håber det gav jer lidt at tænke over. Ovenstående er sendt til Forsvarsministeriet og Venstre (som jo er regeringen) i håb om, at de indser, at de bryder grundloven, for jeg føler mig bestemt ikke tryg ved en stat, der ikke engang overholder dens egen grundlov.

Dette er IKKE en debat vdr. for eller imod værnepligt, men en debat omkring hvorvidt staten bryder grundloven eller ej.
Avatar billede mal_t Nybegynder
22. februar 2003 - 19:29 #1
Kunne også forestille mig at de brød loven § 2 i folketinget.
er ikke sikker i min sag, men det kunne meget vel være at de mandlige ministere får mere i løn end de kvindelige ministere?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. februar 2003 - 19:51 #2
Hvis ikke der snart sker noget, vil jeg sende dem et rigtigt brev (skrev "kun" til dem via en formular på deres website). I dette brev vil jeg give dem en tidsfrist til at få kigget nærmere på sagen (og GØRE noget). Hvis der så ikke sker noget inden den tidsfrist, bliver der lagt sag an.
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
22. februar 2003 - 19:59 #3
Hej.

Som hjælp til din sag her syntes jeg du skal skrive til 19 direkte som kører på DR1 og som faktisk prøver på at lave debat om alle mlige ting så mon ikke det var noget for dem.

Prøv at skrive til dem her : http://www.dr.dk/nyheder/TV/19Direkte/?programmer=true

Vh. Thomas Nielsen
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. februar 2003 - 20:06 #4
Det behøver jeg ikke... Tror enten at det snart kommer enten i radio eller TV-avisen, at forsvarsministeriet og og Venstre har modtaget en email hvori de beskyldes for at have brudt § 2.
Avatar billede mortenmj Nybegynder
22. februar 2003 - 20:15 #5
ja ja so what...
de fleste bryder loven i en eller anden forstand,
* nogen "kommer til" at køre for stærkt på vejene både ministre, bønder og brøndbyfans.
* nogen "kommer til" at søge diverse tilskud de ikke er berettiget til, både ministre bønder og brøndbyfans.
* nogen "kommer til" at køre sprit både ministre, bønder og brøndbyfans.
* nogen "kommer til"... nej nu gider jeg ikke mere, tror den er feset ind. :-)
hvorfor har alle folk så travlt, selvom de laver meget dumt på borgen, så er de stadigvæk kun mennesker, pas på at alt det brok ikke fører til det totale big brother hvor alle overvåger alle og ingen mere har lov til at lave fejl
Avatar billede rune_c Nybegynder
22. februar 2003 - 20:19 #6
"LOVPARAGRAF

LOV nr 169 af 5/6/1953

Danmarks Riges Grundlov
- Grundloven

§ 81

Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at bidrage til fædrelandets forsvar efter de nærmere bestemmelser, som loven foreskriver."

Citat fra http://www.cfje.dk - http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/0d0d06f8e1ae8472c1256ad90039fd4e/4bbdfbf65f9a33d4c1256abd0036b594?OpenDocument

Det du har citeret er fra ligestillingsloven og altså IKKE grundloven. (http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020055329-REGL).

Du kan også læse hele grundloven. http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/(ID)/LB01088547?OpenDocument&Start=1&Count=1000&Expand=1 og evt. søge efter ligestilling. Ingen resultater...

Her er en kvindelig premierløjtnant der har skrevet en artikel om ligestilling i værnepligten. www.hok.dk/plr/arkiv/Artikler/artilker%20til%20debat/ Værnepligt%20uden%20kønsdiskriminering.pdf

Netop dette emne har i lang tid været et hedt emne i medierne og var der noget galt var staten nok blevet stævnet for lang tid siden.
Avatar billede rune_c Nybegynder
22. februar 2003 - 20:21 #7
Vi må jo gå ud fra at grundloven er hævet over alle andre...hvis ikke dør idéen i en grundlov
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. februar 2003 - 20:23 #8
jeg vil mene, at der næppe kan være tale om en "fejl" når man bryder grundloven, og i et så stort omfang!
Det er ikke en fejl, det er bevidst, politikerne ved udemærket godt, at de bryder grundloven, de vil bare ikke gøre noget ved det. At bryde grundloven mener jeg bestemt ikke er nogen "fejl". Vi kan da sige god for at der måske er tale om fejl, hvis man bryder en anden lov, der ikke direkte er nævnt i grundloven, men grundloven skal man have med på alle tidspunkter. Dette er ikke en fejl.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. februar 2003 - 20:24 #9
Nå okay, sorry, men de bryder stadig loven, om det så er grundloven eller ligestillingsloven er jeg ligeglad med. De bryder loven, basta!
Avatar billede maped Nybegynder
22. februar 2003 - 21:29 #10
De bryder ingen love.

Ligestillingsloven, betyder jo blot at mænd og kvinder skal behandles ens. Det er vel også Ligestillingsloven, der har gjort det muligt for kvinder, at komme ind i millitæret??

Så Dcgeek, du må ind og springe!!
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. februar 2003 - 21:30 #11
Problemet er jo at alle går så meget op i grundlovs-rettigheder
at man ikke kan/vil ændre grundloven, og derfor bliver man nødt
til at lave "tricks" for at få tingene til at passe.
F.eks. som man gjorde med rockerloven.
Politikerne er bange for at ændre på grundloven.
Avatar billede rune_c Nybegynder
22. februar 2003 - 21:34 #12
Nu er det bare sådan at grundloven vel kan ses som en slags ramme til resten af lovgivningen. Der står i grundloven at love ikke må være i strid med grundloven og det bliver ligestillingsloven så i det punkt. Om der er en undtagelse i ligestillingsloven omkring det aner jeg ikke. Det er med sikkerhed defineret et eller andet sted i den danske lovgivning.

Det kan jo ikke være sådan at en lov kan overgå grundloven. Hvis der skal ændres i grundloven er det en meget besværlig process og det sker ret sjældent.

Grundloven er åben for fortolkning som det også står skrevet i grundloven, men her i § 81 er det vel kun våbenfør der kan diskuteres..

En slut bemærkning..: Det er jo ikke kun indenfor værnepligt der er ligestillingsproblemer, men også indenfor barsel og forældremyndighed.
Avatar billede rune_c Nybegynder
22. februar 2003 - 21:36 #13
maped>> Nu handler det jo ikke om muligheden for at komme i militæret, men at det kun er mænd der har værnepligt og at kvinder ikke har.
Avatar billede maped Nybegynder
22. februar 2003 - 21:36 #14
Meningen med grundloven, er at regeringen, skal lovgive ud fra den, uden at kommre i strid med den.
Avatar billede maped Nybegynder
22. februar 2003 - 21:39 #15
rune c >> Grunden til at det kun er mænd, hænger nok sammen med årstalet for grundloven, da så man lidt anderledse på mænd/kvinder
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. februar 2003 - 21:42 #16
maped >> no shit sherlock
Avatar billede rune_c Nybegynder
22. februar 2003 - 21:45 #17
maped>> Du er altså bare skarp!!!! Det blev indført i 1848 ifl. hende premierløjtnant, men det ændrer jo intet på den manglende ligestilling.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. februar 2003 - 21:47 #18
lol
Avatar billede maped Nybegynder
22. februar 2003 - 21:50 #19
he he Ja skarp, 2L kaffe kan gøre det mest utrolige.

Med hensyn til den manglende ligestilling, er der vel rettet lidt op på det med ligestillingsloven, for det er vel den der har gjort det muligt for kvinder at komme ind
Avatar billede rune_c Nybegynder
22. februar 2003 - 21:52 #20
ja, det er muligt for dem, men de er ikke pålagt det som mændene er det. Det er i den sammenhæng ligestillingen hænger. Der er jo forskel på mulighed og pligt.
Avatar billede rune_c Nybegynder
22. februar 2003 - 21:57 #21
Man taler jo om nu at afskaffe værnepligten og det må jo så være den § 81 i grundloven der skal væk.

Jeg har svært ved at se hvad idéen i værnepligt egentlig er. Vi er i fredstid og har været det i over 50 år. En værnepligtig må ikke udsendes, men skal forsvare sit land, som jo er i fredstid og nok er det en stykke tid endnu...
Avatar billede maped Nybegynder
22. februar 2003 - 21:57 #22
Det er rigtigt, men så er der kun et at gøre, at afskaffe værnepligten.
Hvilket jeg da også går ind for, så kan vi have en prof hær i stedet, for dem der gerne vil.
Avatar billede maped Nybegynder
22. februar 2003 - 22:06 #23
Jeg tror ikke man behøver at ændre grundloven, § 81 slutter jo med "som loven foreskriver". derfor mener jeg ikke det er nødvendig at fjerne den, man kan jo blot ændre loven om værnepligt, eller hvad den nu hedder.

Jeg er også overbevist om at, vi ikke for brug for et egentlig forsvar i DK, det der er brug for er jo mest fredsbevarende styrker, og der vil det da være bedst med nogle der går 110% ind for sagen.
Avatar billede serverservice Praktikant
23. februar 2003 - 00:02 #24
Hvis kvinder også får værnepligt - så er sagen vel ok , men får de det? hvorfor ikke
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2003 - 11:23 #25
lad nu være med det ordkløveri.

  Lille peter skal lave lektier, men han kan høre ude o gården de leger dåseskjul og det vil han meget hellere.
  Så for en sikkerheds skyld taler far med lidt store bogstaver: "Du må ikke gå ud af den dør før du har lavet dine lektier !".
  Og 10 minutter efter et Peter så ude at leger dåseskjul "Du sage ikke jeg ikke måtte hoppe ud af vinduet...".

Den slags ordkløveri har alle børn en periode med (ca 6-11 års alderen), men ærlig talt dcgeek er du ikke ved at være lovlig stor til det ?

mvh JakobA
Avatar billede skurggman Nybegynder
23. februar 2003 - 19:09 #26
Det hænger jo nok sammen, for der er en lov der siger at alle mænd der kan forsvare landet med våben, overholder alder osv - skal tjene landet ved værnepligt. Loven som du omtaler er ikke med henblik på værnepligt, men på virksomheder...

Er du bange for at komme ind eller hvad er der gal med dig?

Loven omkring værnepligt har jo været der i over 100 år og så er det da mærkeligt hvis en lille mand på E opdager at det ikke går i overensstemmelse med ligestillingsloven. Desuden er kvinder slet ikke berettiget til værnepligt, dermed er det ikke en diskrimination... Det er ligesom at kvinder ikke kan blive mekanikere eller fodboldspillere - det hænger jo bare ikke sammen!

/Kim
Avatar billede Noone Nybegynder
23. februar 2003 - 23:47 #27
"Desuden er kvinder slet ikke berettiget til værnepligt, dermed er det ikke en diskrimination... Det er ligesom at kvinder ikke kan blive mekanikere eller fodboldspillere - det hænger jo bare ikke sammen!"

Den der forstå jeg sgu ikke, gider du lige forklare den engang?
Avatar billede doggy82 Praktikant
24. februar 2003 - 00:01 #28
akurggman>>
Kvinder kan da godt blive mekanikere og fodboldspillere.
Tror du seriøst at de ikke kan det?
Så skal du sgu komme noget mere undenfor
i den friske luft
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. februar 2003 - 02:13 #29
Og forresten er der da adskillige piger der vælger at søge ind til forsvaret som konstabler. Kvinder kan skam godt blive soldater.

mvh JakobA
Avatar billede moldrup Nybegynder
13. marts 2003 - 23:04 #30
DCGEEK, hvis du rent faktisk læser grundloven, finder du at hele vores samfund ikke overholder grundloven se bare kapitel 1:
§ 3. Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening.
Den udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.

Men i virkeligheden er den udøvende magt jo hos kommunerne, politi osv.....

Desuden er lov om ligestilling ikke grundloven! Det er "bare" loven

Men jeg kan sagtens se din ærgelse (og den bliver voldsomt begrundet, såsnart du er i milli, TRO MIG), gad vide om der snart skulle laves om på denne lov?
Avatar billede milnid Nybegynder
02. august 2003 - 15:28 #31
Jakoba>>

du siger at vi ikke skal lave alt dette ordkløveri men har du aldrig tænkt over hvorfor at loven nogle gange står på sådan en underlig måde det er for at der ikke er så mange "smuthuller" i loven. advokater skal jo nærmest være ordkløvere for at kunne vinde en nærmest umulig sag for de skal kunne finde smuthuller og dem finder man kun hvis man tager det bogstaveligt
Avatar billede lrd Nybegynder
02. august 2003 - 15:29 #32
skal denne tråd ikke snart lukkes???
Avatar billede milnid Nybegynder
02. august 2003 - 15:30 #33
hov havde ikke lige set datoen
Avatar billede doggy82 Praktikant
02. august 2003 - 21:09 #34
ja - det var allerede en åndsvag diskution for 6 måneder siden...