Avatar billede T101 Novice
20. februar 2003 - 12:05 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Router adgang

Jeg har tidligere haft TDC Bredbånd, men er ufirviligt skiftet til Proacess, hvor det så vidt jeg ved ikke er muligt at pille ved routeren selv (192.168.1.1). Det er blevet et problem når jeg køre programmer som f.eks.
E-Mule. Jeg ville høre om der var nogen der ved hvordan jeg får åbnet de rigtige porte, eller gjort noget andet smart så jeg kan bruge E-Mule igen.
Avatar billede soreno Praktikant
20. februar 2003 - 12:08 #1
Du kunne vel bare købe din egen router ?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. februar 2003 - 12:12 #2
Hvis du ikke har nogen adgang til den router så må du kontakte TDC om at få lavet åbningen, men det gør de bestemt ikke gratis.

Du kan som soreno siger købe din egen router og udskifte den med TDC's router, men det ville jeg ikke begynde på da du ikke kender konfigurationen i TDC routeren og jeg er også usikker på om det er tilladt.

Svaret er: Kontakt TDC.
Avatar billede T101 Novice
20. februar 2003 - 12:13 #3
Hvis jeg kan få adgang til en router jeg selv køber må der også være en måde hvorpå jeg kan få adgang til den jeg har.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. februar 2003 - 12:14 #4
Ikke hvis du ikke må for TDC? Eller du mener hvilken IP den har?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. februar 2003 - 12:19 #5
prøv at starte en dospromt op, skriv

tracert www.exp.dk

den første adresse på listen skulle gerne være din router som du så kan forbinde til med :
telnet "adresse"
(uden ")

så skal du blot bruge et password for at kunne ændre i din konfiguration. -det burde du have fået oplyst af tdc - men hvis du ikke har så ring og spørg dem ad hvordan du får fat i det.
Avatar billede greatdane Nybegynder
20. februar 2003 - 12:23 #6
Jeg vil gætte på, at ProAccess lige som CyberCity har lagt brugerid og kodeord på routeren, og så skal du bruge begge dele for at kunne komme ind at læse hele opsætningen.  Og det kræver så igen, at du kontakter ProAccess.  Jeg ved ikke, om man kan hacke en router, men hvorfor skulle man ikke kunne det?  Problemet er så bare, at du risikerer, at ProAccess andetsteds overvåget din net-adgang, og hvis du pludselig kører på en port, de forventede lukket, så blokerer de måske adgangen i deres del af nettet...  Uanset hvad er du en del på Herrens mark.

Du skriver, at du ufrivilligt er kommet over til ProAccess...  Jeg mener at huske, at en kollega var glad for at have fået ADSL-adgang via TDC, for så skulle han selv købe en router, og derved kunne han selv konfigurere den helt efter egne ønsker, når bare han satte nogle få ting op efter krav fra TDC.  Kan du ikke komme ind under et sådant abonnement?
Avatar billede kenp Novice
20. februar 2003 - 12:37 #7
Du må godt sætte din egen router på en proaccess forbindelse, det gør jeg nemlig da jeg ikke har fået leveret router til min proacess, men hvis du skal have ændret i den du har, så koster det 995,- kr. pr. gang du skal ahve ændret noget, så er det vist hurtigt tjent ind for at købe sin egen.
Avatar billede T101 Novice
20. februar 2003 - 12:37 #8
Ufrivilligt består i at forbindelsen er firma betalt. Nyt firma = ny forbindelse. Da jeg fik forbindelsen havde jeg ingen router så jeg fik en udlånt fra TDC. Jeg prøver det med dospromten, eller ringer til TDC, og så vender jeg lige tilbage.
Avatar billede T101 Novice
20. februar 2003 - 16:10 #9
K ... Ringede til TDC ... Noget med ingen adgang for mig, kun dem .. Bryd boksen op selv og ryk direkte i fængsel med en bøde i hånden ...

Tilgengæld lød det som om jeg frit kunne remse de porto op jeg vill have åbnet, og de nævnte ikke nogen prise, men det kunne selvfølelig være jeg først finder prisen på det på den næste regning.

Nu er spørgsmålet bare: Hvilke porte skal åbnes?

Fandt dette på hos Emule. Nogen der vil tyde det for mig? :-)

1) Local Port: 4662
  Remote Port: any
  Protocol: TCP
  Direction: incoming
  Purpose: Client Port / Connections from other clients

  Note: You can change this port in Preferences -> Connection -> Client Port
This port has to be forwarded in a router. Changing this port in Preferences you must also change the forwarding in the router

2) Local Port: any
  Remote Port: 4662
  Protocol: TCP
  Direction: outgoing
  Purpose: Client Port / Connections to other clients

  Note: 4662 is the default port, but other clients may have different settings. Change the remote port to any when configuring a firewall

3) Local Port: 4672
  Remote Port: any
  Protocol: UDP
  Direction: incoming
  Purpose: Clients source asking / extended eMule protocol

  Note: This port has to be forwarded in a router. Changing this port in Preferences you must also change the forwarding in the router.
If you are not able to forward this port check the disable box in Preferences -> Connection -> UDP Port

4) Local Port: any
  Remote Port: 4672
  Protocol: UDP
  Direction: outgoing
  Purpose: Clients source asking / extended eMule protocol

  Note: 4672 is the default port, but other clients may have different settings. Change the remote port to any when configuring a firewall

5) Local Port: any
  Remote Port: 4661
  Protocol: TCP
  Direction: outgoing
  Purpose: Connection to server

  Note: 4661 is the default port of a server. Many server use different ports. Configuring a firewall the remote port again changes to any.

6) Local Port: any
  Remote Port: 4665
  Protocol: UDP
  Direction: outgoing
  Purpose: Source asking on servers
  Note: Servers using the default port 4661 TCP (see #5) automatically set their port for source asking to 4665 UDP. If a server uses a different port in #5 the corresponding UDP port is set to [Connection Port + 4]. For firewalls the remote port here is any.
Avatar billede kenp Novice
20. februar 2003 - 16:19 #10
som jeg skrev længere oppe så koster det 995,- kr. pr gang du vil have ændret i den? tror du ikke det er billigere at købe en router selv?
Avatar billede T101 Novice
20. februar 2003 - 16:23 #11
Hvis det virkeligt er prisen så er det billigere ja ... Billigere for mig? ... Nej ... Firma forbindelse :-)

Jeg vil nu alligevel gerne lige høre om det virkeligt koster så meget men ska lige kende de porte først ...
Avatar billede kenp Novice
20. februar 2003 - 16:35 #12
nååå det kunne jeg jo ikke vide at det var :)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
20. februar 2003 - 22:48 #13
du kan jo også sætte en maskine direkte på.
du har i forbindelse med oprettelsen fået nogle papirer hvor der står noget om forskellige ip'er du skal give dine maskiner hvis de skal håndtere mail, web og ftp.

I disse papirer, står der også hvilken ip du har, så er det blot at smide en maskine op med den instilling.
Det har jeg gjort på en skole da vi her og nu skulle bruge en del services udefra som ikke var åbne i routeren.
Avatar billede greatdane Nybegynder
21. februar 2003 - 09:21 #14
Det er ikke sikkert, at man får de oplysninger.  Jeg kører selv mod CyberCity, og her sørger de via en hjemmeside for konfiguration af routeren.  Jeg har dog fået brugerid/kodeord, så en dag, hvor jeg har energi, så skal jeg ind at notere alle settings, så jeg kan sætte dem tilbage, hvis tingene ikke virker, når jeg har pillet.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. februar 2003 - 12:57 #15
greatdane> nej. ved CC får du ikke de oplysninger, men ved Pro@ccess gør du.
Jeg har selv CC og har heller ikke fået noget, men samtlige jeg kender der har Pro@ccess har fået papirer.
Avatar billede T101 Novice
21. februar 2003 - 13:25 #16
Jeg har også alle de IP'er, så jeg kan selvfølelig slå netværket fra når jeg skal bruge Emule.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
22. februar 2003 - 02:29 #17
oz2kas: - "greatdane> nej. ved CC får du ikke de oplysninger" -det kan jeg så positivt bekræfte at man gør, så prøv at kontakte dem -så burde du få dem.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
22. februar 2003 - 21:11 #18
jelzin101> ja. det vil jeg give dig ret i. du kan godt få dem, men de "følger ikke med" når du bliver oprettet.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
22. februar 2003 - 21:25 #19
jelzin101> jeg læste lige min sidste post igennem, undskyld hvis jeg lyder lidt hoven. det var ikke meningen.
Avatar billede hx622web Nybegynder
22. februar 2003 - 22:17 #20
Alle routere leveret af TDC Erhverv (Tidligere Pro@ccess) er med kode på, det vil sige at man ikke kan ændre selv det mindste i dem. Man skal ringe til salg på 80801590 og bestille en ordre på det, hvilket koster 950 kr + moms. Herefter ringer en router ansat hos TDC og tjekker bestillingen med dig inden det gennemføres endeligt. Prisen er pr. gang man ønsker noget ændret, så det er med at samle det hele sammen 1. gang. Man kan godt bryde koden på enhver router, men så skal man betale erstatning den dag man opsiger sit abonnement. TDC routerne ligger på minimum 3750 kr og opad i erstatning. Så køb en router selv eller få den konfigureret en gang for alle er det billigste. TDC kan telnette og dermed fjernstyre opsætningen til enhver tid.

/HX622WEB :-)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. februar 2003 - 07:56 #21
oz2>> niet det gør du ikke :) - de følger nemlig ikke med pr. standard ;0)
Avatar billede greatdane Nybegynder
24. februar 2003 - 15:39 #22
oz2kas+jelzin> Det lyder godt, at jeg kan få opsætningen fra CyberCity.  Jeg har nemlig planer om at erstatte deres Cisco-router med en D-LINK, som for mig er lettere at konfigurere.