Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 10:42 Der er 10 kommentarer

Textarea

Jeg har et hurtigt spørgsmål til den kloge... Jeg har et textarea som input felt på min side. Dette indhold lægges ned i en access database og bruges bl.a. til nyheder på siden. Jeg vil dog gerne have det således at textfeltet tager hensyn til breaks osv. så man kan sætte sin besked bare nogenlunde op. Det er lidt nederen at teksten bliver kastet ind i en stor klump. Nogen der kender en smart løsning på det problem?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. februar 2003 - 11:06 #1
<textarea wrap="virtual"></textarea>
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. februar 2003 - 11:08 #2
Eller replace vbCrLf med <br> i asp/vb
Avatar billede di8leva Nybegynder
19. februar 2003 - 11:08 #3
du bruger noget script-sprog till at lægga ned texten i databasen?

brug nogen form av string-replace, og byd ud alle \n mod <br>
sq det ikke virke?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. februar 2003 - 11:12 #4
Der hvor du udskriver din tekst vil:

<%=Replace((rsNavn.Fields.Item("kolonne").Value),chr(13),"<br>")%>

-også virke hvis du har brugt wrap="virtual" ved indsætning.
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 16:25 #5
Jeg skriver mine scripts med asp/javascript. Jeg kender ikke funktionen der løser mit problem. Det kan godt være noget af ovenstående er det rigtige, men ikke noget der umiddelbart løser mit problem. Jeg har indtil videre tilføjet wrap="virtual" til mit textarea...Det kan være at linieskiftne går tabt i databasen, eller i udskrivelsen...Nogen ideer?
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2003 - 18:40 #6
<ole>

Så må du gøre noget helt galt. Alle andre kan sagtens erstatte newlines (\n) med linebreaks (<br>) i udskriften. Det er helt standard at gøre ... såvel i ASP, som i PHP  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 20:05 #7
Ok. Jeg prøver lige forfra. Jeg har følgende tekstarea:
<textarea name = "navn" cols = "50" rows = "10" wrap = "virtual"></textarea>

Det som bliver tastet ind i tekstfeltet lægges ned i en standard Access database. Feltet i databasen er af datatypen "Memo". Jeg bruger asp/javascript.

Når jeg på et senere tidspunkt skal have indholdet fra databasen ud bruger jeg:
<% Response.Write(recordset("feltnavn")); %>

Det indhold jeg får ud kommer ud, uden linebreaks. Det giver sig selv siden jeg ikke tager højde for det noget sted. Mit problem er således; Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvor jeg skal gøre noget for at tage højde for linebreaks.

Er det i textareaet jeg skal indbygge noget? Er det i selve udskriften fra databasen? Skal jeg ændre databasens struktur eller er det i den kodestump jeg udskriver med?

Hvis nogen kender svaret, venter jeg med spænding. Tak :)

/Dalgaard
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
19. februar 2003 - 20:18 #8
<%
Function linjeSkift(str)
  str = replace(str,""\r"\n","<br>")
End Function
%>

<%=linjeSkift(rs("feltnavn"))%>
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 20:29 #9
Funktionen virker umiddelbart ikke, eller også gør jeg noget forkert. Det sidste er nok mere sandsynligt. Prøvede med ovenstående, og:

<%
Function linjeSkift(str)
{
  str = replace(str,""\r"\n","<br>")
}
%>
Avatar billede socle Nybegynder
16. august 2003 - 18:25 #10
for linieskift i ASP:

<%
function linjeskift(str)
  str = replace(str, VBCrLf, "<br>")
end function
%>

se i øvrigt: http://www.devguru.com/Technologies/vbscript/quickref/stringcon.html