Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 10:40 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Rullevindue

Jeg er ved at lave en hjemmeside for min lokale sportsklub. Siden kan ses på: www.herlev-jujutsu.dk/test/
Jeg vil prøve at formulere mig så godt som muligt, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal komme frem til det jeg mener:

Jeg vil gerne have gjort det således at indholdet, altså hovedteksten (det som i exemplet på urlen starter med: Dette bliver i en nær fremtid...) står i et felt hvor der kan scrolles ned. Så man undgår at skulle scrolle hele siden ned, men kun det centrale indhold.

Jeg ved ikke hvilket værktøj man skal bruge til det, men det kan være nogen af jer gør. Jeg ved man kan bruge frames, men jeg bruger ikke frames på den side og vil ikke gøre det.
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2003 - 10:58 #1
du kan opbygge side vha frames - eller benytte en iframe fx;

<iframe align="center" marginwidth="0" marginheight="0" hspace="0" vspace="0" src="dinfil_hmtl" scrolling="auto" frameborder="0" style="height: 210px; width: 252px;"></iframe>
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2003 - 11:01 #2
du skriver godt nok du ikke vil bruge frames - men en iframe er på sin vis ikke at køre med frames og alligevel er det. Det er en frame internt på en side, så den virker lidt som en tabel man bare kan skifte indhold i

så jeg ved ikke om det kan bruges afterall
Avatar billede ckh Nybegynder
19. februar 2003 - 11:05 #3
Udover at det sikkert er frames der ville være løsningen kan du evt. bruge noget fra det her:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp97171.html
Det er lavet som et scrollscript og ikke med frames....

Jeghavde lige 2 minutter tilovers, så jeg rensede lige dit baggrundsbillede oppe i hjørnet. Du kan tage det hvis du kan bruge det :-)
http://www.eyesite.dk/jutegn.gif
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 16:27 #4
Jeg arbejder lidt med det og ser hvad der sker...På forhånd tak til jer begge.

PS. Hvad vil det sige du har renset billedet, ckh? Jeg har lagt det op under alle omstændigheder, så tak.
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 16:30 #5
Ahh...nu kan jeg se det. Det er blevet helt smooth...Tak igen ckh.
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 17:39 #6
keysersoze: Jeg kender ikke noget til iframes, men er det muligt at bruge dem (eller et lignende værktøj) uden brug af scr="filnavn.html". Jeg kan ikke loade en ny side ind, da jeg skal bruge nogen elementer uden for iframen. Så skal jeg til at oprette flere iframes rundt omkring som skifte de elemter ud og det duer ikke rigtigt.

ckh: Jeg har kigget på det eksempel du gav mig, og fik det også op og køre. Det virker bare meget omstændigt og som enormt meget kode for et scrollbart område. Så den ide er jeg gået væk fra igen.

Jeg er stadig meget åben for forslag, og hvis der er nogen der har nogen gode ideer til at få et scrollbart område inbygget, så sig endeligt til.
Avatar billede ckh Nybegynder
19. februar 2003 - 17:52 #7
Glad for at du kunne bruge "rentegningen" :-)

Du har ret i at det kræver en hulens masse kode. De her er så lavet i DHTML, men de bruger desværre ikke meget mindre kode:

http://www.twinhelix.com/dhtml/scripts/divscroll.html
http://www.twinhelix.com/dhtml/scripts/hvscroll.html
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2003 - 18:45 #8
<ole>

Det er ikke sikkert, du behøver at lave flere iframes - du kunne evt, bruge JavaScript fra iframe'en til at skifte dem med. Det er vanskeligt at afgøre uden at vide, hvad du præcist ønsker at lave.

/mvh
</bole>
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
19. februar 2003 - 19:56 #9
Tak alle. Det er dog lykkes mig at lave en meget mere simpel løsning. Jeg har brugt en ganske normal div med standard scrollbars. Jeg vidste bare ikke at den slags fandtes. Men det gør det åbenbart. Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg slår den horizontale scrollbar af, hehe.