Avatar billede snie97 Nybegynder
16. februar 2003 - 22:14 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

Skal have nyt kamera...

Hej!

Jeg har endelig fundet pengene til et nyt digitalkamera. Men jeg vil vælge det helt rigtige... Her er kriterierne:

- Det skal bruges til ishockeybilleder (Altså hurtigt bevægende motiver badet i kunstigt lys)
- Det skal kører på CF kort
- Der må meget gerne være skærm bag på
- Det skal være muligt at indstille lukketider selv
- Der skal helst ikke være Autofokus
- Prisen skal være mellem 0-6000 kr.

Hvad kan i anbefale?
Avatar billede chili17 Nybegynder
16. februar 2003 - 22:44 #1
Har ikke en dybtgående viden til at jeg vil give råd - men prøv disse link

http://www.foto-fun.dk/shop/

http://www.megapixel.net/html/issueindex.html

http://www.dpreview.com/gallery/
Avatar billede hhjensen Nybegynder
16. februar 2003 - 23:07 #2
Jeg vil til enhver tid anbefale et Nikon Coolpix. evt. et 995, hvis du kan få det til den pris. Ellers en af de billigere modeller.
Det kan indstilles på alle tænkelige måder, og lever vist op til alle de krav du stiller.
Avatar billede ullum Praktikant
17. februar 2003 - 08:42 #3
olympus camedia c700, jeg har et med 10 g optisk zoom og det er bare iorden
Avatar billede zhark Nybegynder
17. februar 2003 - 22:11 #4
Det er altid svært at vejlede andre, men helt generelt får du gode Cameraer hvis du holder dig til anderkendte mærker som:
(tilfældig rækkefølge)Nikon, Canon, Kodak, Olympus... der er jo så altid mange modeller indenfor alle mærker og Design m.v.

Jeg har et Canon PowerShot S30 på 3.34 M pixel, det er rigeligt hvis ikke ligefrem du skal have billeder str. end A4 i Foto kvalitet!! Mange forkøber sig i "pixel" som naturligvis er væsentlige, men spec. i de billigere mærker følger lens kvl. og chip følsomhed osv. slet ikke med, og så er det ikke en skid værd!

Du skriver helst ikke "autofokus" det er der naturligvis på alle, men:
F. eks. Canon S30 kan du manuelt stille alt for lige at tage lidt så: Eksponering, ISO op til ISO 800, Fash kompesation +/- 2 osv. der er programmer til portræt, sport, nat, dag, video klip med lyd og meget andet.
Når du har fundet et der interesserer dig, så kik her. http://www.steves-digicams.com/default.htm og indtast model navn og og model nr. så får du en SÆRDELES grundig information om lige netop det Camera. Der kan være problemer med at læse (forstå!!) hvilke data der er væsentlige, men der må du så spørge dig frem. Jeg kan lige sige at 3x optical zoom er RIGTIG zoom, men det der såkaldt digital zoom er noget "Coputerberegnet" zoom og når vi er der (i den slags) har vi igen den væsentlige forskel på anerkendte mærker og de billige tilbud. Der er helt generelt utroligt meget meget "digitalt" i et digitalt Camera... pudsigt ik'?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
17. februar 2003 - 22:43 #5
snie97>>Jeg står i nogenlunde samme situation som dig, og det er ufattelig let at bliver forvirret.....
Har selv brugt www.Steves-digicams.com og www.dprewiew.com hvor man kan sammenligne kameraernes data ved siden af hinanden.
Overvejer selv kraftigt et Olympus Camedia 730 som Ullum skiver om, da den også har mulighed for ekstern blitz, hvis man en dag bliver træt af den indbyggede.
Avatar billede ullum Praktikant
18. februar 2003 - 07:16 #6
Olympus kan (næsten) alt det som et spejlrefleks kan, dog ikke udskiftning af optik. Den kraftige zoom gør det velegnet til sportsbilleder (der er også et sportsprogram), og som kjaer skriver, ext. blitz. Der er dog en ting: jeg oplever alle digital kameraer som langsomme det kan dog være at de meget dyre kameraer er bedre(?), de skal lige have tid til at tænke sig om, og der kommer de nok til kort med hensyn til ishockey. Jeg ville så vælge et spejlrefleks istedet, det er hurtigt. Med hensyn til kunstigt lys, så vil det misfarve billederne, selv lys der ser normalt ud kan få en underlig farve, der eer en løsning at sætte et filter på linsen.
Avatar billede chili17 Nybegynder
18. februar 2003 - 08:25 #7
Undre mig egentlig over at der nævnes at der ikke skal være autofocus - tror ikke det er til at få uden, man kan fås camera hvor man kan slå autofocus fra, men så skal man jo kende den nøjagtige afstand til motivet og det er da vist svært i en ishockeykamp - for at kunne se hvad der er skarpt i søgeren skal vi over i spejlrefleks.
Hvis vi snakker om digital spejlrefleks snakker vi om priser fra 13000 og hvis det skal være med udskiftelig optik er vi over 20000
Avatar billede zhark Nybegynder
18. februar 2003 - 22:16 #8
Lige netop det ullum er inde på med "langsom" er et central problem med digitale Cameraer, det er blevet bedre men ikke godt! Man kan ikke bare "skyde" et billede af, der er et lille interval når knappen er halvvejs - og måler... inden du kan "skyde". Det er altså ikke lukkehastigheden, som nemt kan klare sport 1/1700 sek. og hurtigere, men den pause fra du vil tage billedet - til du kan "skyde".
Du må gøre tingene op for/imod. Ingen tvivl om du stadig får mest for pengene ved et analog Camera. Omvendt kan du med det digitale "skyde" på livet løs, slette - overføre billeder til PC redigere, udvælge de bedste til evt. "fremkaldelse", sende med mail osv.
Med et analog Camera er der ca. 200 punkter pr. inch. det er så de korrekte farver! Det digitale bruger mange tusind "pixel" pr. inch til at "efterligne" eller altså danne den korrekte farve!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
18. februar 2003 - 22:20 #9
Et rigtig godt kamera er Medion fra Aldi/bilka. Købte et 4.1 megapixels, 2999 kr, og har kun været rigtig godt tilfreds. Det sker jævnligt at de har nogen på tilbud

Søg evt på digitalkamera aldi her på eksperten for at læse mere
Avatar billede snie97 Nybegynder
18. februar 2003 - 22:53 #10
Det er ikke så meget det med den lille delay der er... Det er noget man lærer at tage billeder udfra...

Det er mere hurtige bevægelser i skudøjeblikket hvor en hurtig lukker kan klare det...
Avatar billede zhark Nybegynder
19. februar 2003 - 00:47 #11
Uha - det Medion fra Aldi kan absolut ikke anbefales! Jeg nåede at tage ca. 50 billeder, ingen kunne bruges og jeg fik pengene tilbage (det bedste man kan sige om den handel.
Jeg fik så en ven til at tage et billede med et Kodak 2M pixel, rekonstruerede et af billederne... samme afstand/forhold m.v. Jeg påstår ikke nogen af billederner gode, men: Det var jo netop for se FORSKELLEN og - farverne på væggen, møbler, kaserne, hudfarven m.v. har intet med virkeligheden at gøre på det øverste billede (taget med Medion Cameraet) og der var ikke eet billede taget med det Camera, som ikke så forfærdelig ud :(
http://home.gvdnet.dk/~pouls/min/dublet.jpg
Avatar billede ullum Praktikant
19. februar 2003 - 07:27 #12
zhark> for mig ligner det en utilstrækkelig blitz nærmere end noget andet, men der er stor forskel på hvordan farver gengives, det mest rigtige for sammenligning er billeder taget udendørs, taget ved vekslende lysforhold.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. februar 2003 - 07:30 #13
zhark >> Så har du åbenbart være uheldig. Jeg har taget langt over 200 billeder på det korte stykke tid jeg har haft den og ingen har været dårlig. Kender flere der også har købt det, og som har været meget positive over for den.
Avatar billede je79ayps Novice
19. februar 2003 - 08:21 #14
Jeg handler normalt hos photoshop.dk de er meget billige og har god service! De har pt. et Olympus C-50 til lidt over kr. 5000,- som er anbefalelsesværdigt.

Vil give chili17 ret i at megapixel.net er et godt sted at starte!
Avatar billede zhark Nybegynder
19. februar 2003 - 12:02 #15
Jeg mener lens data startede med F3,3 - F8 hvilket absolut ikke er godt, selv om tallene er små er der enorm forskel på F2,8 og F3,3 (og det fortæller jo kun lidt om lensen).
Vi var over 30 på familie "skovtur" medbringende 4 Cameraer, det var der jeg fik "knækket" med det nyerhvervede vidunder og begyndte sammemligninger! Naturligvis vil jeg ikke afvise fejl ved netop mit Camera, men jeg skyndte mig at pakke det pænt ned og diskuterede ikke (årsag) ved afleveringen!
3 billeder af en flot skovsø lignede en mudderpøl, SAMMENLIGNET med de andre i familien der havde taget billeder af f. eks. det motiv osv.
Jeg kender så forøvrigt een der købte samme Camera - samme sted, der udtrykker betænkelighed, men jeg nænner ikke at fortælle min historie eller sammenligne mine billeder med det nye Canon PowerShot S30, men det forståes vel at jeg ikke her vil anbefale nogen at købe det, ud fra at det måske bare var et enkelt kiks, for det er jeg ret sikker på det ikke var.
Avatar billede ullum Praktikant
19. februar 2003 - 15:24 #16
Jeg mener lens data startede med F3,3 - F8 fortæller hvor lysfølsom linsen er, jo lavere tal jo mere lys igen lig med kortere lukketid
Avatar billede snie97 Nybegynder
23. februar 2003 - 22:24 #17
Jeg har fået øjnene op for et Olympus Camedia C700...

Nogen der ved om man kan indstille lukketiden selv på sådan en kal?
Avatar billede snie97 Nybegynder
23. februar 2003 - 22:38 #18
Og så hedder det faktisk Camedia C730!
Avatar billede chili17 Nybegynder
23. februar 2003 - 22:59 #19
kik igen på http://www.megapixel.net/html/issueindex.html der hedder det godt nok C-730UZ men det skal du ikke tage dig af
Avatar billede snie97 Nybegynder
23. februar 2003 - 23:22 #20
Jeg tror efterhånden jeg har bestemt mig - Olympus Camedia C730

Derfor vil jeg give følgende fordeling af points...

ullum: 20 pts for første bud på C730, samt en lille anmeldelse.
chili17: 20 pts for link til god anmeldelse samt netbutik til køb af kamera
s_kjaer: for et par gode links, samt endnu et bud på Olympus'et...

Nogen der bliver fornærmet med denne fordeling?
Avatar billede zhark Nybegynder
23. februar 2003 - 23:25 #21
Her er et link, det forekommer at være et godt valg!
http://www.mobileshop.com/cameras/olympus/buy_page.php?cameraID=139
Avatar billede snie97 Nybegynder
23. februar 2003 - 23:35 #22
uuh... kanongodt link zhark!

Tror lige du skal have 10 af s_kjaers point...

altså: ullum, 20 - chili17, 20 - s_kjaer, 10 - zhark, 10
Avatar billede chili17 Nybegynder
23. februar 2003 - 23:46 #23
snie97 lyder fint - tror du har truffet et fornuftigt valg - held og lykke med det - og hvis du vil snakke billeder og have kritik er der et link her
http://www.fotokritik.dk/
Avatar billede snie97 Nybegynder
23. februar 2003 - 23:49 #24
zhark.. desværre... du havde ikke lavet noget svar, så det blev 23,23,13 til hhv. ullum,chili17,s_kjaer
Avatar billede chili17 Nybegynder
23. februar 2003 - 23:53 #25
takker for point
Avatar billede zhark Nybegynder
24. februar 2003 - 00:17 #26
Jamen det er da helt OK! Jeg håber du bliver tilfreds men "den lille ny", og jeg har kun hørt godt om Olympus Cameraer! Det er altid svært at vælge, men som jeg vist har udtrykt så er man godt stillet med de anerkendte "gamle" mærker, de vil ikke sætte noget på spil!!!
Avatar billede ullum Praktikant
24. februar 2003 - 06:15 #27
godt valg, med de givne forbehold. Ja du kan stille lukketid. Kom endelig tilbage hvis der ting at diskutere. takker for p
Avatar billede s_kjaer Praktikant
24. februar 2003 - 21:57 #28
Takker for point, selv om det faktisk er lidt uretfærdigt, da jeg faktisk også selv er blevet overbevist om at at jeg skal have kameraet.
Jeg har også selv overvejet at købe i udlandet, men der er "kun" godt 400 kr. at spare, efter det seneste prisfald i DK til 4800 kr. Besparelsen skal du så opveje mod de ulemper der kan opstå ved anden garanti ved fejl og eventuelle mangler. Desuden er der vist lidt problemer med momsen.
Hvis du overvejer at købe i tyskland er der her et link til en side som edbpriser.dk http://www.preistrend.de/
Held og lykke med kameraet