Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 13:03 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Ny amd tbird 750 + m/b = konstant crash

Hej!

Jeg har nok det mest irriterende problem syd for alperne. Jeg har lige købt en amd tbird 750 med et asus a7v motherboard, og jeg har stort set ikke oplevet andet end crashes under windows 2000 og windows 98.

i windows 98 kommer der konstant bluescreens og ulovlige handlinger og i 2000 får jeg nogle af de der registerfejl som man ikke når at se før computeren genstarter.

Jeg har fundet ud af at jeg nemmest fremprovokerer disse fejl ved at gå ind i 3d spil og vente et stykke tid... der er dog ikke nogen fast tid for hvornår det går ned.

Jeg håber meget der er nogen der kan helpe mig med dette problem og jeg vil give mange point for det, da den computer bare SKAL virke.  Følgende konfiguration:

-amd thunderbird 750
-asus a7v atx motherboard
-2x32 pc100 apacer ram + 1x 64 pc100 noname ram
-ibm 20 gb hd ata 66
-creative labs tnt2ultra med tv-out
-nyeste detonator inde
-nyeste via 4in1 inde

sig til hvis der skal mere info til :)

mvh

mOnKeN
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 13:13 #1
Måske et overflødigt spørgsmål, men har du søgt på de tidligere svar omkring A7V-relaterede problemer?
Avatar billede fido82 Nybegynder
03. november 2000 - 13:27 #2
hvilken køler har du på ?
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 13:35 #3
jeg har en golden orb på og den holder cpu\'en på cirka 52 grader max.

og xtom: jeg tror ikke der er nogen der har postet det problem tidligere
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 13:39 #4
Nej, måske ikke specifikt dine oplevelser, men en søgning blandt \"gamle\" besvarelser på nogenlunde mage til problemer, kunne vise sig at være hjælpsommelig.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 13:40 #5
Har du overclocket processor eller skærmkort?
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 13:55 #6
alt kører efter standardindstillinger
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 13:58 #7
Kan du ikke give mig et eksempel på hvad den skriver ved en \'bluescreen\'-fejl?
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 14:01 #8
det er noget med ulovlige handlinger og fejl i VCACHE(1)x000009 <<--- noget der ligner den der... skal se om jeg har det skrevet ned hvis du vil have flere detaljer
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 14:02 #9
aha, her:

\"en alvorlig undtagelsestilstand opstod ved [mærkelige adresser] i vcache(01)+00000AD9\"

den kommer tit men der er oxo en anden som jeg ikke lige har skrevet ned
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 14:08 #10
Vcache plejer næsten i 80% af tilfældende at være processoren der har et problem med L1 eller L2 hukommelsen, eller der er fejl i dine RAM moduler. Prøv at gå ind i bios\'en og fx deaktivere L2 hukommelsen, og se så om den stadig melder fejl. Har du andre RAM moduler ved hånden, så prøv dem - eller lån hos kammeraterne =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 14:14 #11
Eventuelt kan du prøve at åbne system.ini (Gå til Start > Kør og skriv sysedit) og under afsnittet [vcache] indsætte to linier, så det hele ser sådan her ud:

[vcache]
MinFileCache=8192
MaxFileCache=32768 (En fjerdedel af dine RAM)
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 14:20 #12
altså l1/l2 cachefejl, ram fejl eller en registry setting?

hmm hvis jeg bare kan få identificeret hvilken det er så smutter jeg ned og køber det hardware (hvis det er ram eller grafikkort) som kan få det til at virke.

hvordan kan jeg eventuelt provokere fejlen frem?

følgende kommer forresten også tit:

QUAKE3 forårsagede en ugyldig sidefejl i
modul QUAKE3.EXE på adressen 015f:004a8247.

IEXPLORE forårsagede en ugyldig sidefejl i
modul KERNEL32.DLL på adressen 015f:bff7a379.

jeg prøver det med l2cachen imens... men det giver vel det onde performance hit?
Avatar billede cbp Nybegynder
03. november 2000 - 14:21 #13
Jeg har faktisk et lignende problem, bortset fra at jeg slet ikke kan nå gennem installationen af hverken Windows 2000 Server eller Windows 98 SE.

Min konfiguration er:
-AMD Thunderbird 1100
-ABit KV7-RAID
-1x128 PC133 Apacer RAM
-IBM DeskStar 75GXP 30GB
-Asus V7700 Deluxe
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 14:24 #14
Ja, L2 deaktiveret giver småonde performance hits, i store applikationer i hvert fald.

cbp, prøv at se spm/29621 -er det nogenlunde dét du oplever?
Avatar billede cbp Nybegynder
03. november 2000 - 14:43 #15
xtom` Nej, desværre ikke. Når jeg forsøger at installere Win98SE kan jeg nå næsten hele installationen igennem. Men når installationen når til de sidste indstillinger (indstilling af tidszone osv) får jeg en ulovlig handling. Jeg har også lidt på fornemmelsen at det er rammodulet som den er gal med. Prøvede det i en anden maskine (P2B-DS, PIII-450) som havde store problemer med at boote efterfølgende medmindre jeg satte alle ram-settings i bios\'en til de langsomt mulige.
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 14:51 #16
jeg fik lige en fejl mens l2 var deaktiveret:

\"en alvorlig undtagelsestilstand opstod ved 0028:c0008264 i vxd vmm(01)+00007264. det aktive program vil blive afsluttet\"

dettte forekom under opstart af diablo2 da jeg opdagede det var godt til at fremprovo fejlene.

dog skal det lige noteres at fejlene også opstår udenfor spillene nogle gange... hjæææælp ! :/
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 14:55 #17
Prøv at kigge på følgende side
http://web.dreamsoft.com/jjcesari/vmm32vxd/home.htm
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 15:00 #18
jow, men det er vidst meget specifikt om en umax scanner som laver det fuckup med hukommelsen. Men jeg får jo alle mulige typer fejl med vcache og vmm og ulovlige handlinger (dem med det røde kryds hvor der står xxx.exe har udført en ulovlig handling og vil blive afsluttet).

kunne vi bare identificere  hvad det var så smider jeg sq en del point af på det her
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 15:04 #19
Jeg er mere til troen på at der er RAM modulerne der kager... men du kan jo overveje at formatere hele molevitten og se om fejlene stadig melder sig. Så er det da ikke en buggy Windowsinstallation.
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 15:17 #20
tjow... jeg har gjort følgende:  flyttet mine windirs over på en anden hd og installeret win98 og win2000 og begge laver fejl.  Ram\'en har tidligere siddet i et p5a-b motherboard fra asus og har ikke lavet fejl der. Men hvem ved...  hvis jeg bare var mere sikker på hvad det var
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. november 2000 - 15:20 #21
Prøv udelukkelsesmetoden så.. ud med alt bortset fra det essentielle der skal til for at kunne bruge computeren, og prøv HELT from scratch.
Avatar billede monken Nybegynder
03. november 2000 - 15:25 #22
igår prøvede jeg følgende med ram-en (jeg har jo 2 typer i): først satte jeg de 2 32 mb i = samme fejl efter noget tid, derefter det ene 64 mb = samme fejl.

jeg har følgende i:

asuscom isdn
accton 1201 dtx 10/100mbit
tnt2ultra
sb pci 128 lydkort...

men det lyder bare ulogisk hvis de kunne fremprovo fejl
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
03. november 2000 - 21:11 #23
monken>>hvis det ikke hjælper at udskifte rammen og hive alt ud af maskinen undtagen rafikkortet har du måske været så uheldig at få købt dig et motherboard der ikke er helt rask...
Avatar billede kurtj Nybegynder
04. november 2000 - 00:51 #24
Prøv evt at Stille bios/advanced til normal istedet for optimal. Gav probs på mit A7V med CL Geforce. Kunne ikke li 4x AGP.
Avatar billede monken Nybegynder
06. november 2000 - 11:48 #25
var somom det hjalp...  det er måske mit grafikkort der er fejlen...  den laver stadig fejl men mindre end før
Avatar billede monken Nybegynder
06. november 2000 - 11:57 #26
måske mit grafikkort som er det sorte får?
Avatar billede kurtj Nybegynder
06. november 2000 - 17:18 #27
ved bare at mit Geforce skulle ha en ny køler på, men blir alligevel for varm og fryser ved 4x AGP.
Det kører fint ved normal. :)

Hvad er din mobo og cpu temperatur.?
Avatar billede kurtj Nybegynder
06. november 2000 - 17:57 #28
Ups 52 gr.
Tror du skulle prøve at pille alt hardvare ud og se om det hjælper. Og efterfølgende sætte et kort i ad gangen.

Har du nogen konflikter under enhedshåndtering ?? Eller nogle kort der deler IRQ hvoraf et kort ikke kan håndtere IRQ-sharing
Avatar billede monken Nybegynder
06. november 2000 - 20:40 #29
købte en ny køler (golden orb) og den lagde sig stabilt på 52 grader... tror det er ret normalt for tbird. Jeg har hørt noget om at det skulle være bios versionen der \"fuckede\" det hele op.

ingen konflikter, hvordan kan jeg se det med delte irq\'er?

jeg tror det er motherboardets skyld dit geforce fryser men det lyder godt nok mærkeligt...  men kan jo gøre kortet for varmt hvis det er kodet forkert...  vcore 1.70 er normalt for en 750 mhz ikke?
Avatar billede kurtj Nybegynder
07. november 2000 - 00:49 #30
Egenskaber for system/enhedshåndtering/vis/resourcer efter type/IRQ Du kan dog ikke se om kortet understøtter sharing.

Tror nærmere det er grafkortet da det skulle understøtte 4x,
men er fra før der var mobos der kørte 4x. Et af de første Geforce kort fra CL.

Vcore ?? ved ikke.
Avatar billede monken Nybegynder
07. november 2000 - 12:34 #31
vcore, spænding til cpu\'en fra motherboardet, kan reguleres i bios. :)
Avatar billede cbp Nybegynder
07. november 2000 - 15:17 #32
Jeg kan lige tilføje at mit problem blev løst da jeg udskiftede Apacer ram-modulet med et andet. Kan det tænkes at Apacers ram har problemer med at køre sammen med VIA-chipset?
Avatar billede monken Nybegynder
08. november 2000 - 14:17 #33
var det samme problemer du havde? og var det pc100 apacer eller pc133 apacer?

hmm... kunne være rart hvis det bare var ram\'en.. skal alligevel have 133 ram i
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. november 2000 - 14:19 #34
cbp, I doubt it. Jeg har Apacer\'s VCM RAM kørende på et Via KT133 chipset - no probs at all.
Avatar billede cbp Nybegynder
08. november 2000 - 14:44 #35
monken, det var et pc133-modul.
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
22. marts 2001 - 22:42 #36
Jeg er mere til at fejlen skyldes din BIOS version...hvis du ikke har version 1006 eller højere tror jeg at en BIOS update vil løse problemet.

hent version 1007 her og se om det ikke hjælper http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/socka/kt133/a7v/a7v1007.zip

/Peter
Avatar billede monken Nybegynder
08. oktober 2001 - 23:13 #37
den som var tættest på svaret fik pointsne, det var ram\'en...