Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 20:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til download og installation af opera port

Jeg har installeret freebsd på en partition. jeg har ftp forbindelse til nettet, men jeg kan ikke finde en opera port. iflg. freebsd håndbogen kan pkg_add kommandoen hente og installere den? det virker bare ikke......    :(
Er der nogen som vil hjælpe mig med at hente og installere?
Avatar billede postndk Nybegynder
10. februar 2003 - 21:41 #1
pkg_add -r opera
måske ?
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 21:55 #2
det er sikkert noget i den retning, det ser jo meget rigtigt ud! :)
men hvor skriver jeg det, og hvordan finder jeg filerne?
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 21:57 #3
jeg har ledt ude på nettet og fundet selve opera. men den mangler stadig fire filer for at kunne køre pkg_add, nemelig png-1.2.5  imake-4....  freetype2-....og xFree68-libraries.....
dem kan jeg ikke finde på deres ftp-server
Avatar billede postndk Nybegynder
10. februar 2003 - 22:43 #4
hvad med at gøre dette i din shell:

cd /usr/ports/www/opera
make all install clean

dette skulle gerne installere opera med hvad der måtte høre til
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 22:55 #5
jeg havde ikke installeret ports på maskinen, det har jeg gjort nu med sysinstall og så ser det ud til at virke, først make og så install. jeg havde rodet rundt på nettet for selv at finde de nødvendige filer :) jeg er lige startet.
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 22:55 #6
hvis jeg må melde mig lidt senere, hvis det går i kage igen ville det være fint!
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 23:19 #7
nu er den installeret, men jeg kan ikke starte den med "opera". den siger, cannot connect to X server.
Avatar billede postndk Nybegynder
10. februar 2003 - 23:27 #8
du skal jo have X installeret, da opera er en browser med grafisk brugerflade
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 23:28 #9
det har den altså ikke installeret selv.....  :(
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 23:29 #10
hvad skal jeg installere, altså?
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 23:31 #11
er det xFree libraries?
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 23:42 #12
kommer vist i næste kapitel !    :)