Avatar billede luther Nybegynder
09. februar 2003 - 21:16 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Telia ADSL - Router

Hej,

Jeg har Telia ADSL, og vi gerne dele linjen ud til flere af mine computere. Jeg har derfor læst spørgsmål "http://www.eksperten.dk/spm/268358" med interesse og har derfor valgt at købe en "3com OfficeConnect Cable/DSL Gateway".

Nu er problemet dog at jeg ikke kan få det til at virke. Der er lys i WAN på routeren, men jeg kommer ikke igennem. En anden ting jeg ikke helt forstår er at jeg op på en hjemmeside hos Telia og logge på inden jeg kan begynde at surfe. Hvordan skal routeren kunne gøre dette? Jeg vil nødig have at jeg skal ind på den side hvergang fra en computer så de andre computere kan komme på. Kan det lade sig gøre? 200 point til den der kan hjælpe mig ;-)
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 21:31 #1
jeg tror nok, at jeg lige har sat sådan en op. hvis det er den, skal du ikke på telias hjemmeside, men på 192.168.1.1. det er en intern adresse, som er tildelt routeren, så du kan sætte den op. som regel behøver du ikke at pille meget ved den, du skal bare følge deres anvisning og fortælle den hvor den skal konnekte.
Avatar billede luther Nybegynder
09. februar 2003 - 21:38 #2
Been there done that. Routeren er sat om med DHCP, og PPPoE er sat op med det brugernavn og password jeg taster ind på hjemmesiden. Alle mine computer for en IP adresse af routeren.
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 21:42 #3
proceduren var vist følgende:
1. sørg for at du har tcp/ip protokollen installeret, deres brochure fortæller detailleret hvordan du gør.
2.start internet ixplorer, skriv http://192.169.1.1 i adresselinien.
du har nu forbindelse til routeren.
3. vælg noget lignende som PPop i den drop down box som står nederst på siden.
nu kommer der to felter frem. i det øverste anviger du dit 12-cifrede kundenummer, i det nederste angiver du din adgangskode.
4. luk internet explorer.
5. start internet explorer igen, vælg funktioner, internetindstillinger, forbindelser, indstil... så følger du bare deres vejledning, og du skulle være kørende fremover. punkt 5 skal gentages for hver computer.
du skal lige sørge for, at du får dynamisk ip adresse, men det er standard i tc/ip
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 21:44 #4
husk lige også, at sætte forbindelsen til "ring aldrig til en forbindelse"
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 21:47 #5
du skal også sætte computerne i de normale stik. du har en wan, som er til forbindelsen udefra, en up (mener jeg) som du ikke skal bruge, og et antal stik til computerne. de skal selvfølgelig have installeret netkort.
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 21:57 #6
du skal vist også slukke hele molevitten, incl. adsl boxen inden du kobler det sammen.
Avatar billede luther Nybegynder
09. februar 2003 - 21:57 #7
Ebe: Ja jeg har netkort i maskinerne, og ja jeg har sat routeren op ved at logge på den på http://192.168.1.1 og sat PPPoE op. Mit intranet virker perfekt. Problem er at jeg ikke har hul igennem til Telia.

Du skriver: "husk lige også, at sætte forbindelsen til "ring aldrig til en forbindelse"" her mener du selvfølgelig Internet Explorer? Hvis ja så har jeg aldrig ringet til en forbindelse. da jeg ikke har noget modem.
Avatar billede luther Nybegynder
09. februar 2003 - 21:59 #8
Har slukket det hele og bootet det hele op igen. Stadig sammen problem.
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 22:07 #9
jeg har heller ikke så meget erfaring med det. ring til deres hot-line. hvis du før har haft hul igennem adsl boxen, synes jeg det er mærkeligt. ellers sidder humlen et eller andet sted hos dem.
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 22:10 #10
jeg ved heller ikke helt med dit intranet. hvis du kører med en server, hedder den jo nok fast 192.168.0.1, så kan den ikke få ip fra routeren? men det ved jeg meget lidt om.
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 22:11 #11
jeg har bare koblet to computere op, det gik uden problemer.
Avatar billede ebe Praktikant
09. februar 2003 - 22:17 #12
men jeg vil også gerne blive lidt klogere, så jeg følger med her, der er jo nok nogen som ved....
Avatar billede hub Nybegynder
09. februar 2003 - 22:31 #13
Har du lige startet din Telia opkobling? Der er nemlig en automatisk forbrugsbegrænsning på 150 MB der gør, at du kun kan koble op til en enkelt side hos Telia, nemlig der, hvor du hæver forbrugsgrænsen. (Hvis du har passeret de 150 MB)
Avatar billede hub Nybegynder
09. februar 2003 - 22:34 #14
Hvis dette er tilfældet, skal du logge ind på www.flexrate.dk og hæve forbrugsgrænsen-dette sker med øjeblikkelig virkning. Iøvrigt kan du her www.jorgensen.ch hente et gratis opkoblingsprogram der logger dig på Telia og holder forbindelsen i live. (Dette kan også gøres fra de fleste routere)
Avatar billede luther Nybegynder
10. februar 2003 - 00:01 #15
Hub: Det er ikke Telia Stofa jeg har, men derimod Telia ADSL.
Avatar billede hub Nybegynder
10. februar 2003 - 00:02 #16
Ja, det har jeg også, Telia@home, ikke?
Avatar billede ebe Praktikant
10. februar 2003 - 08:30 #17
prøv at tage en computer ud af netværket og kobl den direkte til routeren, sådan som jeg har skrevet her. så ved du i hvertfald at det fungerer. så kan du bagefter rode med dit interne netværk og få det til at virke.
Avatar billede 2400nv Nybegynder
10. februar 2003 - 09:03 #18
Tak for invitationen :-)
http://www.eksperten.dk/spm/268358

Mit Telia@home med en "3com OfficeConnect Cable/DSL Gateway" virker fint!

Hvad kan jeg hjælpe med?
Hvor lang er du kommet?
Avatar billede rotne Nybegynder
10. februar 2003 - 11:34 #19
Det lyder som om, du er klar. Stol bare på hub! Hent Telia Auto logon fra ovennævnte adresse (www.jorgensen.ch) og læg programmet i din start-mappe på alle computerne. Så kører de bare deruda uafhængigt af hinanden. Programmet kalder signon.telia siden og logger dig på. Og der er ingen problemer med at logge på med flere pc'er med samme logon på samme tid.
Avatar billede hub Nybegynder
10. februar 2003 - 11:39 #20
Ja, havde selv samme problem den første dag med Telia. Jeg har anskaffet mig en Dlink 604 router: den holder selv forbindelsen i live selv om alle maskiner er slukket. Dermed slipper jeg for at logge på og har faktisk fast IP. Hvis ikke man investerer i en router der kan dette, så er www.jorgensen.ch en smart løsning. Sidste version af hans program, kan også fortælle om det aktuelle forbrug.
Avatar billede rotne Nybegynder
10. februar 2003 - 11:44 #21
Jeg har forresten også D-Link 604 routeren - jeg anede ikke, at den holdt forbindelsen i gang. Så skal jeg da have kylet auto logon i papirkurven ;-)

hub-> Bruger du MSN messenger? Hvis, - er det så lykkedes dig at sende/modtage filer til folk med router?

luther->Giv lyd, hvis du ikke får det op at køre.
Avatar billede hub Nybegynder
10. februar 2003 - 11:48 #22
Nej, jeg bruger ikke Messsenger, men det er jo et spm om at route de rigtige porte. Keep-alive: start router interfacet-home-wan-sæt kryds i auto-reconnect. Derudover har jeg lavet en dyndns (gratis)konto som routeren også selv opdaterer med den øjeblikkelige IP--dette er under punktet DDNS i routeren.
Avatar billede hub Nybegynder
10. februar 2003 - 11:50 #23
Det sidste finder du i Advanced-DDNS..
Avatar billede luther Nybegynder
10. februar 2003 - 12:17 #24
Hej 2400nv,

Jeg er kommet så langt at jeg har sat routeren op til ADSL modemet. Jeg har orange lys i WAN dioden. Jeg har indtastet mit brugernavn og password i PPPoE i routeren. Jeg har sat min computere til routeren , de får alle en IP adresse via DHCP serveren i routeren. Men men jeg har ingen forbindelse til internettet gennem routeren. Hvis jeg går tilbage til mit gamle setup med en computer direkte på ADSL modemet virker det fint. Jeg vil nødig skulle bruge "Telia Auto logon"  som rotne nævner da de alle computerne skal virke uafhængigt af hinanden og 2 af dem er desværre MAC'er og ikke PC'er. 2400nv jeg håber du kan hjælpe mig ;-) Hvad er i øvrigt din grænse hos Telia, 650,-?
Avatar billede 2400nv Nybegynder
10. februar 2003 - 16:18 #25
Min grænse hos Telia er 350kr. pr. måned.

Vi har 2 computere der deler ADSL-forbindelsen (min og min kærestes computer).

Vi bruger http://signon.telia.dk/ til at logge på nettet (og bruger efterfor ikke PPPoE i routeren).

Har du lyst i dine LAN-tilslutninger? Jeg kunner heller ikke få forbindelse de første par gange, indtil at jeg fandt ud af at netkortet var forkert indstillet.

Hvad står det netkort til (under Advanceret i netkortet)?. Den skal står til auto (før virkede det ikke hos mig).

Hvis du skal vide, hvad jeg har brugt af indstiller i 3com OfficeConnect Cable/DSL Gateway", så skriv lige...
Avatar billede oersted Novice
16. juli 2003 - 03:11 #26
fik I løst problemet ?
Avatar billede luther Nybegynder
16. juli 2003 - 08:41 #27
Nej desværre, jeg har stadig ikke fundet en router som kan holde liv in linje.
Avatar billede hub Nybegynder
16. juli 2003 - 10:19 #28
D-Link 604 kan holde liv i linjen...
Avatar billede luther Nybegynder
16. juli 2003 - 11:13 #29
hub: har du det selv kørende? Det vil sige du aldrig logger på via hjemmesiden mere, det klare routeren for dig?
Avatar billede luther Nybegynder
29. december 2003 - 01:46 #30
Telia forventer snart at tilbyde et always on produkt til bredbåndskunderne. Så slipper vi for at bruge http://signon.telia.dk/ hver gang vi har startet pc'en. Det var på tide Telia...