Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 13:03 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Installere OS på en Cpq M300 uden disk- eller cdrom-drev!!

Hej Alle.
Jeg har lige købt mig en bærbar(Compaq Aramda M300) og vil nu installere Windows på den... MEN!.. Der er ikke et diskette-drev eller CD-romdrev. (Der medfulgte et cd-romdrev som skal kobles på via PCMCIA-kort, men forhandleren siger at det ikke kan boot'e fre det drev)
Mit 100-points spørgsmål er så..
Hvordan installerer jeg et OS på en Cpq M300 uden disk- eller cdrom-drev?
Den siger i starten at ved F12 kan den boot'e fra netværk, men skal der så stå en server og smide installationsfilerne over til den?(og hvordan?)

Håber I kan hjælpe mig, da jeg er lidt meget lost:)

På forhånd tak.
Avatar billede coltman Nybegynder
07. februar 2003 - 13:09 #1
Hvad er der på nu??

Der plejer fra ny at ligge installationsfiler til Windows på engelsk og dansk.
Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 13:15 #2
Der er ikke noget på nu. Den siger "Ugyldig systemdisk"(eller det den nu plejer på en formateret HD) Så forhandleren har bare formateret disken og solgt maskinen.
Avatar billede backside Nybegynder
07. februar 2003 - 13:21 #3
Avatar billede coltman Nybegynder
07. februar 2003 - 13:23 #4
Ok, Jeg mener nu godt man kan boot'e via CD, men du siger at det drev du har er via PCMCIA kort. Det drev der originalt hører til, er til en special port bag på maskinen. Den port bruges både til a: og CD-rom drev, og det er den man kan boote fra. du skal have fat en af delene eller have fat i en anden PC at boot'e fra.

Din forhandler må kunne tilbyde en af disse, ellers har du bare købt en dyr brev-vægt...
Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 13:25 #5
hvordan gør jeg det?
Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 13:28 #6
coltman: Kan man ikke boot'e fra netværket og installere den vej?
Avatar billede coltman Nybegynder
07. februar 2003 - 13:30 #7
Jeg mener det er din forhandlers problem. Han har ikke solgt dig noget du kan bruge som det er... han skal skaffe et af de før nævnte drev, så du kan boote maskinen...
Avatar billede coltman Nybegynder
07. februar 2003 - 13:32 #8
Det kan man godt men det er noget besværligt at sætte op. og endnu mere besværligt at forklare via dette medie.
Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 13:33 #9
Så skal jeg til at købe en dockingstation og de er vist ret dyre. Jeg har købt den via QXL, og man kunne kun få et cd-drev med. Har før set mange købe af ham, så der må være en anden måde. Tak alligevel.
Avatar billede hub Nybegynder
07. februar 2003 - 13:37 #10
Hvis du kunne få adgang til en anden bærbar med CD- og diskettedrev, kunne du sætte din harddisk i denne og kopiere i386 mappen fra styresystemet samt filen smartdrv.exe over i et bibliotek fra harddisken. Samtidig kunne du køre en sys C: så drevet bliver bootbart. Derpå skal du bare boote maskinen og installere 2000 eller XP eller hvad du nu har..
Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 13:48 #11
Lyder interessant. Er det standardiseret med HD i bærbare i dag? Jeg har bare ikke adgang til en anden bærbar, så jeg håber stadig på at der kommer noget vedr. netværksboot.
Avatar billede hub Nybegynder
07. februar 2003 - 13:53 #12
Alle harddiske til bærbare er 2.5 tommer og stikkene er ens. Muligvis skal den lige sættes i en skuffe med et par skruer, men ellers passer de sammen..
Jeg mener ikke, (men er ikke sikker) at man kan installere et styresystem grundlæggende via et netværk, da der jo skal bootes et par gange undervejs, og hvordan får installationsmaskinen så fat i netværket?? Den løsning jeg skitserer, vil virke med sikkerhed.
Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 14:01 #13
Det der sys C: du snakker om.. er det bare at skrive:
C:\sys c: (ENTER)
eller hvordan skal det gøres?
Avatar billede hub Nybegynder
07. februar 2003 - 14:05 #14
Det kræver et diskettedrev med en systemdisk (98 boot) eller lignende. Den overfører systemfiler og skjulte filer til harddiskens bootsektor så den kan boote til en dosprompt. Syntaks er a:\sys c:
Avatar billede zorce Nybegynder
07. februar 2003 - 14:11 #15
Ok, så mangler jeg bare en bærbar med diskdrev og cd-rom :( men tak alligevel.
MHP om den kan boot'e fra netværk, så tror nok at den kan. Den søger efter opstartsfiler før den begynder at læse på HD.. men at sætte en server op der smider opstartsfilerne ud????
Avatar billede zorce Nybegynder
12. februar 2003 - 00:36 #16
UPDATE:

Nu har jeg fået HD'en i en anden bærbar. Formateret og konverteret til FAT32. Lavet 1 partition(Hele disken) og kørt "a:\sys c:" den boot'er nu fint op og jeg går i gang med at installere fra de fi´ler jeg har kopieret på HD'en (Win2K).. MEN efter at den har kopieret de første filer ind, og den skal genstarter(under installation) så stopper den op og siger:
"NTLDR mangler
Tryk på en tast for at genstarte."
..Hvis jeg sætter den i en anden bærbar vil den godt boot'e op.. ?
Nogle idder?
Avatar billede backside Nybegynder
12. februar 2003 - 08:46 #17
Var den anden et NT maskine?
(NTLDR = NT Loader)

Prøv dette:
"To correct the problem, the user must boot the computer with a Windows 95 or 98 Startup diskette or another bootable diskette with sys.com on it. Then, at the "A:\>" prompt, type "sys c:" and press "enter." A "System Transferred" prompt should appear and then the user must reboot the computer without the diskette."
Avatar billede zorce Nybegynder
12. februar 2003 - 12:43 #18
Uhm.. jeg tog HD'en og puttede i en anden bærbar hvor der lå XP på, men det var jo kun på HD'en som jeg tog ud. Har det noget at sige?

Tror du at installationen af Win2K har slettet den "a:\sys c:" jeg allerede havde lavet?(Jeg har nemlig ik adgang til den anden bærbar længere:(. )
Avatar billede backside Nybegynder
12. februar 2003 - 13:30 #19
Det har åbentbart noget at sige.  :(
Avatar billede tbdk Nybegynder
12. februar 2003 - 13:33 #20
Fejlen skyldes at, du skulle have formateret harddisken fra en Windows 2000/XP PC i stedet for en dos diskette. Boot bloken på selve harddisken er fra Windows 98 og derfor IKKE 2000 kompatibel.
Avatar billede zorce Nybegynder
12. februar 2003 - 13:39 #21
Ok. Det lyder vel også logisk nok, men man kan jo ikke lave en Startdisk i XP eller 2K da de ikke kører DOS på samme måde som 98, så hvordan får jeg den til at starte op?
Avatar billede tbdk Nybegynder
12. februar 2003 - 13:42 #22
Du kan evt. finde et program, som kan kopiere en bootblocken fra en pc med Windows 2000 og ind på din bærbar harddisk. Mon ikke du kan finde et sådan utility på TuCows eller noget i den stil.

Alternativt ved jeg der findes en artikel på Microsofts Knowledge Base om hvordan du reetablerer bootblocken på en disk. Men den må du selv søge efter. :-)
Avatar billede zorce Nybegynder
12. februar 2003 - 13:46 #23
Nåh nåh, du er ik interesseret i point :D Tnx. (Bootblocken er på HD'en og har ik noget med BIOS at gøre vel? ..jeg vil nødig ødelægge noget på den bærbar jeg skal have HD'en i)
Avatar billede hub Nybegynder
12. februar 2003 - 13:51 #24
Hmm, sikke noget rod :-) Kan det tænkes, at bootsekvensen på din bærbare er sat til CD-ROM -HDD (Ved godt du ikke har en CD, men tjek det lige.)
Om du bruger en 98 diskette eller 2000/XP partitionering er ligegyldigt. Problemet kan måske være, at du skulle have kopieret 2000 installationsfilerne ind på en anden partition og installeret derfra, og det burde jeg have nævnt i min tidligere kommentar, beklager
Avatar billede zorce Nybegynder
12. februar 2003 - 13:56 #25
Ja rod.. jeg har brugt over 15 timer på det crap!(smartdrv kan ik loades når man sys c:'er :D)
Tror du ik at den er ligeglad med om Installationsfilerne ligger på samme partition?
Den står til HD first.. men den tjekker alligevel netværket før den loader fra HD.. og det kan man ik slippe for. Tror det er noget Compaq Network setup-sjov.
Avatar billede tbdk Nybegynder
13. februar 2003 - 17:12 #26
Netværket påvirker ikke installationen med mindre du trykker F12. Og BIOS og Bootblock har intet med hinanden at gøre!

Har du overvejet en 2 1/2" til 3 1/2" konverter? De koster under 100 kr. Så kan du flytte harddisken over i din stationære computere. Installere Windows XP, og bagefter flytte harddisken tilbage.
Avatar billede backside Nybegynder
13. februar 2003 - 17:26 #27
Avatar billede zorce Nybegynder
13. februar 2003 - 21:10 #28
Ja jeg har tænkt på det, men så igen.. jeg har prøvet at have HD'en i 3 forks. bærbare computere.. og samme resultat. Hverken 98 eller 2000 vil starte op efter jeg har installeret filerne(ikke kopieret, men den har kørt hele installationen igennem) og den skal boot'e for første gang :(
Hvis jeg tager HD'en og sætter i en anden bærbar starter den fint op med resten af installationen, og hvis jeg tager HD'en fra en af de andre bærbare og smider i M300'en starter den også fint.. men de 2 vil bare ikke sammen.. jeg er helt ??
Avatar billede backside Nybegynder
13. februar 2003 - 21:26 #29
Er lidt forvirret nu.
Altså, andre hd´ere kan køre i den(M300)?
Hd´en fra M300 kan ikke køre i nogen af de andre maskiner?
Har jeg forstået det rigtigt?.
Avatar billede tbdk Nybegynder
13. februar 2003 - 21:32 #30
Smid pc'en ud! :-)
Avatar billede zorce Nybegynder
14. februar 2003 - 00:47 #31
Det jeg har prøvet er:
1: Sat M300-HD i en anden laptop med CD-Rom og Disksrev. Kørt sys c: og kopierede installfilerne over. Satte HDen tilbage i M300 og installerede efter den bootede til c:\  - Det der skete var at den ikke kunne starte op efter installationen var ovre.

2: Samme som ovenstående med Win2000 og den skrev:
"NTLDR mangler
Tryk på en tast for at genstarte."

Alt i mens jeg har skiftet frem og tilbage har jeg prøvet at tage de HD'er(som sad i de andre bærbare) og satte i M300 og de bootede fint til OS. Prøvede så at sætte M300-HDen i en af de andre bærbare(efter den ikke gad boote i selve M300) og der ville den godt starte op..!

..og så var det jeg tænkte.. hvad fan' er det nu lige der sker??

Jeg har forresten også prøvet at konvertere til NTFS men det havde ingen effekt.
Avatar billede zorce Nybegynder
14. februar 2003 - 00:49 #32
.. som i 2: -> Har jeg også prøvet med XP.
Det er som om at BIOS ikke vil boote fra LIGE præcis denne hd.. men alle andre?
Avatar billede backside Nybegynder
14. februar 2003 - 01:18 #33
Tror du skal forbi der hvor du købte den.
Avatar billede zorce Nybegynder
14. februar 2003 - 02:01 #34
Jamen tingene virker jo hver for sig.. bare ikke sammen. Det er da for wierd..
Avatar billede tbdk Nybegynder
14. februar 2003 - 09:11 #35
Prøv lige at hør. Du skriver at du har kopieret filerne ind. Det er IKKE DET SAMME som at flytte harddisken til en anden pc/bærbar. Herefter INSTALLERE Windows mens harddisken stadig sider i den anden pc. For herefter at flytte den tilbage! Prøv det!
Avatar billede tbdk Nybegynder
14. februar 2003 - 09:12 #36
Hvor mange gange skal jeg skrive det? :-)  En Windows 98 bootblock kan ikke bruges med Windows XP/2000. Og når du skriver SYS C: skriver du en Windows 98 bootblock til harddisken!
Avatar billede tbdk Nybegynder
14. februar 2003 - 09:15 #37
Der er lige noget som går op for mig. Grunden til at får fejlen "NTLDR" skyldes, at din Windows XP installation allerede har lavet en Windows XP bootblock på harddisken. Denne bliver IKKE overskrevet af din SYS C: kommando. Men Windows XP kan ikke boot med bootblocken alene. Den kræver også en fil ved navn NTLDR som skal ligge på C:\.

Hvis du vil overskrive bootblock skal du bruge en "fdisk /MBR".
Avatar billede zorce Nybegynder
27. februar 2003 - 01:17 #38
Når jeg tjekker dir på HD'en(efter den har kørt installationen på M300'en og den standser ved NTLDR) så ligger der allerede en NTLDR. Jeg prøvede så at køre en sys c: og den bootede nu op til "DOS" men derfra kunne jeg kun gå ind og starte en installation forfra :(
Tilføjelse: Hvorfor kan den så godt loade op hvis jeg tager HD'en og putter i en anden bærbar, altså hvis den mangler NTLDR?
Avatar billede backside Nybegynder
27. februar 2003 - 01:49 #39
Mener stadig ikke du skal have så mange problemer med den, smut ned med den og se hvad sælgeren siger.
Det kan ikke være rigtigt at du skal bøvle så meget med den.
Avatar billede zorce Nybegynder
27. februar 2003 - 01:53 #40
Næh, men jeg har jo købt den brugt og uden OS installeret.. så det tror jeg såmænd bare han vil sige og så er jeg f*****! :(
Avatar billede backside Nybegynder
27. februar 2003 - 01:58 #41
Men du skal da stadig have mulighed for at installere det.
Avatar billede zorce Nybegynder
27. februar 2003 - 02:02 #42
Ja det er sandt.. men det er så forbandet underligt at jeg er ved at lave tudefjæs.

HD'en virker med installationen i alle andre bærbare.
Alle andre HD med OS vil godt køre i M300'en.
..men M300'en og dens HD vil ikke køre sammen???
Har oxo lige prøvet fdisk /mbr uden resultat.. mangler stadig NTLDR
Avatar billede zorce Nybegynder
27. februar 2003 - 03:06 #43
ok nu begynder jeg at græde..

Formaterede drevet. Partitionerede i 2. Kopierede Install på den 2. partition og kørte sys c: på drevet.. den starter fint op på den stationære(adapter) men når den kommer tilbage i M300 siger den:
"Ugyldig systemdisk"
"Disk I/O-fejl Udskift disketten, og tryk på en tast"

Hvorfor faen før den nu det?? Har også prøvet med fdisk /mbr uden held.. snøft!
Avatar billede tbdk Nybegynder
27. februar 2003 - 06:22 #44
Vil du evt. prøve en anden harddisk? Jeg tror jeg har en gammel 2½" harddisk liggende på ca. 1 GB. Måske nok til, at du kan prøve det. Alternativit er nye 2½" harddiske ikke ret dyre.
Avatar billede backside Nybegynder
27. februar 2003 - 08:26 #45
Tror nu ikke det er HD´en da den køre fint i andre maskiner.
Avatar billede backside Nybegynder
27. februar 2003 - 08:27 #46
.....men bestent et forsøg værd at prøve en anden.
Du er ved at ha´ bruge mulighederne op.
Avatar billede zorce Nybegynder
27. februar 2003 - 11:20 #47
Det er ikke HD'en. Har haft 2 andre diske i og de startede begge op med det samme.(Behøvede end ikke i BIOS og tjekke BOOTSEQ.)
Jeg sad til kl. 06.30 og fik low level formateret  HD'en. Lavet 1 partition, kopierede 98-installationsfilerne over i et bibbliotek på HD'en, Sys C: og satte den i den bærbare. Nu kunne den godt køre frem til der hvor installationen lige i starten laver "Forbereder Windowsinstallation" men så gik den kold i installationen og ville ikke gå til næste stadie. Musen virkede dog stadiig, men HD stoppede med at køre.(Den kunne dog godt installere det hele da jeg satte den i min stationære???! Kan det være en jumpersetting, at den kun kan køre NTFS, BIOS eller fordi den har tysktastatur? Hvad siger I drenge.. er det en dyr papirvægt?
Avatar billede zorce Nybegynder
24. april 2003 - 08:39 #48
Nåh ok
Avatar billede backside Nybegynder
24. april 2003 - 12:03 #49
Ok, du mente ikke der var nogen der skulle ha´ lidt point for hjælpen?