Avatar billede konder Nybegynder
03. februar 2003 - 21:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hvordan får jeg de "letteste" billeder?

jeg har indkøbt et minolta f100 m.4millpx. Men billederne bliver meget tunge og fylder meget. Jeg skal kun bruge dem på nettet i ca.300X300px og som baggrundsbilleder. Uanset om jeg starter med kæmpestore i bedste kvalitet og derefter laver dem mindre og mindre el.små billeder i lav opløsning bliver de ret tunge (mindst ca 12K) efter optimering i photoshop. Og så er de virkelig ringe. Hvad er det bedste at gøre?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 21:08 #1
For det første sætter du opløsninger til 72 dpi, da skærmene ikke kan mere alligevel,
Dernæst vælger du det format der passer bedst, gif til store ensfarvede flader og jpg til poto.
Endelig komprimmere du billederne så hårde som dit kvalitetskrav tillader.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 21:09 #2
Du kan jo prøve at sende et billed til mig, skriv dine krav, så skal jeg prøve at mase det i størrelse og poste hvad jeg har gjordt. Kim@bufferzone.dk
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
03. februar 2003 - 21:10 #3
12 Kb for et billede ... det var ikke meget. Kvalitet og størrelse på filen hører nøje sammen.

Når du bruger Photoshop har du den fordel du kan bedømme hvor dårlig du vil acceptere billederne i forhold til størrelsen af filen ... der findes ingen hokus-pokus.
Avatar billede konder Nybegynder
03. februar 2003 - 21:31 #4
ok men så må jeg jo bare lære at leve med det. Jeg troede lidt at mit nye kamera faktisk var for "stort" med de 4 mill/px og at det var derfor. Jeg lavede en samling af mine første foto og det tar 42 sek. el. mer at downlowde den: www.sofiebadet.dk/zoo/foto.htm men det er måske meget godt
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 21:36 #5
Du kan sagtens gøre meget, måske ikke ned til 12 K, men du kan sikkert gøre dem meget mindre, jeg gør stadig gerne forsøget for dig så du kan se hvor langt ned det kan lade sig gøre at klemme billedet uden det går uacceptabelt meget ud over kvaliteten
Avatar billede konder Nybegynder
03. februar 2003 - 21:40 #6
jeg har forsøgt at sende et til dig. Jeg ville gerne ha det som baggrundsbilled men det blir altså ikke ret godt/let
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. februar 2003 - 21:41 #7
fine fotos, især elef.jpg  :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 21:48 #8
Har sendt det tilbage i 300*400, mail lige hvis du vil have det i f.eks. 800'600
Avatar billede konder Nybegynder
03. februar 2003 - 21:53 #9
Tak for rosen til doggy-
jeg vil gerne ha det i 800x600. Er det ikke bare at sætte imagesize til det i photoshop?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 21:56 #10
Nej ikke kun, jeg kikker lige på det og mailer dig
Avatar billede konder Nybegynder
03. februar 2003 - 22:06 #11
meget fint- er der nogen simpel forklaring el. er det finere håndværk der ligger bag
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 22:12 #12
Det er håndværk og ikke særligt fint. Når du gemmer til web har du nogle faneblade (optimeret, 2-op og 4-op) her kan du sammenligne det optimerede billede med orginalen og dermed se hvor meget komprimering billed kan tåle samt hvor stort (eller lille) det bliver. Andet er det ikke