Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
30. januar 2003 - 18:14 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

støvet computer

min computer er efterhånden godt støvet. Specielt på køleren og graffikkortet. Af erfaring hvad er den bedste og sikreste måde at tøre støv af i en computer?????
Avatar billede initializing Nybegynder
30. januar 2003 - 18:16 #1
Skrug delen fra hinanden.. F.eks. du ta'r køleren af.. Støver den af med sådan en støvbørste.. Evt.. vatpinde til de små steder..
Avatar billede iq-n Nybegynder
30. januar 2003 - 18:31 #2
en engangsklud kan tage resten
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
30. januar 2003 - 19:05 #3
hvad med en støvsuger. Er det en dum ide
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
30. januar 2003 - 19:06 #4
Jeg har også en klud der er specielt beregnet til støv. Sådan en kan jeg vel godt bruge eller hvad.
Avatar billede dmcn Praktikant
30. januar 2003 - 19:11 #5
Støvsuger kan bruges, men brug den forsigtigt. Sæt den ikke direkte på en køler selvom det er fristende, da du risikerer at få køleren op i så høje omdrejninger så kuglelejerne ødelægges.
Hvis du har et langt, tyndt støvsugerhoved, så sæt det på og brug den til at fjerne det værste "på afstand", altså nogle centimeter fra selve hardwaren.
Som jeg kender standard støveklude, så virker de ved at de er statiske og på den måde nærmest tiltrækker støv og hår. Dette er IKKE godt i en computer - statisk elektricitet kan ødelægge hardware mere end støv kan.
Kort sagt - brug hvad du kan finde, men brug det med omtanke. Støvsuger til det værste, vatpinde til småtingene og pust hvis du har svært ved at komme til.
Avatar billede fanoe Nybegynder
30. januar 2003 - 19:11 #6
Støvsuger = statisk Elektricitet = Meget dårlig ide..

Den bedste ide vil være komprimeret luft, og derefter vatpinde (hvis nødvendigt.)

:
)
Avatar billede iq-n Nybegynder
30. januar 2003 - 19:19 #7
Det tager ikke så lang tid med en klud og en vatpind, så lad være med at risikere noget ved at bruge støvsuger e.l.
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. januar 2003 - 21:34 #8
Det sikreste du kan gøre er at lukke kassen igen og glemme alt om at tørre støv af indvendigt.
Det eneste der rigtig behøver at blive afstøvet nu og da er filtrene foran luftindsuget og dem kan du tage udefra med en støvsuger.

mvh JakobA
Avatar billede tumben Novice
31. januar 2003 - 00:22 #9
...hør nu..det er sgu ikke en atombombe, så der sker altså ikke noget ..stille og roligt...med en støvsuger...UDEN metaldimser på enden af røret, rolige bevægelser...så går det nok alt sammen...;-)
Avatar billede darczide Nybegynder
31. januar 2003 - 09:17 #10
Bare lad være med at snuppe jumperne, de kan ryge med hvis støvsugeren kommer for tæt på. Dette har jeg lært på den "hårde" måde :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. januar 2003 - 12:05 #11
tumben >> enig, hvis du elsker din PC højt nok til at synes det er sjovt at sidde og gnuppe på den med en vatpind i timevis, så bare gør det. Det skader ikke.
Det jeg prøvede at sige var at det heller ikke har nogen reel nytteeffekt. Du kan ligesågodt lade være.
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
02. februar 2003 - 12:34 #12
skriv et svar hvis der nogen der vil have point
Avatar billede tumben Novice
02. februar 2003 - 21:12 #13
jeg er ikke enig med jakoba...mht.om det IKKE skulle være nødvendigt at rense G
rafikkortblæseren /CPU blæseren...det vil jeg mene at det er, da der er en stor opbygning af møg..på disse blæsere..og det vil føre til unødigt slid og LARM hvis de ikk rengøres engang imellem...så skal man da ihverttilfælde bo i et kemisk rent hjem, hvis der ikke kommer opbygning af møg derinde...rens du dem blot forsigtigt med støvsugeren.
(man kan ovenikøbet få en speciel lillecomputerstøvsuger..smart lille sag 200 dask)