Avatar billede totaliorden Nybegynder
30. januar 2003 - 13:23 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Bedste firewall til XP

Hejsa.
Jeg leder efter en >god< firewall til XP. Jeg har prøvet en masse, men jeg syns ikke rigtig de virker optimalt eller fungere særlig godt med XP.

Dem jeg indtil videre har prøvet:
ZoneAlarm (bruger jeg nu)
BitGuard (ikke kompatibel med XP)
Tiny P. Firewall (møg hamrende irreterende)
Sygate (fuldstændig åben)
BlackIce (fuldstændig åben)
XP firewall (virker, men giver programmer adgang til nettet)

Nogen der kender et godt produkt, som gerne må koste lidt penge? - Ikke hardware firewalls eller den slags, da det bare er til en enkel pc.
Avatar billede jensendk Nybegynder
30. januar 2003 - 13:25 #1
Mine bud er normalt Zonealarm eller Norton's personal firewall...

Ellers er en snapgear  en rigtig god løsning..
Avatar billede intelligentle Nybegynder
30. januar 2003 - 13:36 #2
Hej,
Min personlige erfaring med Zonealarm er ret god. Den blokerer for det der skal blokeres for(Hvis man sætter den op til det) og jeg synes den er ret nem at anvende. Den popper selv op når der skal den vil ændre noget...

ZoneAlarm Pro 3.5.169.002

Intelligentle©
Avatar billede nordjyden Nybegynder
30. januar 2003 - 18:20 #3
Prøv
http://www.ronnest-jensen.dk/sikkerhed_i_mindre_net/sikkerhed_i_mindre_net.htm

her finder du en beskrivelse af flere forskellige fire-walls, med vejledning i opsætning mv.
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
30. januar 2003 - 19:18 #4
Har du prøvet BitGuard på en Xp, og siger at den ikke er kompatibel... Hmm har aldrig hørt at BitGuard laver problemer på en Xp, tværtimod. Fortæl eventuelt hvad det er for en Xp samt computer du har, og så vil jeg lede dig igennem step by step. BitGuard firewallen har fået CERTs approval, så den opfylder militære krav, og det ville være synd, hvis du ikke kunne få denne gode sikkerhed på din computer.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
30. januar 2003 - 20:58 #5
Heh, så har jeg da lige lavet en step by step hvad jeg gør og hvad den siger når jeg prøver at installer det.
www.totaliorden.amok.dk/bitguard/bitguard.htm (langsom server...)
Avatar billede totaliorden Nybegynder
30. januar 2003 - 21:02 #6
Forresten har jeg også prøvet disse firewalls:
Norton P. Firewall (jeg kunne ikke komme på nettet efter installation)
Outpost Firewall (fuldstændig åben)
---------------------------------------
Der hvor jeg tjekker om de er gode nok er her: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Avatar billede totaliorden Nybegynder
30. januar 2003 - 21:09 #7
Typisk, så er den nede ......
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
30. januar 2003 - 21:57 #8
Du nævner www.totaliorden.amok.dk/bitguard/bitguard.htm, og den er rigtig nok langsom. Så langsom, at jeg ikke kunne få fat i noget. Prøv at forklare med egne ord, hvorfor BitGuard ikke "understøttes" i Xp
Avatar billede totaliorden Nybegynder
30. januar 2003 - 22:03 #9
Når jeg prøver at installere den, så popper der en 'hardware advarsel' frem.
Den hvor der står at den ikke er testet af microsoft osv.

Men jeg prøvede at installere den alligevel, genstartede, og så ville min pc ikke mere. Jeg prøvede at åbne et simpelt billede (som jeg har liggende på harddisken), og så gik den simpelthen i stå. Da jeg så afinstallerede bitguard, kørte det igen. Den hænger dog stadig syns jeg, så jeg skal nok til at formatere...
Avatar billede totaliorden Nybegynder
30. januar 2003 - 22:05 #10
Det er forresten herfra jeg har hentet bitguard: http://www.tryus.dk/bitguarddl.asp
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
30. januar 2003 - 22:51 #11
Aah, du har været udsat for "Driver signing"!!! No worry. På en Xp kan denne advarsel komme måske 2 gange, og på en 2000 helt op til en 6-8 gange (Bug i windows). Det er meget vigtigt at du svarer "JA" til disse spørgsmål, da installationen ellers vil blive defekt. (Windows anser BitGuard for ny Hardware). BitGuard firewallen består af en GUI og 3 drivere. CSTDIS, CSWAN og CSNDIS. Det er netop denne sidste driver (CSNDIS) der volder problemer. Hvis den ikke bliver installeret ordentligt, kan man risikere at knalde systemet, næste gang man booter op. BitGuard har dog aldrig smadret en computer i sådan en grad, at man ikke har kunne boot op i "safe mode", hverken i 98, 98/SE ME, 2000 sp 1-3 eller Xp. Hvis man alligevel vil sikre sig at installationen foregår perfekt, kan man eventuelt højreklikke på "My Computer" vælge "Properties", gå ind under fanebladet "Hardware" og vælge knappen "Driver Signing...". Derinde fra kan man så vælge "Ignore - Install all files, regardless of signature". Man skal være ops på, at man skal genstarte computeren førend denne ændring vil tage effekt. Man kan til enhver tid slå denne indstilling tilbage igen. Microsoft vil så gerne styre hardware driver udviklingen ved hjælp af signaturspærring, der iøvrigt kan omgås uautoriseret, og det tager ca. 1/2 år at få WHQL testet sine drivere. Da BitGuard er en relativ ny firewall (Arbejder på hardware niveau med software, og derfor også formentlig den eneste af sin art i verden), har firmaet simpelt hen ikke haft tid til at få WHQL testet alle platforme endnu. Dette er naturligvis lidt irriterende, men det står højt og tydeligt i manualen, hvordan man skal gøre. Håber at det afklarer mystikken lidt.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
31. januar 2003 - 10:27 #12
OK, nu stopper min computer i det mindste ikke mere. Men nøøøøøj hvor bliver mit internet sløvt. Nogle gange kan den slet ikke komme på, eller også indlæser den kun det halve af siderne og derefter stopper.

Jeg tror jeg springer over Bitguard og finder en firewall der ikke laver så mange problemer, for jeg synes ikke det er besværet værd.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om der er blevet pillet lidt ved den demo, så den laver så meget bøvl. Det skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
31. januar 2003 - 10:30 #13
Har det forresten noget at sige, hvis jeg har Service Pack 1 installeret?
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
31. januar 2003 - 10:44 #14
Det lyder mærkeligt, at dit netværk bliver sløvet ned pga. BitGuard. BitGuard er blevet testet intensivt vedrørende dette. (Bla. ved at overføre en 512 MB fil over et 100 Mbit netværk med og uden BitGuard installeret for at måle differencen, og der blev fundet en statistisk afvigelse på mindre en 0,05 % i overførselshastighed). Det har intet at skulle have sagt at du kører med Service Pack 1 installeret i BitGuard sammenhæng. Hvis du har yderligere spørgsmål kan du rette henvendelse til 70 22 90 95 mellem 10.30 og 17.00 direkte til mig.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
31. januar 2003 - 11:12 #15
Hvad sker der nu lige med teksten?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. januar 2003 - 13:34 #16
Intet??? det ser da normalt ud?
Avatar billede klud Praktikant
31. januar 2003 - 15:44 #17
Totaliorden, har et spørgsmål meget uden for kategorien, men håber du vil hjælpe, min puter er næsten identisk med din, blot at du har DDR ram, og jeg har mere HD plads. Har du kørt en 3dmark test, og såfremt hva er dni score.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
31. januar 2003 - 19:06 #18
Nu er jeg så gået drastisk til værk, det virker dog stadigvæk ikke...
Det her er hvad jeg gjorde:

- Formaterede hele skidtet
- Installerede XP (Home ED)
- Testede Internet (OK)
- Deaktiverede 'Driver signerings halløj'
- Genstartede
- Hentede og installerede BitGuard
- Genstartede
- Gav adgang til ALLE programmer som den spurgte om. (Genstartede 5 gange)
- Testede Internet (Ingen forbindelse overhovedet)
- Kiggede alle kabler igennem
- Testede Internet (Ingen forbindelse stadigt)
- Afinstallerede BitGuard
- Genstartede
- Testede Internet (OK)

Jeg forstår det ikke... Jeg har kigget rundt på diverse forums, og der får BitGuard også mange ros. Hvis jeg kunne få det til at virke ville jeg også vælge dén firewall, men som du kan se så er der ikke så meget at gøre i mit tilfælde.

Mit system er:
ECS K7S5A bundkort
AMD TB 1.3 Ghz
Kingston 256 DDR 2100
30GB Maxtor harddisk (NTFS)
MSI GeForce4 TI4200 (128 DDR - AGP)
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
31. januar 2003 - 19:27 #19
Hvis du kunne installere BitGuard, men ikke få netadgang overhovedet, er der et opsætningsproblem med porte/protokoller. Hvis du har ADSL skal du 1)slå "Dial up support" fra. 2) Tilladde port 0 og 53 i både ud og indgående retning, da adsl'en kræver dette for at kunne kommunikere med serveren. Hvis du stadig har blod på tanden kan jeg eventuelt opfordre dig til at ringe næste uge som førnævnt.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
31. januar 2003 - 19:29 #20
1 har jeg gjort.

Kune du evt. forklare hvordan jeg opsætter nr. 2 ?
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
31. januar 2003 - 19:40 #21
Gå ind i "Indstillinger" og find fanebladet "Portindstillinger". Alle standard porte er her angivet med nummer og navn. Find den port du ønsker at rekonfigurere og højreklik. Når du så har foretaget disse ændringer skal du gemme dem, og det gøres ved at trykke "Fil" (Øverste venstre hjørne) og gem. Programmer som Kazaa og andre spyware er af gode grunde ikke angivet i standard port listen, men ønsker du alligevel at give disse adgang, kan du gå ind snifferen i BitGuard og se hvad der foregår. Dette gøres enten ve at trykke på "Vis" (Øverste venstre hjørne) og statistik. Herefter vil der komme en ny form frem ovenpå den gamle. For at aktivere denne skal du trykke på den grønne pil (Øverste venstre hjørne), og logging vil nu gå i gang. Jeg vil tro at du vil få en overrskende oplevelse, når du ser hvor meget der egentlig sker på nettet. Alt hvad BitGuard spærrer for står med rødt, og alt den lader passere står med grønt. Man kan nu meget hurtigt diagnosticere et netværksproblem.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
01. februar 2003 - 16:18 #22
Ja da, nu virker det!
I alle firewall tests jeg har kørt, viser de alle 'stealth' - Lækkert!
Kan specielt godt li' den Matrice ting :)

Nu fatter jeg hat og briller af port opsætning osv. da jeg ikke aner noget som helst hvordan de skal sættes op osv.
Jeg kan ikke rigtig finde nogen hjælp i demo versionen. Er der en grundig eller bare en slags hjælp i den fulde version som forklare lidt om dette?

Det håber jeg, for det bliver BitGuard jeg køber.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
01. februar 2003 - 19:57 #23
Ja den lukker også for alle de spil jeg prøver at køre (Jeg ved det godt, det er mig der skal åbne en port, men hvilken!?)

Den lukker også for en ftp (Dén har jeg åbnet, givet adgang til osv. Virker stadig ikke)....

Men, det skal jeg nok lære - Jeg køber BitGuard.

Det her syns jeg dog er meget underligt.. Efter 5 minutters surfing (Google + firewall test sider), kan jeg se disse i matrice tingen: http://www.totaliorden.amok.dk/av.jpg

Hvordan kan de være at 'sexlist' er koblet til min puter?? Så vit jeg hved, sletter jeg alle de porno mails jeg får, og jeg går heller ind på siderne..

Jeg har kigget lidt manualen, men der står ikke så meget om det (faktisk intet)

Herre god firewall må jeg sige, den kræver dog at man kender lidt til det (og det gør jeg ikke).
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
01. februar 2003 - 20:22 #24
Jeg har researched lidt på problematikken, og har fundet ud af at TDC har ændret lidt i deres opsætning på serveren. Her er nogle ting du evt. kan gøre for at lette livet lidt. Gå ind i "Indstillinger" og find fanebladet "Protokolindstillinger". Følgende protokoller skal være åbne: HOPOPT, ICMP, IGMP, IP, TCP, og UDP. Derefter finder du fanebladet "Portindstillinger" og åbner for både indkommende og udgående traffik for portene 0, 20, 53, 67 og 68. (Portene 67 og 68 er bootstrap protokoller, systemet bruger under boot). Igen kan jeg sige, at hvis du har problemer med et spil eller andet program der ikke vil på nettet, kan du starte statistikken, genstarte programmet, og se på hvad BitGuard spærrer for. Man skal huske på, at den grundlæggende forskel på BitGuard og andre personlige firewalls er, at når man giver en applikation internetadgang i BitGuard sammenhæng er det set i forhold til de tilladte porte/protokoller, og med andre firewalls svarer det i virkeligheden til "eksklusiv internetadgang". Jeg er glad for at høre at du har fundet ud af det, og kan lide produktet. :-)
Avatar billede totaliorden Nybegynder
01. februar 2003 - 20:43 #25
Kanont produkt - Det må jeg sige! Selvgølgelig skal jeg lige lære hvordan og hvorledes de forskellige porte skal køre. Det kan jeg forhåbentlig læse mig til, ellers må jeg jo bruge lidt point her på E, ingen probs.

Men hvad med det her? http://www.totaliorden.amok.dk/av.jpg
Specielt den jeg har markeret..

Nu har det her intet med en firewall at gøre, men hvordan kan det være at alle disse sider er koblet på min puter? Især den sex en... Hvorfor nu lige det?

PS: Dig der har lavet BitGuard? - Så vil jeg bare sige det kværver hjerne at få sådan en ide!
Efter gennemlæsning diverse steder, så rykker den firewall jo helt vildt
Avatar billede mrbitguard Nybegynder
01. februar 2003 - 23:19 #26
Jeps, man bliver overrasket over, hvor meget skidt, der er på internettet til og fra ens computer. Og ganske rigtigt der er mig plus et par andre fra firmaet CalliSoft, der har lavet denne firewall. En af de mange ting vi føler er vigtigt er at have nærkontakt med alle folk, der bruger produktet, så vi kan udvide funktionaliteterne on demand. Jeg har prøvet at "DNS'e" den url, som du har markeret, men har ikke kunne finde ud af noget umiddelbart. En ting er dog klart, og det er at din computer har været i kontakt med denne på een eller anden måde. I den forbindelse kan jeg også sige at vi barsler på flere ideer til at udvide snifferens funktionaliteter, så man kan få en masse flere oplysninger af den slags, en slags CIA helt for sig selv på sin egen maskine. Så vidt vides er vi stadig den eneste firewall på markedet med en sniffer, og ideer og tips er altid velkomne.
Avatar billede perhaps Nybegynder
02. februar 2003 - 10:37 #27
Og lige en afsluttende bemærkning fra mig. Jeg har nu kørt BitGuard siden 1. oktober og er simpelt hen lykkelig for det produkt. Jeg føler selv det er noget af de bedste penge jeg har givet ud. Jeg kører XP-home og har også XP's firewall sluttet til sammen med BitGuard. De kører rigtig godt sammen. Min varmeste anbefaling til BitGuard.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
02. februar 2003 - 11:34 #28
Jeg siger også tak for hjælpen
Avatar billede totaliorden Nybegynder
02. februar 2003 - 14:15 #29
Hehehe, det IP-Filter er da herre godt.
Nu kan jeg bare blokere for alle de irriterende reklamer osv. man finder over det hele. Rigtig nice
Avatar billede perhaps Nybegynder
02. februar 2003 - 14:51 #30
ja men hvor er vi dog enige totaliorden.