Avatar billede nemograf Nybegynder
29. januar 2003 - 17:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Spejling af hard disk

Hej Eksperter..

Jeg har lige købt mig en harddisk mere. Det er en af den slags der sidder i en holder så man kan tage den med sig. Formålet med den nye disk er at den skal lave en spejling af en hard disk på min server. Så den nye disk kommer til at fungere som back up enhed.
Hvordan gør man det ?
Jeg har Windows 2000.

Tak..
Avatar billede angelone Nybegynder
29. januar 2003 - 23:07 #1
Hejsa,

Du kan bruge Windows 2000 Disk Manager.

Du kan her læse en "Step-by-Step" instruktion i hvordan man sætter et RAID-1 op (mirror).

"http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3ben-us%3b302969"

-> AngelOne <-
Avatar billede nemograf Nybegynder
30. januar 2003 - 08:17 #2
ok jeg kan se at det er mig der ikke har uddybet mig nek, min server står i et andet rum, så det her skal klares over netværk..
Avatar billede venturer Nybegynder
30. januar 2003 - 08:49 #3
Hvis du vil lave synkronisering over netværket er du nødt til at kopiere al data'en. Der er ikke umiddelbart nogen automatisk funktion til dette.
Hvad ud kan gøre for at automatisere det en smule er at dele hele den disk du vil have kopieret. Konfigurere en bat-fil på den maskine med den ny disk, som så kopiere al/den data du vil have kopieret.
Via din Scheduler kan du så få denne bat-fil til at køre med bestemte intervaller eller du kan selv afvikle den med et dobbeltklik, når du føler for at opdatare din "backup".

En lille noten til angelone's forslag. Denne funktion er KUN tilgængelig i Windows 2000 Server. I Pro (2000 OG XP) kan man kun konfigurere RAID-0)
Avatar billede alexbp Nybegynder
01. maj 2003 - 20:23 #4
Lav en *.BAT fil og ja kører den f.eks. hver time via din Windows scheduler, ganske som <venturer> skriver. Ellers skal du have fat en en IDE-RAID-controller, hvis du vil lave noget ordentligt RAID Level 5, hvor man kører med 3 diske, 2 til data, en til check/paritets-bit. Så kan man altid gen-etablere "on-the-fly" hvis én af diskene står af, smart ik' ?

ECHO ***  Laver backup af Projekt DIR's til HSK pc i netvaerk ***
CD C:\
xcopy C:\*.* \\PC2\mirror2\*.* /V /S

CD C:\
Avatar billede mcp Nybegynder
05. maj 2003 - 23:41 #5
Hej nemograf

Denne form for komplet online Backup/replikering af et helt system over netværk kan kun klare med programmer som f.esk VERITAS Volume Replicator der er et Add/on product til Volume Manager (Store Bror til W2K disk manager) og det koster en del. Et godt alternativ til dette ville være f.esk at lave almindelig Backup til HD eller Ghoste dit system (Kun Offline)

mvh. MCP
del