Avatar billede r*nger Nybegynder
24. januar 2003 - 23:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Pentax flash + Olympus Camedia E10

Hej,

Jeg har en Pentax AF-330 FTZ flash og ovennævnte digitalkamera. To spørgsmål:

1) Hvordan sætter jeg kameraet op til at bruge flashen? Hvis jeg bare sætter den på og tager billeder, bliver de stygt overbelyst ..

2) På flashen er der en masse funktioner, som jeg ikke lige kan få til at give mening:

Fire knapper, Mode, Zoom, Light og Sync.(ud over test og I/0, men dem kan jeg godt gennemskue :D )

Mode skifter mellem "TTL", "MH" og "ML", ingen af hvilke jeg kan få til at give mening.

Zoom skifter mellem "A. Zoom" og flg. indstillinger for "M.Zoom", "28 mm", "35 mm", "50 mm", "70 mm", "85 mm". Det der umiddelbart er interessant er hvordan, hvis det er muligt, automatisk zoom kan bruges.

Light laver lys i displayet :D

Sync skifter mellem (symboler i  [], alle nævnte trekanter peger til højre)

1: [lyn][to trekanter oven i hinanden, den til VENSTRE er fremhævet]

2: [to trekanter oven i hinanden, den til HØJRE er fremhævet][lyn]

3: [lyn][lyn][to trekanter oven i hinanden, den til VENSTRE er fremhævet]

4: "SB"

Forrest på flashen er der en stor, halvgennemsigtig rød plade, der plejer at betyde autofokus på kameraer..

Hvad betyder disse symboler og indstillinger og hvordan bruger jeg dem? Jeg er ikke sikker på hvor svært spørgsmålet er, men det svar jeg søger er ret omfattende, derfor 200 point.

VH Martin Seebach
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
24. januar 2003 - 23:13 #1
Jeg har E-20 og den bruger samme flash som dit skulle gøre, jeg mener ikke at den overhovedet kan bruges til Olympus Digikameraer.
Pentax Flash duer vist ikke til Olympus.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. januar 2003 - 14:09 #2
Du skal sikkert investerer i en FL-40 blitz.

/per
Avatar billede r*nger Nybegynder
25. januar 2003 - 15:00 #3
Hej,

Jeg er godt klar over at de to ting ikke er designet specifikt for at fungere sammen - men spørgsmålet er ikke hvad jeg burde, men hvad jeg kan med de to ting jeg altså har.
Avatar billede r*nger Nybegynder
17. juni 2003 - 23:03 #4
Lukker lige her.

Konklusion: Flash og kamera virker fint. Kamera skal bare på manuel lukker og blænde, og så må man lige tage tre skud hvor man prøver sig frem.