Avatar billede nuki Nybegynder
23. januar 2003 - 20:15 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fryser på forskellige tidspunkter! men ikke i win98

Hej Eksperter

Min vens computer er en Targa 433mhz
Med 96 sd ram (Måske her problemet ligger da den har sat en 32 og en 128 blok i men læser kun 96 ialt).

Jeg har lige formateret maskinen som havde 98 og så lagt 2000 ind pga.

Men den fryser sådan helt forskellige steder.

Fx. under opstart og andre gange når den er tændt og man åbner et program eller surfer på nettet.

Har i en ide til løsningen af problemet?

-Nuki
Avatar billede alrua Nybegynder
23. januar 2003 - 20:21 #1
for lidt ram? ødelagt ram? - bare et par ideer :)
Avatar billede nuki Nybegynder
23. januar 2003 - 20:23 #2
Altså for lidt ram er det ikke.

Har en spand med 300mhz og 64 sd ram som kører perfekt.

Hmmm altså så ville jeg synes at 98 heller ikke skulle kunne køre eller hva?
Avatar billede telac2 Nybegynder
23. januar 2003 - 20:25 #3
Check om ram hastigheden passer til bundkortet.

Jeg havde smidt PC100 ram i et PC133 bundkort, og den frøs, rebootede tilfældige tidspunkter.
Avatar billede nuki Nybegynder
23. januar 2003 - 20:31 #4
Hmmm okay det er næsten 100% sikkert pc100 men jeg skulle da mene at den bare sænker hastigheden!
Avatar billede alrua Nybegynder
23. januar 2003 - 20:40 #5
slår lige email fra...
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
23. januar 2003 - 23:59 #6
Er de 128 mb nye?

Jeg har lige købt en stang ram på 128 Mb. Når jeg sætter den i maskinen tæller den kun 64 op.
Det gætter jeg på er fordi at mit bundkort er så gammelt at det åbenbart ikke kan håndtere hvis de enkelte chips på ramblokken er større end 16mb. (Har testet den nye blok i en nyere maskine hvor den virker fint)

Jeg har lånt en gammel stang ram også på 128 mb der virker fint i min maskine. Eneste forskel på de to er antallet af chips på ramblokken. 4 på den nye (de er derfor på 32 mb/stk) og 16 på den gamle (de er på 8 mb/stk)

/Hyttemeier
Avatar billede bursch Nybegynder
24. januar 2003 - 08:15 #7
Hejsa..

Du skal lige prøve at gå op på producentens hjemmeside og kigge om der er en bios opdatering til dit bundkort, da det næsten er 100 % derfor at den ikke kan se alle ramne.

Hvis det stadig ikke virker så skal du lige tjekke om de "ny" ram virker. Du kunne evt. nøjes med kun at have dem i maskinen og starte op eller teste dem i en anden maskine.

Held og Lykke..

\\Bursch
Avatar billede nuki Nybegynder
24. januar 2003 - 10:04 #8
Jamen kan det være fejlen det med rammene?

Eller er det bare targa?
Avatar billede bursch Nybegynder
24. januar 2003 - 10:21 #9
Ramne kan ofte være skyld i at maskinen fryser på forskellige tidspunkter.
Avatar billede nuki Nybegynder
24. januar 2003 - 10:27 #10
skal jeg tage 32 eller 128 blokken ud?
Avatar billede bursch Nybegynder
24. januar 2003 - 10:30 #11
Prøv med 128, den siger nok at der kun er 96 der fordi bundkortet ikke understøtter 128, hvis den siger 86 så skal du lave en bios opdatering, jeg vil næsten gætte på du aldrig har gjord det så der er en god chance for det virker når du har gjord dette.

\\Bursch
Avatar billede nuki Nybegynder
24. januar 2003 - 10:51 #12
Altså jeg skal altså prøve at tage 32 blokken ud eller hva.

og prøve med de 128 bare.
Avatar billede bursch Nybegynder
24. januar 2003 - 10:53 #13
JA..
Avatar billede nuki Nybegynder
24. januar 2003 - 10:54 #14
Okay har du et link til targa's hjemmeside.

De har vist været forhandlet af FDB (mener min ven som ejer den).
Avatar billede nuki Nybegynder
30. januar 2003 - 14:16 #15
Hmmm intet virker og jeg har installeret windows 98 i den.

Prøvede endda rammene i en anden computer og der virkede de fint.

-Nuki