Avatar billede jhol00 Nybegynder
23. januar 2003 - 18:25 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Dynamisk range i formel

Hej der!

Jeg har brug for at kunne basere en formels rækkevidde på resultaterne fra andre formler.

Helt konkret vil jeg gerne tælle antallet af tomme celler indenfor en rækkevidde defineret i andre celler.

Noget i retning af =Countblank(B14:B{value(A12)})

Dette kan man ikke skrive, men hvordan får jeg puttet værdien af A12 ind i formlen imellem Tuborg klammerne?

Alternativt kan jeg bruge en løsning hvor der tælles blanke celler i en tabel i henhold til indholdet i sidestående celler i samme tabel.

ex:

A:    B:    C:
1    Knud  24
1    Per  23
1          23
2    Hans  21

osv.

Her vil jeg gerne have talt antallet af tomme celler hvor A er lig 1. Hvodden gøres det???
Avatar billede jespernaur Nybegynder
23. januar 2003 - 18:43 #1
Jeg bruger engelsk Excel 97 - her findes funktionen INDIRECT, som muliggør det du ønsker. Eksempel:

I D1 har jeg teksten E1
I D2 har jeg teksten E10

I D5 har jeg formlen

  =SUM(INDIRECT(D1):INDIRECT(D2))

I felterne E1 til E10 har jeg nogle tal. Jeg kan nu ved at ændre teksterne i D1 eller D2 kontrollere hvor mange tal, der indgår i summen.

Det var vist dit ene spørgsmål.

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede jkrons Professor
23. januar 2003 - 18:59 #2
INDIRECT hedder INDIREKTE på dansk - lige ud ad landevejen, og som Jesper antyder, bør den kunne bruge i en eller anden form.
Avatar billede jkrons Professor
23. januar 2003 - 19:50 #3
Denne formel burde kunne gøre det, du ønsker:

=TÆL.HVIS(B14:INDIREKTE("B"&A12);"")
Avatar billede jhol00 Nybegynder
23. januar 2003 - 20:20 #4
Det var ikke helt rigtigt, men begge ledetråde førte mig på det rette spor - takker!
Avatar billede jkrons Professor
23. januar 2003 - 20:31 #5
Når bare det virker :-)  Tak for point!